Matematikář, fyzikář nebo angličtinář. Učitelé těchto předmětů jsou nejvíce nedostatkovým zbožím.
Podle odhadů chybí v tuzemsku tisíce kantorů. Ředitelé tak vymýšleli různé kličky, aby děti první školní den mohly dostat rozvrhy hodin – učí důchodci a na „ředitelské výjimky“ také nekvalifikovaní učitelé nebo dokonce vychovatelky. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Že předmět nevede kvalifikovaný učitel, ale spíše odborník z praxe, se pak často stává u ryze odborných středoškolských předmětů. „Obrovský problém je například sehnat elektrotechnika, stejně jako výpočetního technika. Ve chvíli, kdy nebudu mít matematikáře a přijde mi sem strojař, který bude schopen tento předmět učit, klidně ho nechám učit celý úvazek,“ popsal Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací a zároveň ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze.
To, že mladí nechtějí učit, má za důsledek i stárnutí pedagogického sboru. „Měl jsem minulý týden přednášku pro sborovnu střední odborné školy v Mladé Boleslavi, zhruba padesát lidí. Průměrný věk sboru okolo padesáti let, výjimkou nejsou učitelé nad 65 i 70 let,“ zmínil Tomáš Feřtek. „Mnoho lidí třeba po třicítce, kteří už se etablovali v jiné profesi a mají i slušný příjem, začne uvažovat, že by chtěli učit. Třeba na částečný úvazek. Hledejme, jak jim to umožnit,“ dodal Feřtek. Druhou variantou podle něho je, že bude ve školách učit kdokoliv, jen aby se naplnily stavy.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
10 comments:
kvalifikovaných učitelů je přebytek,pouze v praze a okolí mají jiné možnosti sehnat lépe placené místo,představa ,že matikář i po přidání 15%,dá raději přednosT škole před bankou jest naivní,no a "za kolínem" ,kde končí civilizace,stojí na každé učitelské místo dosti kvalifikovaných učitelů,pro ředitele jest však výhodnější zaměstnatnat vš neučitele či vychovatelku a což teprve důchodce,i já jsem se trpce pousmál 1.září,když jsem dopoledne dostal dvě nabídky (zš a sš) ze škol,kde jsem byl žadonit o místo před dvěma lety,prý se dověděli,že jsem v důchodu a tudíý mi nabízejí v obou případech PLNÝ ÚVAZEK !!!........pan ředitel z té základky si dokonce od mých býv kolegů ze sousední školy dokonce sehnal můj mobil,aby se mě zeptal zda bych celý úvazek zvládl.i vzpomněl jsem si na komickou scénu pžed dvěma lety,na jeho pohrdavé dotazy typu "ummíte alespoň zapnou mobil,víte ,my tu máme bakaláře?",vychutnal jsem si ho,že bych snad mohl,ale jen 12 hodin,tři dny v týdnu,po a pá volné,obědy za učitelskou cenu a 1200 osobka na benzín.....slíbil všechno drahoušek,a pak jsem ho poslal.....
Jo, tak proto jste tak jízlivý a sarkastický ve svých příspěvcích. Nebojte, taky za pár (let) budu.
BPú jistě že jsem jízlivý,ikdyž teď si to vychutnávám,jsem již totiž rok v důchodu,mých posledních 5 let předtím bylo hodně jízlivých,tři roky smlouvy na školní rok a dva roky na pracáku,pak jsem prodal zahradu,dokoupil si dva důchodové roky a šel do předčasného důchodu,malého,ale jistého....
Jestli jsi se ve sborovně projevoval stejně, jako tady, kdo by Tě taky zaměstnával... :-)
byl jsem vzornej,držel hubu a krok,dělal, co jsem vedení na o čích viděl(zástupkyni přeložil i návod na robertka,co si v 90. přivezla z vídně),na poradách nevydával zvuky a nedělal, ksychty jako někteří kolegové,ochotně zasuploval,neoslovoval kolegyně "drahá milko",a vlastně jsem se šprajcnul pouze dvakrát,za což jsem byl po zásluze i vyhozen,jednou na základce,když jsem řediteli odmítl jezdit na výlety do koncentráku,to byla taková modní vlna "selfíčko v osvětimi" a podruhé, když jsem odmítl podepsat přepsané maturitní vysvědčení....
laimes28:
nebojte, také to do důchodu nevydržím. Zbývá mi 5,5. Mamina se z MD vrátí za rok a půl. V šedesáti už nehodlám nikam dojíždět, tak půjdu pohnípat na zlínský ÚP a pak si nechám spočítat, o kolik bych se třemi roky připravila na důchodu a podle toho se nějak zařídím.
BP/ je třeba si to dobře promyslet, naplánovat a spočítat.ty tři roky udělají tak dva tisíce,vše je individuální podle odpracovaných let,výdělku a výše zaplaceného pojištění,já šel o pět let dřív,takže tři roky jakoby předčasného a dva roky jsem si dokoupil (á 23 tis),tady je finta v tom,že jak se zvedá mzda,stoupá částka pojištění,jinak jako důchodce,mám dnes od pátku již třetí nabídku učit,a to ve všech případech od škol,kde mne v uplynulých dvou letech jako nedůchodce odmítli,pokud bych vzal 6 hod týdně,tak mám příjem ve výši řádného starobního důchodu v 65 letech,takže jsou to všechno velké počty a samozřejmě vše závisí od životní situace (potřeba/nepotřeba každé koruny,zdravotní stav apod)
laimes28:
mám 3 živnosťáky a od roku 1988 pracuji také na vedlejšáky, soukromě učím jako OSVČ od roku 1990, abych si našetřila na nějaké PP. Takže zvážím, zda předdůchod nebo předčasný důchod, nebo žít 3 roky z úspor a dále soukromničit na černo (což teď nedělám, řádně odvádím daně a zdravotní pojištění, ovšem už ne sociálku, protože bych to všechno musela odvést tam). Na sociálce mě paní varovala, že bych se mohla připravit na důchodu o 3 - 4 tisíce, kdybych šla do předčasného důchodu o tři roky dříve.
U nás bývalo běžné, že učitelé přesluhují. Nyní přesluhují sice 2 kolegyně, ale před 2 lety odešli předčasně 3 naráz. Já sám jsem zvažoval, že odejdu předčasně, ale moc mě prosili, že za mě nikoho nemají - přitom mi předtím dávali najevo, jak dělám prblémy a že už es nemohou dočkat, až vypadnu ( a běžná věta na poradách byla "na stole mám horu žádostí o místo za každého z vás). Nakonec jsem odešel přesně, k 1. 4. . Tak mi to vycházelo. Jsme normální zaměstnanci jako jiní - proč bychom měli čekat na 30. 6.? čekají snad jiní třeba do Vánoc?
Post a Comment