Letos proběhlo 1. kolo plošného jednotného testování školáků. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) teď pracuje na podobě dalšího kola. O tom, ale i o rozdílné přípravě maturantů v Německu hovořili v diskusním pořadu Rozstřel serveru iDNES.cz šéf Cermatu Jiří Zíka s konzultantem organizace EDUin Tomášem Feřtkem.
Naopak podle Feřtka bylo zavedení jednotných přijímaček špatně. „Ve vzdělávací politice to byl vůbec jeden z nejhorších kroků. Školy jsou různé, snaží se profilovat, jestli na všechny nasadíme jeden přijímací mustr, některé školy nebudou moct přijmout uchazeče, které by chtěly. Navíc učitelé výuku příliš soustředí na přípravu na konkrétní testy, což nepříznivě ovlivňuje podobu výuky na základních školách,“ oponoval Feřtek.
„Není chybou přijímaček, že učitelé špatně nebo jinak připravují žáky,“ namítl Zíka. Řeč přišla i na státní maturity.
Oba diskutující se shodli na tom, že maturita dnes již není, co bývala. „Jestliže ji na začátku minulého století mělo 5-10 % populace a dnes je to 70-80 %, je to úplně jiný certifikát,“ řekl Feřtek. Zíka zase zmínil Německo, které podle něj umí maturanty na zkoušku mnohem lépe připravit a má náročnější požadavky.
Celý text a diskusi ke stažení naleznete zde
32 komentářů:
Proč se článek nejmenuje třeba "Je dobře, že byly zavedeny jednotné příjímačky, řekl ředitel Cermatu v Rozstřelu"?
---
„Navíc učitelé výuku příliš soustředí na přípravu na konkrétní testy, což nepříznivě ovlivňuje podobu výuky na základních školách,“...
Příprava na konkrétní testy? Ony byly zveřejněny nějaké testy předem? Ovlivňuje to výuku na ZŠ nebo dva měsíce v deváté třídě? Jsou ty testy nějak odchýlené od toho, co se na ZŠ učí, co je v RVP?
Konzultant? Expert je to!
To bude podobné jako s pojmenováváním pásem snížené inteligence. Časem to jedno získá pejorativní nádech a tak se vymyslí nové slovo... Dobrý pozorovatel ale po dvou větách pozná, na čem je.
"„Není chybou přijímaček, že učitelé špatně nebo jinak připravují žáky,“ namítl Zíka."
Pokud mám žáky připravit na přijímačky, tedy na velice důležitou zkoušku, kde testy hrají nadpoloviční roli, je neinformovanou hloupostí, tvrdí-li někdo, že nemusím žáky připravovat na formát testů, což podle majitele firmy scio, může znamenat rozdíl až deseti percentilních bodů. Pokud bych tak nečinil, ale pustil žáky neobeznámené s tím, co a v jakém časovém limitu mohou u testů čekat, nedělal bych svou práci odpovědně.
Vzhledem k formě a obsahu testů, musím také žáky připravit na fakt, že testy ověřují snadno testovatelné střípky učiva. To znamená, že při samotné výuce a dílčím ověřování znalostí žáků, podrobuji obsah učiva mentálnímu sítu testovatelnosti ve formě zvolené cermatem a podle toho tvořím i dílčí prověrky. Suma sumárum z toho vychází výuka na testy, jakkoli se to zabalí do hávu čehokoli. To vše pak redukuje učivo na testovatelné fragmenty, na úkor hloubky a celostní povahy předmětu.
Co je to EDUin?!!! Proč se ke všemu vyjadřuje a proč je média tak často zvou do debat?? Koho zastupují? Učitele nebo "moderní" rodiče? Pozvěte normální učitele z první linie a ne nějaké pseudoorganizace. Tomáš Feřtek byl novinář Reflexu, v druhé polovině 80.let čerpař! V poslední době si každý myslí, že problematice školství rozumí a to jen díky tomu, že sám kdysi dávno chodil do školy !
"...některé školy nebudou moct přijmout uchazeče, které by chtěly."
No, přesně tak. Proto přesně ty testy byly zavedeny, aby se nefinancovalo něčí chtění, ale něco, co má alespoň nějakou rozumnou návratnost.
"To vše pak redukuje učivo na testovatelné fragmenty, na úkor hloubky a celostní povahy předmětu."
Přesně tak. A tak to má být. Když někdo hluboce celistvý nezvládá ani snadno testovatelné fragmenty, nemá na maturitním oboru co dělat.
Na ta tři písmena jsem už také alergický.
Školy si jistě najdou cestu, jak přijímat i navzdory jednotným přijímačkám.
Mohl by mi někdo vysvětlit, co se míní tím, že některé školy nemohou přijímat žáky, které chtějí?
Krom toho mám takový subjektivní pocit (a nejsem sama), že letošní první ročníky jsou lepší než jejich předchůdci. Jestli je to přijímačkami, nevím, ale pokud se to ukáže jako trend, rozhodně si na přijímačky stěžovat nebudu.
No, vzhledem k tomu, že není stanovena žádná minimální hranice pro přijetí, tak jediné, co ty přijímačky poskytují, je informace o kvalitě té které školy, resp. jejích studentů. Pochopitelně o kvalitě fragmentované, útržkovité, testovatelné, necelostní, neharmonické a neuniverzální. Zkrátka ty testy jsou dobré nanejvýše k tomu, aby ukázaly, kdo je pitomec a kdo ne.
Ygrain, Dejme tomu, že škola nechce nabiflované šprty s ostrými (akademickými)lokty, ale profiluje se jako neselektivní, hledá žáky se studijním a lidským potenciálem, který se u pohovoru projeví navzdory špatnému zázemí/špatné zkušenosti ze zš/špatnému prospěchu. Tyto lidi nyní škola nemůže přijmout, propadnou sítem jako přijatelné ztráty.
Ano první ročníky jsou lepší, to však znamená pouze to, že filtr funguje a ti, kteří neměli to štěstí na dobré učitele a vzdělané rodiče jsou úspěšně odkloněni na jinou kolej našimi milými sociálními inženýry z elitních ústavů. Namísto možnosti vzdělávat všechny, kteří mají ve vínku schopnosti ke vzdělání, ale špatný start, můžeme nyní radostně dělat z chytrých ještě chytřejší. Což se nám ovšem velmi líbí. Práce je méně, učí se jedna radost, všichni sedí ani nedutají. Ta slast.
Snadno testovatelné fragmenty učiva není totéž co snadný test.Znamená to pouze, že nějaký cermatčík někde vyhrabe z hromady učiva nějaký obskurní pojem, termín, jev a upatlá k tomu testovou úlohu, jejíž zadání opepří nějakým tím chytáčkem. Pak si pomne ručičky, jak to těm študákům pěkně zavařil a jde spokojeně dělat hají.
"Ygrain, Dejme tomu, že škola nechce nabiflované šprty s ostrými (akademickými)lokty, ale profiluje se jako neselektivní, hledá žáky se studijním a lidským potenciálem, který se u pohovoru projeví navzdory špatnému zázemí/špatné zkušenosti ze zš/špatnému prospěchu. Tyto lidi nyní škola nemůže přijmout, propadnou sítem jako přijatelné ztráty."
Co to melou tajnej? Proč by je jako škola nemohla přijmout? Jděte si po svejch.
Jediný důvod, proč střední škola dnes někoho nepřijme, je nedostatek kapacit, nikoliv špatně vyplněné testy. Takže nakonec se uplatňuje stará známá konkurence a omezené zdroje. To, že někdo nedal ani jednu odpověď správně neznamená, že ho žádná škola nesmí vzít. Chápou? Že se ptám, co?
"Ano první ročníky jsou lepší, to však znamená pouze to, že filtr funguje a ti, kteří neměli to štěstí na dobré učitele a vzdělané rodiče jsou úspěšně odkloněni na jinou kolej našimi milými sociálními inženýry z elitních ústavů."
No ano. To je jaksi smyslem těch testů, vědí?
"Namísto možnosti vzdělávat všechny, kteří mají ve vínku schopnosti ke vzdělání, ale špatný start, můžeme nyní radostně dělat z chytrých ještě chytřejší. Což se nám ovšem velmi líbí. Práce je méně, učí se jedna radost, všichni sedí ani nedutají. Ta slast."
Nedělaj maškaru tajnej. Voni by za start považovali nejen 9 let školní docházky, ale klidně i celý život až do důchodu ne? Trochu dlouhej start.
Už jsem to tu napsal snad stokrát: Počty žáků na středních školách jsou naddimenzované o desítky procent. Plakat nad tím, že se dnes někdo nedostane na vůbec žádnou střední školu, nebo že se někdo nedostane na přesně tu školu, kam chtěl, jen proto, že jiní uchazeči byli lepší, je nesmyslné. Předchozí stav nivelizoval hodnotu maturitního vysvědčení i středoškolského vzdělání a ve svých důsledcích zničil učňovské školství, protože dnes sem směřují jen z valné části jen vyloženě nestudijní žáci nebo žáci, kteří mají spoustu dalších problémů a jejichž učení a práce podle toho vypadá.
Je třeba "diverzifikovat" maturitní výstup obsahově i ve faktických důsledcích (což musí jít souběžně se zrušením nesmyslných podmínek v podobě maturity tam, kde je mnohem víc namístě profesní odbornost) a podle toho upravit vzdělávání v jednotlivých typech škol tak, aby jejich absolventi skutečně něco uměli a znali. Už včera bylo pozdě.
" Namísto možnosti vzdělávat všechny, kteří mají ve vínku schopnosti ke vzdělání, ale špatný start, můžeme nyní radostně dělat z chytrých ještě chytřejší."
Aha, takže při nástupu na střední špatný start mávnutím kouzelného proutku zmizí a budeme mít pilného, úspěšného studenta? Proto nám asi v minulých letech, kdy jsme brali všechno, co se přihlásilo, začínaly třídy na 30 žácích a končily třeba s 22, případně byla třída během studia přerozdělena kvůli nízkému počtu žáků?
Krom toho by mě fakt zajímalo, jak na pohovoru poznám, že žák bude zvládat technické předměty a že vydrží čtyři roky dřít jak kůň, aby dohnal svůj "špatný start". Osviťte mě, TU, jak se to pozná?
Lepší už to začalo být vloni - letos je to vidět - vstupní písemka z matematiky pod 4,00. Odhadem ze 120 přijatých 20 během prvního ročníku nepostoupí, část opakuje, část odejde. Přes veškerou podporu - vyrovnávací kurz matematiky, anglického jazyka. Může mi, tedy, TU říci, co ještě jsme měli udělat pro lepší úspěch žáků? A jak pomoci těm, co nezvládají středoškolské učivo?
Já loni prváky neměla :-)
"Aha, takže při nástupu na střední špatný start mávnutím kouzelného proutku zmizí a budeme mít pilného, úspěšného studenta?"
Nezmizí, ale máme - měli jsme, alespoň možnost s tím něco dělat. Kdo se nechyt, brzy odešel. Jde o ty, kteří postupně začali ve škole pracovat, poněvadž začali chápat smysl vzdělání a potkali lidi, kterým na jejich úspěchu záleželo. Nyní tato možnost není. Což je, dovolím si tvrdit, pro ně, pro nás i pro společnost velká stráta. To však sítařům nevadí, hlavně že je selekce.
Jak se to pozná? Pokud má někdo studijní dispozice, byť dlouhodobě zanedbané, lze to u dobře strukturovaného pohovoru poznat, například z vhodně vytvořených otázek, k jejichž zodpovězení stačí tzv "selský rozum". Lze to také poznat ze způsobu interpretace umělelckého textu apod. Toto je nyní bezpředmětné. testy a průměry trumfují.
A těch devět let na základce se dělo co, podle vás? Myslíte, že ten zanedbaný potenciál neviděli, že se nesnažili s tím něco udělat?
TU, vy máte spasitelský komplex. Myslíte to dobře, ale nemůžete, nemůžete zachránit opravdu všechny. Nejde to. Chápu, že se vám příčí neudělat pro to úplně všechno, co je v lidských silách, ale ono to fakt nejde.
Krom toho, vaší škole opravdu nic nebrání, aby si ten pohovor neudělala a nedala mu dostatečnou váhu, aby mohla přijmout i studenty, kterým se u testu až tak nevedlo.
Krtku, pokud středoškolské učivo ani s pomocí doučování žáci nezvládají, je dobře když odejdou dělat něco jiného. O ty tady nejde. Jde o ty žáky,kteří dispozice mají, ale jsou z různých důvodů, často ne vlastní vinou, zanedbaní. Ti se nyní nebudou moci na všeobecně vzdělávací školy s maturitou dostat. Pokud se nemylím, tento rok už bude u přijímaček státem nastavená čára. Chystá se změna osnov k cíli testování všech žáků v tzv uzlových bodech pomocí dt na počítačích. Selekce a kontrola tak začne už na prvním stupni a všichni se budou učit na testy. Šťastný nový svět.
Ygrain, nebuďte naivní, základky jsou různé, učitelé jsou různí, rodiče také. Nesnažím se zachránit všechny, nýbrž pouze ty, kteří se ke studiu na střední škole přihlásí, navzdory bubákovi maturity z Ma, navzdory špatným průměrům, protože věří, že na to někde uvnitř mají, což můžeme snadno u pohovoru a v prvním ročníku ověřit. Věřte nebo ne, většina těch trojkařů, které jsme přijali se chytla, dostudovala a studuje dál. Nevěřím ve vypovídající a "osudovou" hodnotu cermatestů. V sázce je příliž mnoho, než aby to jeden špatně udělaný test rozhodl.
No, TU, žáci s trojkami jsou to, co se nám běžně hlásí. Vy asi neučíte na odborné škole, co?
Ygrain, nebuďte naivní, základky jsou různé, učitelé jsou různí, rodiče také
A co děti, žáci, student? Ti jsou také různí!
NAHÁNĚNÍ DĚTÍ DO UČILIŠŤ - DALŠÍ KROK K POSÍLENÍ POZICE ČR JAKO LEVNÉ MONTOVNY EU?
S jednotnými přijímačkami souhlasím jen jako s kontrolním nástrojem k ověření kvality výuky v ZŠ. Pokud by měly sloužit především jako nástroj k nahánění dětí do učilišť, jsem pro jejich okamžité zrušení.
K tomu si dovoluji poznamenat, že stát, který rozpočtově financuje své školství přibližně 2/3 obvyklého podílu z HDP a vedle toho ho ještě mizerně resortně řídí (usiluje o rozpočtovému financování a skutečným problémům neodpovídající systémové změny typu nefunkčního systému RVP/ŠVP, nefunkční Inkluze a pečovatelsky orientovaného Kariérního řádu, které posilují pečovatelskou funkci škol na úkor jejich primárně vzdělávací finkce, což vše vede ke zhoršování kvality vzdělávání ve veřejných školách, k nezájmu absolventů PedF o učitelství, ke zvětšování počtu soukromých škol atd.) má dvě záklaní možnosti
- odstranit výše popsané nesrovnalostí,
- provést administrativní opatření k posílení toho nežádoucího stavu.
Zdá se, že to druhé se právě děje:
- Politici dali nejhůře placenými českým učitelům minimalistický platový dudlík, který jejich nejhorší pozici podstatně nezlepší, o dohledném zvétšení rozpočtového financování na jinde obvyklou úroveň se vážně nemluví,
- k postatné nápravě dalších výše popsaných systémovych nesrovnalostí zatím nedochází a jsou činěny další kroky k posilování toho nežádoucího stavu, který má záporný vliv na úroveň kvality vzdělávání v České republice.
Myslím, ze administrativní omezení možnosti maturitního studia ve veřejných školách je, jinak řečeno, krokem k nahánění dětí do učebních oborů nebo do soukromých škol a krokem k posílení pozice České republiky jako levné montovny EU
J.Týř
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2017/09/prestante-brat-zaky-kteri-na-maturitu.html
Aby jednotné přijímačky mohly řádně plnit funkci kontrolního nástroje, musel by se stát o školství lépe starat - viz výše a mimo jiné i tím, že by poskytoval víc zodpovědné péče kvalité výuky v ZŠ. To se bohužel neděje. Prvotně restrikční funkci jednotných přijímaček považuji za nepřijatelnou.
"Která VŠ je nejsnadnější?"
"???"
"Vysoká ovčácká. Jsou tam jen tři předměty - Nahaňanie, Zahaňanie a Ruština."
Tento vtip se vyprávěl za dob tzv. normalizace před cca 40 léty. Zdá se mi, že se dnes ta vysoká ovčácká vrací v trochu jiné podobě - probíhá tu jakési "Nahaňanie dětí do učilišť a levných montoven."
A pane Týři, co by měly tedy jít dělat děti, které na konci střední školy neovládají ani procenta, nebo operace se zlomky? Snad lékaře? Snad učitele? Nebo stavaře, ekonomy, účetní? Povězte, když se tak štítíte těch montoven, které nás mimochodem docela slušně živí. On každý nemůže dělat politologa, nebo komentátora. To bychom tak nějak brzy neměli co žrát.
"Chystá se změna osnov k cíli testování všech žáků v tzv uzlových bodech pomocí dt na počítačích. Selekce a kontrola tak začne už na prvním stupni a všichni se budou učit na testy. Šťastný nový svět."
No sláva. Včera bylo pozdě.
A pane Týři, co by měly tedy jít dělat děti, které na konci střední školy neovládají ani procenta, nebo operace se zlomky?
Politiku! Politikům taky dělají procenta problémy. Viz například jejich argumentace ve věci platů učitelů nebo jejich lavírování kolem nedůstojného rozpočtového financování školství, když argumentují částkami a nikoli procenty z HDP. J.Týř
Okomentovat