Firmy v Česku si často stěžují na učně, kteří k nim po škole přicházejí. Buď se naučili věci, které ve výrobě nezužitkují, nebo jsou jejich dovednosti nedostatečné. „Jenom deset procent těch, kteří k nám chodili na praxi, bych se odvážil zaměstnat. Zbylí nezvládli opracovat materiál nebo sem nechodili,“ přibližuje své zkušenosti Jan Rýdl starší, předseda správní rady společnosti Tos Varnsdorf specializující se na obráběcí stroje. Kvůli nespokojenosti si podnik raději zřídil školu vlastní. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Nutnost lepšího nastavení učňovských škol si uvědomuje i ministr školství Stanislav Štech (za ČSSD). „Měli bychom se soustředit na to, aby se studium začalo podobat duálnímu systému,“ přimlouvá se ministr, aby výuka probíhala jak ve školách, tak přímo v podnicích.
Výhody takového systému popsala i loňská studie společnosti Trexima, rakouské poradenské firmy ConPlusUltra a Hospodářské komory ČR. Aby se rakouský student stal například elektrikářem, musí absolvovat čtyři až pět tisíc hodin praxe ve firmách. V Česku mají učni praxi jen přes tisíc hodin, a navíc ji nemusí trávit v podnicích.
Celý text naleznete v dnešním vydání Hospodářských novin
2 komentářů:
laimes28
Zkuste, prosím diskutovat věcně. Děkuji! Hezký den!
Okomentovat