Především se potvrzuje, že u nás je počet žáků ve všeobecně vzdělávacích školách gymnaziálního typu neuvěřitelně nízký. Absolventům středních odborných škol pak leckdy chybějí vědomosti a dovednosti umožňující pružnou rekvalifikaci v budoucnosti.
Stanislav Štech (msmt.cz) |
Reakcí na tyto údaje samozřejmě nemůže být nějaká násilná redukce odborného vzdělávání. Problém vidím spíše v jeho pojetí a podmínkách. Ve stejné zprávě OECD se ukazuje, jak vysoký podíl prvků duálního vzdělávání (praktický výcvik a stáže v podnicích - u nás 6 % času) existuje na středních školách ve Švýcarsku ( téměř 60 %) nebo v Rakousku. Jsem rád, že mohu oznámit blížící se podepsání Memoranda o podpoře pilotního projektu zapojujícího do odborného vzdělávání stát, kraj a podniky v Moravskoslezském kraji.
Současně je nezbytné i v těchto školách posilovat ve "školské" větvi kvalitní všeobecné vzdělávání.
Výdaje na vzdělávání od primárního po terciární vyjádřené podílem na HDP dosáhly alespoň 6 % v Kanadě, Dánsku, na Islandu, v Koreji, na Novém Zélandu, v Norsku, ve Velké Británii a v USA. Na druhé straně spektra stojí Česká republika, Maďarsko, Indonésie, Lucembursko, Rusko a Slovensko, které vynakládají na vzdělávání méně než 4 % HDP. Toto nelichotivé srovnání jen potvrzuje, jak mizerné výdaje na vzdělávací soustavu máme. Právě proto požadujeme navyšování platů učitelů i rozpočtu vysokých škol nejméně tři roky po sobě.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
5 komentářů:
Je zde nějaký expert bez uvozovek, který vysvětlí to Lucembursko? To do té naší skupiny nezapadá, zejména když platy učitelů tam jsou jedny z nejvyšších.
Lucembursko má o chlup větší HDP na osobu než běžné vyspělé evropské země... Asi o třetinu větší než druhé Norsko (zbytek v první desítce jsou vesměs čistě ropné neevropské státy). Takže ta dvě procenta klidně můžou nacpat do strožoku a furt na jednoho žáka dávají pomalu víc Německo a Francie dohromady...
Já bych možná uvítal, kdyby až bude někdo příště tahat procenta, tak aby se zaměřil třeba jen na základní školství a podíl veřejných rozpočtů.
Třeba v USA, Velké Británii... se na VŠ platí školné, které patří do těch jejich 6 procent... Ve Francii, SRN, USA... putují miliardy do VŠ výzkumu od řady (polo)soukromých firem...
---
Proč na to vůbec Štech reaguje? Někdo o tu reakci stál? Přijde mi to jako předvolební žvást... "Snažíme se."
Genocidní učitelsko-vzdělanostní mix a další osud suverénní České republiky
Lucembursko má v mnoha ohledech výsadní postavení malé země s vysokým HDP na občanskou hlavu. Kultivovaný a vysoce prosperující stát nemusí dávat na školství relativně tolik peněz (v % z HDP) jako třeba v USA, kde se peníze ve veřejných školách rozplývají do sociálního opatrovnictví, když dá učitelům dost velké platy a rozumné pracovní podmínky.
V Česku, bohužel, v tom sociálním opatrovnictví spějeme k modelu americkému, v % HDP pro vzdělávání k modelu indonézsko ruskému a v platech učitelů jsme beznadějně poslední.
Tenhle "genocidní učitelsko-vzdělanostní mix" je, řečeno slovy exministryně Valachové, smrtelný koktejl pro vzdělanost lidí a další osud suverénní České republiky.
J.Týř
Pánové Soukale, Kostečko, Stanzele a Co., to je ten naddimenzovaný počet maturantů?
"Především se potvrzuje, že u nás je počet žáků ve všeobecně vzdělávacích školách gymnaziálního typu neuvěřitelně nízký. Absolventům středních odborných škol pak leckdy chybějí vědomosti a dovednosti umožňující pružnou rekvalifikaci v budoucnosti."
Zkuste se naučit porozumět psanému textu.
Okomentovat