Nabídka postavení státního zaměstnance, zaměstnávání neškolených pedagogů, získávání zaměstnanců firem – spolkové země v Německu hledají různé způsoby, jak řešit nedostatek učitelů. Informace přináší ČŠI ve svém Přehledu informací a zajímavostí ze zahraničí.
Neočekávaný nárůst počtu žáků ve většině spolkových zemí má za následek nedostatek pedagogů. Situace na školách v některých částech Německa se v posledním období podstatně zhoršila, optimistické nejsou ani odhady vývoje v nadcházejících letech, počínají právě zahajovaným školním rokem. Vzdělávání pedagoga trvá v Německu 7 let. Je tedy příliš pozdě na to snažit se vyřešit vzniklé manko zvýšeným náborem zájemců o pedagogické vzdělání. Paradoxně je dnešní stav naprosto opačný než situace v 80. letech, kdy byl učitelů ohromný přebytek. Převažuje názor, že dnešní situace je důsledkem nepřesných a pozdních předpovědí vývoje pracovního trhu, spolu s ignorováním předpovědi studie nadace Bertelsmann, která na toto nebezpečí upozorňovala. Některé spolkové země řeší situaci po svém – mj. Hamburg k vysokým platům nabízí učitelům ještě status státního zaměstnance, Sasko zaměstnává i neškolené pedagogy, Dolní Sasko mobilizuje penzionované učitele, ministryně školství Severního Porýní-Westfálska vyčlenila prostředky
k tomu, aby podniky uvolnily své pracovníky pro výuku odborných předmětů na středních školách.
Celý přehled je ke stažení
zde
2 komentářů:
Nás to také čeká.
je super že česká čši ještě stíhá sledovat dění v nsr,jinak tam nemají nedostatek učitelů ale nadbytek žáků,několik milionu imigrantů na které nebyli připraveni,takže jim chybí učitelé ovládající angličtinu,francouzštinu,arabštinu a učitelé technických předmětů aby ty imigranty mohli pustit do fabrik,pasáka koz nelze jen tak mýrnyxtýrnyx postavit k pásu
Okomentovat