„Problémem českého vzdělávání je permanentní střídání v čele ministerstva. A to, že se politická reprezentace nedokáže domluvit v horizontu přesahujícím čtyřleté funkční období. Když něco pokazíte nebo i zlepšíte na začátku vzdělávacího procesu, tak se to projeví za deset patnáct let. Nejstrategičtější ministerstvo je pro mě právě ministerstvo školství,“ říká Jiří Drahoš v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Jiří Drahoš (twitter.com) |
Celoživotní vzdělávání. A také je nutné zaměřit se na to, jak se učí. Sleduji debatu, jestli potřebujeme víc faktických znalostí, nebo daleko více didaktiky. Mě nejvíc ovlivnili ti učitelé, u nichž jsem ani tak nezkoumal hloubku jejich znalostí, ale kteří zkrátka uměli učit.
Mluví se také o objemu látky na úkor kvality.
Ano, to je další problém. Jestli děti potřebují všechny ty faktografické znalosti, které do nich hustíme. Vždycky si vzpomenu na Cimrmana, který jako učitel na Ukrajině testoval, zda si žáci nepamatují i věci, jež měli zapomenout. Naši studenti vychrlí, kdy byla Zlatá bula sicilská, ale o kontextu nikdo neví.
Miloš Zeman se vzdal pravomoci jmenovat profesory, vzal byste si tuto možnost opět za svou?
Samozřejmě. Jako člen několika vědeckých rad univerzit vím, že profesura prochází dvoustupňovým procesem. Nepamatuji si, že bychom někdy řešili návrh na nekvalitní profesuru.
Celý rozhovor naleznete zde
7 komentářů:
Naši vysocí úředníci vychrlí že je potřeba budovat klíčové kompetence, ale o kontextu, jak se budují, jak se měří a jaké podmínky pro rozvoj potřebují. .. nikdo nic neví.
když má nabiflováno že existovala,umí to správně napsat a vychrlí datum a jméno,tak všechny souvislosti v potřebném rozsahu si už vygůgluje,když nic nebude vědět a naťuká do vyhledávače zlatá buola může taky dostat informaci o soutěži velikosti přírodních ňader v portugalsku
laimse28 - vyzkoušel jsem a furt jenom zlatá bula sicilská. Tak nevím ;-)
Problémem i jinak slušných a inteligentních lidí je, že když uvěří bludu, že by z nich byl dobrý prezident, tak začnou hlásat stejná instantní moudra ke všemu jako kdejaká blbka z ČT nebo z Aktuálně...
Já se ptám, kdo byl Karel IV a tak polovina budoucích maturantů zareaguje. Zlatou bulu sicilskou bych si vůbec netroufl nadhodit.
To je ta relativita školských problémů.
když jsem ve 3. semestru nadhodil, kdo to byl kennedy a co to byla berlínská krize,dostalo se mi nechápajícího myšlení "k čemu nám to bude" a nakonec jsem se dozvěděl, a že ta krize se týkala navršení odpadků po technopárty,nicméně bystři zagůglili a dostali jsme několik kennedyů,včetně sportovců a jednoho zpěváka a všechny berlínské krize,takže jsme si půl hodiny vyjasňovali vygůglená fakta a teprve poté přešli k plánovanému rozboru textu "já jsem berlíňan"
postavíme li si jako základ vzdělání gůglení,musíme každému studentu přidělit opedagoga=otroka asistenta,který studentovi vysvětlí,co že to vygůglil
Okomentovat