Žáci v pražské základní škole Písnická dostávají od učitelů plusy a mínusy za chování a aktivitu. Minusy žáci dostávají za zapomenutou pomůcku nebo žákovskou, zapnutý mobil při hodině nebo pozdní příchod. Plusy si vyslouží za sběr papíru nebo víček. Učitelé body zapisují do tabulky, na konci pololetí je sečtou. „Plusový“ žák může dostat pochvalu, ten s minusovými body důtku učitele nebo dokonce ředitele školy.. „Nejsem si jistá, jestli by měl sběr papíru vyvažovat výchovné opomenutí,“ říká k tomu v rozhovoru pro iDNES.cz dětská psycholožka Jitka Cápalová.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Jitka Cápalová (psycholog-praha.cz) |
Má to svoje pozitiva i úskalí. Když se podívám na tabulku, zní hodně tvrdě a nekompromisně. Ve chvíli, kdy žák není úplně vzorný a ztratí určitý počet bodů, je otázka, jestli je pro něj stále motivační dávat si pozor, nebo mu to začne být jedno.
Zaskočilo mě, že jsou plusové body převážně za sběr papíru a nejsem si jistá, jestli by měl sběr vyvažovat výchovné opomenutí. Co může být plusem je přehlednost - žáci, rodiče i učitelé vědí, na čem jsou. Ví se, co se od žáků očekává. Může to být také způsob, jak dosáhnout důslednosti nebo relativní objektivity ze strany učitelů, protože je jasně dané černé na bílém, kolik bodů je za co. Ale objektivita je diskutabilní.
V čem je podle vás systém tvrdý a nekompromisní?
Je velice odosobněný, popírá individuální přístup, na který se teď klade velký důraz. Věřím v něj a věřím tomu, že se nevyplácí pracovat se všemi žáky stejným způsobem. Umím si představit, že by existovala podobná tabulka, která by říkala „jednou a dost“. Tedy že by si žáci jednou zapomněli pomůcku a nic by se nestalo, ale kdyby se to mělo opakovat, už by dostali třeba čárku. Tak by to spíš mohlo fungovat, aby bylo motivační zamezit zanedbávání školních povinností. Měla by tam být osobní intervence učitele.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
Jak může napsat v kritickém článku: "Nejsem si jistá .."
Co jí zbývá? V jednom vyšetření OPPP mám asi 6x zvažte.
Okomentovat