Benoît Meunier: Společensky je francouzský systém prozíravější, oddělovat dobré děti od méně dobrých se české společnosti nevyplácí

úterý 17. října 2017 ·

„Program výuky je všude stejný, centralizovaný, stejně jako příprava učitelů. Cílem je, aby byly všechny školy stejné a aby všechny děti měly přístup ke stejnému vzdělání po celou dobu školní docházky,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Francouz žijící v Čechách, Benoît Meunier. Může srovnávat i s naším školstvím – vyučuje totiž na pražském gymnáziu. Zároveň je jedním z nejznámějších překladatelů české beletrie do francouzštiny.




Benoît Meunier (ff.cuni.cz)
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Jaké jsou největší rozdíly mezi vzděláváním ve Francii a u nás?

Ve Francii jde velká většina všech dětí po ukončení povinné školní docházky na gymnázium. Ale vezmu to od začátku. Vzdělávací systém ve Francii vypadá asi takto: základní škola je pětiletá, pak jdou žáci na takzvaný coll`ege, což je ekvivalent českého druhého stupně základní školy a trvá čtyři roky. Tím končí v šestnácti letech povinná školní docházka.

Jak se ve francouzské škole známkuje?

Máme systém od 0 do 20 bodů. V předmětech, kde je hodnocení částečně subjektivní, jako třeba volné kompozice ve francouzštině nebo i jiných předmětech, se škála používá v rozmezí řekněme od 5 do 15, to znamená, že učitel nikomu nedá celých 20 bodů a velmi zřídka nulu. V exaktnějších předmětech, třeba v matematice, se používá celá stupnice. Nula bodů je taky za to, když něco neuděláte, neodevzdáte. Ale i ve Francii je nyní trendem omezovat negativní hodnocení a soustředit se spíš na pozitivní motivaci studenta a já s tím souhlasím.

Gymnázií je tolik, že přijmou každého, kdo o to stojí?

Přijímací zkoušky na střední školy ve Francii neexistují, takže v zásadě ano, i když třídy jsou dost přeplněné. Na gymnáziích je ve třídě zhruba 30 studentů, občas i 35. Učím na Akademickém gymnáziu Štěpánská v Praze. Mám ve třídě samé šikovné, motivované děti. Kdybych byl učitelem ve Francii, měl bych ve třídě třeba deset šikovných, deset průměrných a deset nemotivovaných žáků. Taky se mě často francouzské návštěvy ptají, když vidí mou vzornou třídu: Kde jsou ty ostatní děti? No, koncentrují se na horších školách, odpovídám. I když rovný přístup ke vzdělání je ve Francii někdy více deklarovaný než faktický, je důležitým ideologickým principem vzdělávacího systému, který se stát snaží naplňovat celkem nekompromisně. Pro mě jako učitele by bylo určitě náročnější učit v méně homogenním francouzském prostředí. Tady to je pro mě pohoda, tam by to byl boj a nevím, jestli bych si ho zvolil, ale společensky je francouzský systém prozíravější a myslím si, že sklon oddělovat dobré děti od méně dobrých se české společnosti nevyplácí.

A co školy soukromé? Jaké mají postavení?

Ve Francii je všeobecná shoda v tom, že o tu rovnost a jednotnost se má starat stát a má ji hlídat: od jednotných školních osnov po jednotnou maturitní zkoušku a veřejný status škol. Soukromých škol je málo a jsou často považovány za méně kvalitní, okrajově ale existuje i pár prestižních soukromých škol.

Celý text naleznete v dnešní příloze Akademie Lidových novin

16 komentářů:

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 9:34  

"deset šikovných, deset průměrných a deset nemotivovaných žáků"
Zajímavý způsob vyjadřování. A jak to vypadá s těmi "nemotivovanými", dostudují, když už jim nechtějí dávat nulu ani za neodevzdanou práci? A čím se potom živí?



krtek řekl(a)...
17. října 2017 v 10:00  

Rozumím tomu dobře, že to je reálný vzor pro české školství?

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2017 v 10:54  

No, jak se to vyplácí je hned vidět. Francie, která na tom byla ještě před 30 lety podstatně lépe, než my, dnes na jednom z nejhorších míst v Evropě, pokud jde o bezpečnost. Permanentně ve výjimečném stavu. Společnost nesourodá, na předměstích boje celých tlup sociálně nepřizpůsobivých s policií, zapalování aut, ničení majetku, rabování. A ostatní? Permanentní stávkování až vydírání. Musím se přiznat, že pojem "vyplácet se" si představuji poněkud jinak. Nejde přece o to, koncentrovat blbečky do koncentračních táborů, ale o to, aby byl diferencovaný přístup. Nebudu cpát do tajného Kurzweilův integrál, když nepochopí ani Riemannův. Ne proto, že bych chtěl tajného zbavit práv a svobod, ale proto, že je to zbytečná činnost, která nikomu nepomůže a něco stojí. Kdy konečně sluníčkové mozky pochopí, že na vysoký intelekt, pracovitost a bystrost právo nikdo nemá, i kdyby to bylo napsáno v deseti deklaracích?

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 11:43  

Mimochodem, docela mě nakrklo to vyjádření o "horších" školách, které svědčí leda o pánově pomýleném pocitu nadřazenosti. Průměrný absolvent odborné školy je totiž rozhodně lepší než "nemotivovaný" gymnazista, nemluvě o tom, že je taky mnohem lépe uplatnitelný a nevisí zaměstnavateli na krku jak mlýnský kámen, aby se je bál zaměstnávat.

Tlumočník řekl(a)...
17. října 2017 v 11:56  

to Ygain:
Máte nějaké důkazy pro vaše tvrzení o uplatnitelnosti žáků středních škol? Můžete dokázat, že procento nezaměstnaných absolventů SOŠ je nižší než nezaměstnaných absolventů gymnázií? Já si myslím pravý opak, ale protože nemám důkazy, tak si to jenom myslím a nepíšu to do diskusí.

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 13:03  

1. Měla jsem na mysi francouzská gymnázia, proto jsem citovala pánovu formulaci
2. Průměrní studenti naší školy nemají problém uchytit se hned po maturitě u CNC strojů. Jakou kvalifikaci má gymnazista prolézající se čtyřkami?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. října 2017 v 13:13  

"Jakou kvalifikaci má gymnazista prolézající se čtyřkami?"

Expert na školství?

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 14:48  

"Expert na školství?"

:DDDD Málem mi zaskočilo.

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. října 2017 v 15:41  

A jak se pseudohumanisticky korektně nazve dítě, které spolupracuje, jenže je prostě od přírody trochu méně nadělené chytrou kaší?

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 15:59  

Nevhodně motivované, protože to pak není chyba dítěte, ale učitele.

Otan Larsen řekl(a)...
17. října 2017 v 18:35  

K tématu francuzského školství se psalo už v roce 2011 na České pozici, v úplně jiném duchu než se vyjadřuje pan Meunier: http://ceskapozice.lidovky.cz/francouzske-skoly-prestavaji-produkovat-hlupaky-plati-to-i-v-cesku-11u-/tema.aspx?c=A110430_060323_pozice_13397

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. října 2017 v 18:59  

To je síla.

Ygrain řekl(a)...
17. října 2017 v 20:56  

Díky za odkaz.

Otan Larsen řekl(a)...
18. října 2017 v 6:20  

Není zač.

mirek vaněk řekl(a)...
18. října 2017 v 9:35  

Jeden čerstvý postřeh od kamarádky.
ZŠ plná třída z toho 6 dětí má maminku i tatínka. Nemyslím si, že to je jen o nadání. Setkávám se na učňáku s inteligentními ale těžce zanedbanými dětmi.
Je učitelka schopna všem dětem, které mají problém, poskytnout plný servis(nahradit podporu rodičů). Kdo to má dělat, když rodiče nejsou schopni. Učitel zadarmo místo příprav na vyučování? Papíry to nevyřeší.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. října 2017 v 12:26  

Tak pokud nektere dite nevyrostli na strome , maji tatinka i maminku vsechny. Asi jste chtela napsat neco o neuplnych rodinach- to by sedelo. A uplne nejlepsi je stridava pece. Nez se nam rodicove dohodnou, zda poslat nebo nepsolat dite na vysetreni, uplyne cca rok i vice. Tzv. vse v nejlepsim zajmu ditete.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.