Učitele ve školách do deseti let nahradí roboti. Tak zní předpověď uznávaného britského odborníka na vzdělávání a zástupce rektora Buckinghamské univerzity. Anthony Seldon představil svou překvapivou vizi na veletrhu British Science Festival v Brightonu. Ve svém projevu bývalý šéf jedné z nejlepších soukromých britských internátních škol Wellington College oznámil, že očekává příchod revoluce v oblasti individuálního vzdělávání, v rámci které během příštích deseti let začnou roboti nahrazovat kantory ve třídách. Sám Seldon na téma digitalizace ve školství připravuje knihu pod názvem The Fourth Education Revolution (Čtvrtá revoluce ve vzdělávání), která má vyjít začátkem příštího roku. Informuje server E15.cz.
Anthony Seldon (buckingham.ac.uk.) |
Revoluce tak podle Seldona ukončí tradiční skupinové vzdělávání ve třídách a místo toho se bude každý student rozvíjet pomocí svého vlastního personalizovaného plánu upraveného dle jeho vlastních schopností a rychlosti učení. Technika výuky navíc podle něj bude tak efektivní, že se žákům čas strávený ve škole zkrátí na 30 procent dnešní doby.
Na dotaz, zda si myslí, že roboti budou skutečně lepší učitelé než lidé, pak odpověděl jednoznačně: „Jsem z toho zoufale smutný, ale obávám se, že ano.“
Celý text naleznete zde
16 komentářů:
Komárek má zase den. Ještě nějaký článek, jací jsme pitomci a bude to OK.
laimes28
Zkuste, prosím diskutovat věcně. Děkuji! Hezký den!
A teˇd bych prosila tu o Karkulce
věcná otázka: jaký význam má pro české školství takovýto článek?
naše školství má přd sebu mnohem závažnější problémy,stekně jako celá naše společnost,než se zabývat sci fi úvahami nějakého brita,jsme zemí montoven a služeb,přesněji servisu,,robotizace zasáhne nejvíce právě montovny a co budou dělat ti nezaměstnaní? nebude již třeba kvalifikovaného dělníka (průmyslováka již dnes netřeba),budeme vzděláva jen uklizečky a vrátné?kk tomu stačí rok středního vzdělání,a ve sféře služeb se budou potřeby prac trhu tak rychle měnit,že se člověk bude za život muset min dvakrát tříkrát rekvalifikovt,je na to naše školství připraveno?neboli žák stráví ve škole mnohem méně času docházky,protože vyučit se vrátným zabere rok,max dva času,ale poté se přeškolit na uklizeče a pak na číšníka atd zabere v jeho životě více času stráveného ve škole nežli při dnešní školní docházce,a kdo učil dálkaře vyučence,který si po pěti letech od vyučení chce dodělat maturitu,tak ví,jaká je to fuška,jak je náročná příprava a jak se člověk v hodině nadře,stroj by se zhroutil!proto pane komárku,prosím,zveřejňujte příspěvky,které mají nějakou souvislost s českým prostředím,a nejlépe s českým školstvím
Sci-fi je to pěkné, ale vzhledem k tomu, že nejsou peníze na mnohem potřebnější věci, jsem stran svéhoi budoucího pracovního uplatnění zcela klidná.
Bodla by umělá inteligence, která by podobné bláboly četla místo mne a jen mi večer při kafi udělala svodku událostí dne.
Jo už je mi to jasné. Seldon! To on bude nějaký příbuzný Hariho Seldona z Nadace - viz Isaac Asimov: Foundation.
Učitele nahradí umělá inteligence, děti budou ve škole trávit výrazně méně času, říká britský odborník
Hm, právě na tomhle, myslím, EU intenzivně pracuje. Nechápu tedy, proč z ní tedy Británie vystupuje. :)))
Možná, že i pan ministr Štech je stoupencem této myšlenky, když začal propagovat víc gymnázií, kde na rozdíl od průmyslovek často stačí barevná křída a dobře umytá tabule. Pak už stačí ve vládě a Parlamentu říci, že křída práší a nahradí ji LCD displej s více barvami. A v tu chvíli má Česká republika "vymalováno". :)))
J.Týř
PS: Alespoň by se ve školách nemuselo topit. Možná si ty osiřelé školy pak najme nějaký další"topič koťat". :)))
@ poste.restante: to teda určitě není, Hari Seldon byl mnohem lepší prognostik :D
Celkem bych v článku, v němž někdo slibuje čtvrtou revoluci ve vzdělávání, uvítal vysvětlení, co vlastně byly ty tři předchozí...
---
A taky moc nechápu uměle inteligentní výukové stroje, které budou vyžadovat k provozu asistenci dospělého, a individualizované učení, kde bude potřeba člověk na udržení disciplíny...
Na dotaz, zda si myslí, že roboti budou skutečně lepší učitelé než lidé, pak odpověděl jednoznačně: „Jsem z toho zoufale smutný, ale obávám se, že ano. Podívejte se na mě...“
Možná, že nás ve školách nahradí výukoví roboti, ale děti nebudou moci zůstat bez dohledu dospělých osob.
Bude potřeba plno asistentů, kteří budou dohlížet na hladký průběh výuky a určitě plno správců IT systémů, kteří budou hlídat bezproblémový chod robotů.
Jedině, že by zanikly instituce škol a rodiče pořizovali svým dětem výukové roboty na soukromou domácí výuku. Pak by ale nastalo sociální odcizení nových generací.
Má se touto cestou svět ubírat?
Nebude to konec lidstva?
Režisér říkal: "Věcně, soudruzi, věcně!" Takový článek vyžaduje od každého zamyšlení, jakou část svých zkušeností robotům předá, co bude dělat, až bude nahrazen, pár věcných příspěvků zde upozorňuje na otázku místa vzdělávání. Problémy s obsluhou vyřeší jiní roboti a stroje určitě budou samoučící a samoopravující se. A já si pořídím králíky, kachny a slepice.
Okomentovat