„Mezinárodní studie Starting strong V: Transition from early childhood to primary education1 poukazuje na nutnost spolupráce mezi institucemi, které předškolní a základní vzdělávání zabezpečují, ale také na nutnost úzké spolupráce pedagogů. Ukázalo se, že efektivní a přínosná spolupráce mateřských a základních škol během školního roku nebyla samozřejmostí a často byla pouze formální... Chyběla cílená spolupráce pedagogů mateřských a základních škol, vzájemná znalost rámcových vzdělávacích programů pro jednotlivé stupně vzdělávání, což se dále promítlo do neznalosti cílů vzdělávání včetně metod a forem práce. Tato skutečnost se odrážela v chybějící návaznosti mezi mateřskou školou a základní školou. Jen ojediněle byl zjištěn zájem učitelů základních škol o seznámení se se způsobem pedagogického přístupu a výsledky práce v mateřské škole,“ píše ředitelka jihomoravského inspektorátu ČŠI Irena Borkovcová v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.
Borkovcová pokračuje:
Irena Borkovcová (linkedin.com) |
Povinný poslední ročník a jeho dopady
Úspěšnost dětí v základním vzdělávání by mělo dle strategií Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy podpořit i zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání. Na základě novely školského zákona je od školního roku 2017/2018 předškolní vzdělávání pro dítě, které do začátku školního roku dovrší pěti let, povinné. Česká republika se tak zařadila mezi některé státy, které mají rovněž stanoveno předškolní vzdělávání pro děti od pěti let jako povinné, např. Chorvatsko, Řecko nebo Nizozemí. Některé státy určují pro povinné předškolní vzdělávání ještě nižší věkovou hranici, například Maďarsko a Mexiko 3 roky, Švýcarsko a Lucembursko 4 roky. Naopak např. v Dánsku, Finsku a Polsku je nastaveno povinné vzdělávání od 6 let a základní vzdělávání od 7 let. Ve Švédsku je dokonce povinné vzdělávání určeno až od 7 let (snížit věkovou hranici na šest let ale plánují).
Česká školní inspekce bude ve školním roce 2017/2018 mimo jiné zjišťovat, jaké má výše uvedená legislativní změna na realizaci předškolního vzdělávání dopady. Budeme hodnotit a kontrolovat, jaký účinek má zavedení posledního povinného ročníku mateřské školy na její fungování, organizační a personální zajištění a výchovně-vzdělávací činnosti. Tématu přechodu z preprimárního do primárního vzdělávání však bude adekvátní pozornost věnována i nadále.
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
0 komentářů:
Okomentovat