Radka Kvačková: Čeština se učí jak před sto lety. Co je ve škole špatně, už se ví, ale namísto rychlé nápravy se o věcech jen bádá

úterý 12. září 2017 ·

„Žáci dnes nabývají velké penzum teoretických znalostí, které se ale nevyužívají v praxi, protože jim to současná výuka není schopna zprostředkovat. Škola zkrátka vytváří jakousi paralelní znalost pro znalost,“ říká Stanislav Štěpáník z Pedagogické fakulty UK, který pracuje na novém pojetí výuky češtiny. Reportáž přináší příloha Akademie Lidových novin.


Radka Kvačková (repro ČT)
Co s tím? Někoho možná napadne, jestli je na místě práci s mateřštinou modernizovat. Rodinné stříbro stačí přece leštit! Jenže jsou tu jednoznačné známky úpadku. Výsledky centralizovaných maturitních zkoušek z češtiny už v roce 2012 ukázaly, že jen dvacet procent maturantů (ano, maturantů!) je schopno se smysluplně vyjádřit. Všeobecně se z tohoto stavu viní počítače a chytré telefony. Ale určitě je namístě se ptát: Není tu škola právě proto, aby takové věci vyvažovala a napravovala? Aby neprohlubovala despekt k jazyku tím, že jej žákům vnucuje jako neživou a víceméně samoúčelnou vědu? S jazykem je přece možné si i hrát.

Pravda, byla by tu jedna cesta, jak se z těch věčných rozborů vymanit. Kdyby se úlohy založené na znalosti pro znalost neobjevovaly v přijímacích testech na střední školy a kdyby také jednotná maturitní zkouška z českého jazyka přestala být tak zbytečně formalistická. Kdo to ale řekne státnímu testovacímu ústavu jménem Cermat? Ministerstvo školství? To přece není jeho úloha. Stanislav Štěpáník si myslí, že by se Cermat měl víc zajímat o moderní pedagogické trendy sám.

Shrňme tedy, jak je to s pokrokem ve výuce českého jazyka: Ano, možnosti tu jsou, ale v praxi není skoro žádný. Už se aspoň víceméně ví, kde je chyba, a snad se o tom začne taky více mluvit. Postup případné nápravy bude ovšem klikatý a kdo ví, jestli k němu nakonec opravdu dojde. Zatím se bude nejspíš několik let bádat, aby se vybádalo, to co každý dobře ví selským rozumem. Tedy každý kromě tvůrců jednotných testů, mnohých češtinářů, a dokonce i rodičů, kteří rádi říkají: „Ale co! Když jsme museli dělat rozbory my, děti to taky nezabije.“

Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin

85 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 8:33  

"Není tu škola právě proto, aby takové věci vyvažovala a napravovala? "

Jasně, škola je tu proto, aby vyvažovala a napravovala. K čemu jsou novináři jako Kvačková?

Jiri Janecek řekl(a)...
12. září 2017 v 9:49  

Neříkal pan Štěpaník ta samá moudra v nějakém článku asi tak před rokem? Nebylo to taky v LN?
Recyklují se obvykle články o nejhezčích plážích, nejlepších sjezdovkách a o dobrém burčáku...

mirek vaněk řekl(a)...
12. září 2017 v 10:04  

Neřekl bych, že se bádá. Spíš se žvaní.
Kdyby byl dělán výzkum, nemusely by se psát takové články plné dojmů. Kdyby byl výzkum a výsledky, pak by tyto dojmy byly velice snadno vyvráceny či potvrzeny.
A nikdo by netvrdil, že se čeština učí stejně jak před 100 lety. Postavení českého jazyka v Rakousko-uherském mocnářství za světové války bylo jistě jiné a jiný byl přístup obyvatelstva k českému jazyku.
Ví vůbec někdo, jak se dnes učí čeština? Zajímá to vůbec někoho? ČŠI to pozná, když jednou za několik let navštíví tři hodiny češtiny na škole?

Simona CARCY řekl(a)...
12. září 2017 v 10:05  

Kdo to ale řekne státnímu testovacímu ústavu jménem Cermat? Ministerstvo školství? To přece není jeho úloha. Stanislav Štěpáník si myslí, že by se Cermat měl víc zajímat o moderní pedagogické trendy sám.

No, paní Kvačková touží pohnout kolem dějin a žije v představě, že pod kolem je podložený Cermat. No nic proti tomu, jen že Cermat je přímo řízená organizace MŠMT a tedy si to mohla zjistit, než napsala, že řízení Cermatu není úlohou MŠMT.

Ale co čekat od novinářů?

Michal Komárek řekl(a)...
12. září 2017 v 10:13  

Simona CARCY opět ukazuje neschopnost, či neochotu porozumět textu. V tomto případě jde o ironii. Hezký den!

Jana Karvaiová řekl(a)...
12. září 2017 v 10:48  

A proto této novinářce říkáme ji ž dlouho KvaKvaKva.

krtek řekl(a)...
12. září 2017 v 10:58  

Pane Komárku, když už se pouštíte do diskuse, tak mi vysvětlete, jak větu: "Kdo to ale řekne státnímu testovacímu ústavu jménem Cermat? Ministerstvo školství? To přece není jeho úloha." chápete Vy. Já v ní vidím to samé, co Simona Carcy. Ale asi taky nejsem ochoten porozumět textu. Ale nevím, zda jde o moji nebo Vaši ironii.
Hezký den si nechám od cesty.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
12. září 2017 v 11:05  

"Zatím se bude nejspíš několik let bádat, aby se vybádalo, to co každý dobře ví selským rozumem."

Obávám se, že přesně to dělá i pan Štěpáník.

BP řekl(a)...
12. září 2017 v 11:11  

Všeobecně, v médiích se nemluví a nepíše správně česky. Moderátoři a novináři neprojevují svému mateřskému jazyku dostatečnou úctu a chtěli by nám mluvit do našeho "řemesla", jelikož oni jsou ve všem ti nejmoudřejší. Asi se ve škole nic pořádně nenaučili.
Jen tak pro příklad - čt24 - Takáč v rozhovoru s nějakým meteorologem dvakrát za sebou použil výraz "deštmi" - dala bych mu za každý nesprávně použitý tvar 1000,- Kč pokuty. Naši politici neumí skloňovat peníze - Nečas svého času tvořil 7.p. mn. č. "penězma". Svěrák kdysi ve svém diktátu použil výraz s kalousy a tvrdil, že se tam píše měkké i, neboť se toto podstatné jméno skloňuje jako kalous bez kalouse podle vzoru muž.
A tito lidé a jim podobní budou mluvit o tom, že učíme češtinu jako před 100 lety.

Nowak řekl(a)...
12. září 2017 v 11:16  

"Kdyby byl dělán výzkum, nemusely by se psát takové články plné dojmů."

Texty pí Kvačkové nejsou žádným ukazatelem kvality nebo existence výzkumů, žádný výzkum je také nevyvrátí. (Mimochodem - snad jí také teď přidají, když přiadají učitelům. Patří přece ke školství.)

Simona CARCY řekl(a)...
12. září 2017 v 12:31  

Pane Komárku, ještě jednou pro šéfredaktora: Pokud někdo píše, že ministerstvo nemá co nařizovat Cermatu a přitom toto ministerstvo je přímým řídícím orgánem této organizace, nemáte pocit, že ten někdo píše hlouposti? Nemáte pocit, že ve své předpojatosti opět hloupě útočíte proti mně, ačkoli jsem poukázala na zjevnou hloupost uvedeno v článku? Jste si jist, že děláte to, co dělat máte?

Michal Komárek řekl(a)...
12. září 2017 v 12:43  

Simona CARCY

Jsem si jist, že paní Kvačková ví, jaké jsou vztahy mezi MŠMT a Cermatem, píše o školství opravdu dlouho a bez ohledu na to, co si o kvalitě jejího psaní myslí někteří učitelé, je to inteligentní žena a nemá problém s porozuměním základním informacím. Pravděpodobnější mi tedy připadá, že Vy máte problém s interpretací textu. Znovu tedy opakuji: Jde tady o ironii. Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 12:48  

"píše o školství opravdu dlouho"

To je jeden z nejlepších předpokladů stát se expertem. Funguje to ale jenom ve školství, což je škoda. Těch špičkových chirurgů, inženýrů a stavařů, co bychom pak měli...

Michal Komárek řekl(a)...
12. září 2017 v 12:56  

Anonymní z 21:30

Jedním z nejlepších předpokladů, jak se stát špatným diskutérem je "vytrhávat z kontextu". Váš příspěvek je toho učebnicovým příkladem. Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 13:17  

Můžete ho smazat, když se Vám nelíbí. Je to cenzurovaná diskuse, tak s chutí do toho.

Jiri Janecek řekl(a)...
12. září 2017 v 13:31  

"píše o školství opravdu dlouho"

To je jeden z nejlepších předpokladů stát se expertem.

--------------

Myslím, že expert nemusí psát dlouho, ale správně - pro inkluzi, exkluzivitu, pro změny, jiné a nové a proti frontální výuce, domácím úkolům a biflování...

Michal Komárek řekl(a)...
12. září 2017 v 13:31  

Odváděním pozornosti od špatného způsobu diskutování, se lepším diskutujícím nestanete. Hezký den!

Jiri Janecek řekl(a)...
12. září 2017 v 13:35  

Jinak dopnění k té mé poznámce o recyklaci:

-------------------------
Čeština se má učit jinak. Bez biflování

· 23 komentářů
Štítky: čeština, pedagogická fakulta UK, Zprávy


České školy vedou výuku českého jazyka podle 200 let starých metod, které se příliš soustředí na znalost terminologie. To by se nyní mohlo změnit. „Lpíme na znalostech o jazyku, ale děti nevědí, proč se danou látku učí,“ vysvětluje nutnost změny Stanislav Štěpáník z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Informují Lidové noviny.
----------------------------

Stanislav Štěpáník: Čeština se učí už 200 let stejně. Ta tradice nás ničí

středa 14. prosince 2016 · 4 komentářů
Štítky: čeština, názory, pedagogická fakulta UK
------------------------

A teď dnešek...

Až na těch sto let, co jsme od Vánoc dohnali, nic moc jiného...

Unknown řekl(a)...
12. září 2017 v 13:38  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Vladimír Stanzel řekl(a)...
12. září 2017 v 13:39  

Pane Komárku, považujete svůj vstup do diskuse 12. září 2017 10:13 za eticky přijatelný a obhajitelný? Smí se slušný moderátor diskuse takto projevovat? Uvědomujete si, že nejste řadový diskutér? Není už té pokleslosti přes míru?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 14:03  

Slušný moderátor se neprojevuje NIJAK!!!

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 14:11  

Slušný moderátor se neprojevuje NIJAK!!!

Souhlasím. Je to, myslím, podobné jako kdyby byl hospodským. Obávám se, že kdyby pan Komárek pracoval jako hospodský, byl by namol. V České škole je možná proto, aby šetřil svá játra. J.Týř

krtek řekl(a)...
12. září 2017 v 15:30  

Děkuji panu Komárkovi za objasnění myšlenek paní Kvačkové. Pochopil jsem, že je ironie, když by mělo MŠMT říkat Cermatu, co má dělat. Objevná myšlenka. Pro pana Komárka - ironie.

Ygrain řekl(a)...
12. září 2017 v 17:26  

"Pane Komárku, považujete svůj vstup do diskuse 12. září 2017 10:13 za eticky přijatelný a obhajitelný? Smí se slušný moderátor diskuse takto projevovat? Uvědomujete si, že nejste řadový diskutér? Není už té pokleslosti přes míru?"

Rovněž podepisuji. Je to jako kdyby učitel nadával žákům za každé *píp*, a přitom sám taková výraziva používal.

Ygrain řekl(a)...
12. září 2017 v 17:34  

"Až na těch sto let, co jsme od Vánoc dohnali, nic moc jiného..."

To je náhodou obrovský úspěch! Do roka a do dne bude třeba zítra znamenat včera!

Karel Lippmann řekl(a)...
12. září 2017 v 18:43  

"Obávám se, že kdyby pan Komárek pracoval jako hospodský, byl by namol. V České škole je možná proto, aby šetřil svá játra. J.Týř"

A diskutující pronášející tyto a podobné výroky na adresu jinak smýšlejících se dovolávají slušnosti!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 18:50  

Pane Lippmanne, vy máte před svým zameteno?

A kuželosečkám rozumíte?

Pavel Doležel řekl(a)...
12. září 2017 v 19:05  

Pane Lippmanne, to je jen projev zoufalství. Já necítím pražádnou zášť ani k vám, ani k panu Komárkovi, či dámám češtinářkám, ale to ještě neznamená, že mě nemůžete s prominutím srát.

Já osobně se nedovolávám slušnosti, protože to je pro mě nominální veličina, jak už jsem se ráčil mnohokráte vyjádřiti - čili hodnota prakticky bezcenná. Tu cenzuru je velice zajímavé pozorovat. Začíná nenápadně a vypadá bohulibě. Ale postupně se nabaluje jako koule na sněhuláka a pak už se nesmí říci ani to, že někdo je zapálená křesťanka. Ten cenzor si toto prakticky nikdy neuvědomuje a žije v představě jakéhosi práva, které mu ale ostatní účastníci diskuse nesvěřili dobrovolně. Zneužívá tak své moci pod pláštíkem obecného dobra. Jen nevím, zda ta aplikace moci je známkou vlastní nejistoty a slabosti, nebo něčeho jiného.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. září 2017 v 19:07  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Ygrain řekl(a)...
12. září 2017 v 19:12  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Veronika Valíková řekl(a)...
12. září 2017 v 19:27  

Abychom to nezamluvili - já s paní Kvačkovou v zásadě souhlasím, ačkoli dělá takové zajímavé skoky ve vztahu k SM. Ale tenhle článek dost odpovídá "realitě" (oblíbené slovo některých diskutujících.)

Michal Komárek řekl(a)...
12. září 2017 v 19:28  

Ygrain, pane Doležele,

Radka Kvačková sice jako novinářka patří k méně chráněným druhům, jako politik, či instituce typu ministerstva, nicméně primitivní osobní útoky sem prostě nepatří. Tedy je mažu. Hezký večer!

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 19:34  

Moderovat diskusi v České škole není nic špatného, pokud to není doprovázeno autoritativním vnucováním svého vidění světa diskutujícím, zbytečnou cenzurou a zbytečnou ironií k nádorovým oponentům včetně přání hezkého dne na konci nepatřičně ironických intervencí do průběhu diskuse. Nemám důvod nechat se takovými praktikami znechutit a držet jim jak ovce při stříhání třeba jen tím, že bych je nechal bez povšimnutí. Na hrubý páně Komárkův pytel, myslím, patří náležitě jemná záplata. Ten příměr s hospodským, myslím, docela sedí až na to, že opilý hospodský nutně nemusí okřikovat své hosty. J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 19:42  

"nicméně primitivní osobní útoky"

Ještěže Vás tady pane Cenzore máme!

Dě-ku-jeme!!!

Hezký DEN!!!

Unknown řekl(a)...
12. září 2017 v 19:45  

pan komárek je takové to moderní sluníčko,jedině on má pravdu a kdokoliv jiný s odlišným názorem je fuj,v usa už sluníčka dupou nožičkama a mávají na trumpa pěstičkama,bude to těžké smířit se s tím že 25leté sluníčkové období končí a přichází střet s tvrdou realitou

Pavel Doležel řekl(a)...
12. září 2017 v 19:50  

"Na hrubý páně Komárkův pytel, myslím, patří náležitě jemná záplata."

Pane Týři, máte pravdu. Jinak by se mu mohl ten pytel poškrábat.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 20:02  

Moderátor, který nechápe ani zásadní rozdíl mezi svým "Hezkým dnem" a Dobrým dnem, moderátor, který autoritativně, ironicky a věcně nesprávně označuje druhé jako "špatné" diskutující a snaží se jim vnutit zjevné nesmysly (MŠMT má jako zřizovatel povinnost kontrolovat a usměrňovat Cermat podobně jak ČŠI, NÚV, NIDV) je, myslím, docela pozoruhodný jev.

Domnívám se, že Albatros by se mohl víc věnovat stavu "moderátorských jater" šéfredaktora České školy.

J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 20:04  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jana Karvaiová řekl(a)...
12. září 2017 v 20:06  

....Výsledky centralizovaných maturitních zkoušek z češtiny už v roce 2012 ukázaly, že jen dvacet procent maturantů (ano, maturantů!) je schopno se smysluplně vyjádřit.....

Opravdu je možné sem položit rovnítko nebo z faktu 20% vyvozovat cosi?
A co když dnešní tzv. maturanti dávno nejsou tím, co bývali? Co kdyby jsme mohli mít stroj času a dát stejné zadání maturity maturantům v roce 1990? Jak by dopadli?
Už i Masarykova univerzita deklaruje, že bude muset snížit úroveň svých oborů nebo vytvořit obory takové, aby dnešní maturanti mohli dále na vysokou.
Je to vina školy?
Pokud někdo léta učí ví, že je všeobecně známý fakt talku rodičů, poraden a i ČŠI na snižování laťky pro žáky a studenty. Mnozí učitelé rezignovali. Hádejte se pořád s někým kdo vás chodí buzerovat do školy, že jejich Pepa si zasloužil alespoň trojku. Když poradna říká rodičům, že není třeba umět násobilku.Když radou poradenských je " nechte ho žít", místo aby pomohli.Ze základních škol se nám vlna přelila do středních a už to kvete i na vejškách. A tak je běžným folklorem házet vše na školy. Jak mají školy učit, když zároveň je jim skoro nařizováno, že žáci nemají být stresováni už skoro ničím, že si mají nejlépe stále hrát, že podstatou jejich chození do školy je zažívat pocit štěstí a pohody.
Tak si vyberme. Žáci budou šťastní nebo budou něco umět a testy zvládnou.
Tudíž shrnuji: opět další článek, který říká, že školy můžou i za vznik a ničivou sílu hurikánu Irma.

Jana Karvaiová řekl(a)...
12. září 2017 v 20:07  

Fuj - kdybychom

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 20:07  

Moderovat diskusi v České škole není nic špatného, pokud to není doprovázeno autoritativním vnucováním svého vidění světa diskutujícím, zbytečnou cenzurou a zbytečnou ironií k NÁZOROVÝM oponentům včetně přání hezkého dne na konci nepatřičně ironických a věcně pochybných intervencí do průběhu diskuse.

Jiří Lukáš řekl(a)...
12. září 2017 v 20:38  

P. Doležel: „Pane Lippmanne, … to ještě neznamená, že mě nemůžete s prominutím srát. Já osobně se nedovolávám slušnosti, protože to je pro mě nominální veličina, jak už jsem se ráčil mnohokráte vyjádřiti - čili hodnota prakticky bezcenná. ... Jen nevím, zda ta aplikace moci je známkou vlastní nejistoty a slabosti, nebo něčeho jiného.“


Vážení diskutující, kteří máte potřebu se zde prezentovat jako ti „jakože drsní“!

U mnohých je tento postoj mimořádně trapný. Trapný, protože je do očí bijící „známkou vlastní nejistoty a slabosti“. Slušnost zcela jistě není „ hodnota prakticky bezcenná“. Společenská slušnost je mechanismus, který lidi (většinou podvědomě) vede k tomu, aby se snažili vážit si ostatních lidí. (I když mají třeba pocit, že si jich z nějakého důvodu vážit nemůžou.) To je hodnota velmi cenná. A je velká škoda, že mnozí „intelektuálové“ zde to příliš nevnímají. Jako už před nějakou dobou, znovu bych chtěl ocenit úsilí pana Komárka o kultivaci místního diskuzního prostředí a některých „podučitelských“ myslí.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 21:06  

Společenská slušnost je mechanismus, který lidi (většinou podvědomě) vede k tomu, aby se snažili vážit si ostatních lidí. (I když mají třeba pocit, že si jich z nějakého důvodu vážit nemůžou.) To je hodnota velmi cenná.

Souhlasím a poznamenávám k tomu, že pan Komárek má ke společenské slušnosti, a to nejen v této diskusi, myslím, mnohdy dost daleko.

Pane Lukáši, chcete-li, aby někdo bral vážně vaše mravokárná slova, zdržte se, prosím, příště zbytečně autoritativních odsudků druhých doprovázených úvozovkovanými urážkami těch, s nimiž nesouhlasíte. Působí to, myslím, dost trapně.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 21:19  

Jsem si jist, že paní Kvačková ví, jaké jsou vztahy mezi MŠMT a Cermatem, píše o školství opravdu dlouho a bez ohledu na to, co si o kvalitě jejího psaní myslí někteří učitelé, je to inteligentní žena a nemá problém s porozuměním základním informacím. Pravděpodobnější mi tedy připadá, že Vy máte problém s interpretací textu. Znovu tedy opakuji: Jde tady o ironii. Hezký den!

Pane Komárku, myslím, že kdybyste si na střední škole (nebo třeba v osmé nebo deváté třídě ZŠ) dovolil takhle dogmaticky argumentovat vůči žákům, měl byste problém se žáky i jejich rodiči. Je mi s podivem, jak je možné, že si to můžete dovolit jako šéfredaktor České školy vůči diskutujícím učitelům.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 21:30  

Jsem si jist, že paní Kvačková ví, jaké jsou vztahy mezi MŠMT a Cermatem, píše o školství opravdu dlouho a bez ohledu na to, co si o kvalitě jejího psaní myslí někteří učitelé, je to inteligentní žena a nemá problém s porozuměním základním informacím. Pravděpodobnější mi tedy připadá, že Vy máte problém s interpretací textu. Znovu tedy opakuji: Jde tady o ironii. Hezký den!

Myslíte, vážení kolegové češtináři, že by rozbor tohoto slohového útvaru mohl být tématem maturitní slohové práce?

poste.restante řekl(a)...
12. září 2017 v 21:34  

Pane Lukáši, myslím, že jste nepochopil to podstatné.
Je možná rozdíl mezi tím, když napíšu, že mne cenzorské zásahy do diskuse se..., nebo když mne štvou, nebo když si budu hrát na pseudointelektuála a napíšu, že mne defekují. Na podstatě sdělení to ale mění pramálo.
Přitom kvůli tomu prvnímu slůvku bude příspěvek smazán, při těch druhých nejspíš ne, ale kultivaci diskuse to nepřispěje ani o píď.

Jen takhle při smazání příspěvku přicházím o možnost se dozvědět, že někdo se chová jako hulvát a tudíž si jej, podle Vás, nemusím vážit.

A pak taky, občas bych řekl, že zde začínají fungovat určité projevy chování "natruc".
Možná je to dětinské, ale jaké jiné možnosti protestu ještě máme? Kromě odchodu.

A jen pro úplnost, docela by mne zajímalo, co tak strašného musela napsat Ygrain, aby byl její příspěvek smazán.
Fakt si to neumím představit.

Ygrain řekl(a)...
12. září 2017 v 21:41  

Ne? :D

V návaznosti na p. Doležela jsem přidala k českým citoslovcím anglická a podotkla, že když něco vydává zvuk jako jistý vodní opeřenec, tak je to ten vodní opeřenec, ve všech významech slova (taky jsem si rýpla do admina, ale nevím, jestli to poznal).

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 21:54  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 21:59  

Hlavně, že diskuse pod článkem je kvalitní, slušná a k věci. Co víc si cenzor necenzurovaného webu může přát :-)))

Sám ze sebe má jistě dobrý pocit.

vstek řekl(a)...
12. září 2017 v 22:16  

Učitel, který se chodí na Českou školu psychicky odreagovat musí být buďto masochista, nebo velice odolný jedinec, jinak by se totiž chování admina nedalo dlouho vydržet.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. září 2017 v 22:17  

Nebo odolný masochista.

Ygrain řekl(a)...
12. září 2017 v 22:17  

Psychicky neodolní ve školství dlouho nevydrží ;-)

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 22:54  

A maže, a maže, a maže ...

poste.restante řekl(a)...
12. září 2017 v 22:56  

Tak už jsem si ten Váš příspěvek stačil přečíst, Ygrain. - Díky, pane Týři.
Se slzou v oku vzpomínám na nick parabelum. To bývaly diskuse jiné tóčo.
To by pan Komárek asi nezvládnul, když cítí potřebu zasáhnout v případě, že si někdo dělá legraci z příjmení autorky a "kvality" jejího příspěvku.

Inu, slovy klasika, já už asi patřím do té staré doby, kdy se ještě i Cimrman mohl podívat Daňkovi na Ptáčka, aniž by to cenzura zakázala.

tyrjir řekl(a)...
12. září 2017 v 23:20  

Jsem si jist, že paní Kvačková ví, jaké jsou vztahy mezi MŠMT a Cermatem, píše o školství opravdu dlouho a bez ohledu na to, co si o kvalitě jejího psaní myslí někteří učitelé, je to inteligentní žena a nemá problém s porozuměním základním informacím. Pravděpodobnější mi tedy připadá, že Vy máte problém s interpretací textu. Znovu tedy opakuji: Jde tady o ironii. Hezký den! Napsal pan Komárek.

Pane Komárku, jak je to s vaší schopností porozumět čtenému a interpretovat text?
Pane Komárku, jak je to s vaší schopností věcně správně usuzovat a argumentovat?
Pane Komárku, jak je to s vaší schopností porozumět vztahu pojmů logický úsudek a pravděpodobnost?

Doplňující otázky:
Trilobiti na Barrandově jsou vepsaní do kamene už stamilióny let. Co z toho lze "s největší pravděpodobností" usoudit?
Jezuité pálili napsané knihy. Co z toho lze "s největší pravděpodobností" usoudit?
Mein Kampf byl tištěn po statisích. Co z toho lze "s největší pravděpodobností" usoudit?

Ty otázky nemyslím ironicky. Reaguji jimi věcně na logiku toho, co jste napsal. Můžete stručně odpovědět alespoň na zjednodušenou otázku, jaký je vztah mezi množstvím popsaného papíru a věcnou správnosti napsaného?

J.Týř

Pepouš řekl(a)...
13. září 2017 v 6:32  

Ač učitel, tento web jsem "objevil" teprve nedávno a víc než samotné články mě zajímají reakce a diskuze pod nimi. Někdy věcné více, někdy méně. Každopádně jde často o zajímavé názory učitelů, lidí kolem školství a i lidí mimo školství. S některými názory nesouhlasím, některé projevy obraty a útoky mi přijdou zbytečné a nevhodné. Ale diskuzi si chci přečíst celou, bez smazaných příspěvků! Prostě už jen proto, že chci vědět, co si kdo myslí. Možná pan Komárek myslí svou snahu dobře, ale cesta do pekel bývá dlážděná dobrými úmysly. Prosím tedy pana Komárka, abych měl možnost sám posoudit, jestli jsou některé příspěvky vhodné či nikoli! Mám svůj úsudek a raději se budu stokrát mýlit, než si jednou nechat "vnutit" něco co si mám myslet!

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2017 v 6:50  

Pepouš

Jsem rád, že jste objevil Českou školu a budu samozřejmě rád, když ji budete dál navštěvovat. Pokud jde o mazání: Byť zde někteří diskutující opakovaně mluví o "cenzuře", nemažu příspěvky kvůli tomu, že by obsahovaly "nepohodlný", jiný, apod. názor. Mažu je výhradně proto, že obsahují osobní urážky, jsou zcela mimo téma diskuse, jsou hrubé... Ano, abych byl přesný - mohlo by se stát, že bych smazal příspěvek kvůli názoru, například kdyby obsahoval názor zjevně rasistický, homofobní, "útok na skupinu obyvatel"... Na to ostatně pamatuje i zákon. Urážky a nevěcné výkřiky tady k posouzení ostatním nechávat nebudu, do normální věcné kultivované diskuse o školství a vzdělávání nepatří a většinu diskutujících ruší. Děkuji! Hezký den!

krtek řekl(a)...
13. září 2017 v 7:07  

"Byť zde někteří diskutující opakovaně mluví o "cenzuře", nemažu příspěvky kvůli tomu, že by obsahovaly "nepohodlný", jiný, apod. názor. Mažu je výhradně proto, že obsahují osobní urážky, jsou zcela mimo téma diskuse, jsou hrubé..."
Přičemž sám posoudím, co je mimo téma, něco nechám, něco ne.

Pepouš řekl(a)...
13. září 2017 v 7:23  

Michal Komárek

Co se týká názorů na hraně či za hranou zákona (rasistické, homofobní) tak smazání pochopím. I když nevím, jak zní zákon ohledně podobných diskuzí - kdo rozhoduje o té hraně zákona, kdo a do jaké míry má zodpovědnost (zda administrátor, vydavatelství, autor příspěvku)... Jak jsem říkal, zde to chápu.

Mám větší problém právě s těmi osobními urážkami, hrubými příspěvky, příspěvky zcela mimo diskuzi ... Přesně tyhle příspěvky dotváří osobnost autora (ať už je píše z jakýchkoli pohnutek) a chci si přečíst i tyto příspěvky. Souhlasím s Vámi, že do věcné a kultivované diskuze o školství a vzdělávaní nepatří, ale rád bych si to zhodnotil sám. Každý má hranici "osobní urážky" , "hrubého příspěvku" prostě někde jinde.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2017 v 7:48  

Pepouš

Rozumím Vám, ale vyhovět nemohu. Součástí mé práce - byť to rozhodně pro mě není právě oblíbená součást - je dbát na dodržování diskusních pravidel a snažit se, aby diskuse byla věcná a kultivovaná. Řadě diskutujících hrubosti, arogance a osobní útoky vadí a kvůli nim diskusi opouštějí... Děkuji! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. září 2017 v 8:28  

Michale a jde Ti to jedna radost. Diskuse jsou kultivované a k věci :-))))))))))))

A tak to musí byt.

Ygrain řekl(a)...
13. září 2017 v 8:45  

" Urážky a nevěcné výkřiky tady k posouzení ostatním nechávat nebudu, do normální věcné kultivované diskuse o školství a vzdělávání nepatří"

Dojista. Vaše "Simona CARCY opět ukazuje neschopnost, či neochotu porozumět textu" je toho zářným příkladem. Tomu se říká pokrytectví, víme?

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2017 v 8:53  

Nevíme, Ygrain :-). Tento typ příspěvku bych nesmazal ani nikomu jinému. Simona CARCY zcela nevěcně kritizuje autorku článku, a to by také nemělo ve věcné kultivované diskusi zůstat nepovšimnuto. Hezký den!

Unknown řekl(a)...
13. září 2017 v 9:02  

v totalitní demokracii byla cenzura nutná,vše muselo být pod kontrolou,protože společenský systém byl postaven tak,že bylo možno jej změnit,viděli jsme to v 66-68 kdy kontrola a cenzura polevili a málem se tu změnilo státní zřízení případně se mohl stát i rozpadnout,nakonec musely přijet tanky,s příchodem digitálních technologií a jejich nekontrolovaností,byl totalitní systém neudržitelný,nefunkční,máme globalistickou demokracii,kde si každý může říkat psát a dělat co chce.protože to nemá na nic podstatného vliv,nic zásadního se změnit nemůže,žádný nový 68 nastat nemůže,mnozí tuto realitu však nepochoili a vytvořili si vlastní virtuální realitu ve které 25 žijí,takový nový neobolševismus,chtějí zažívat ten pocit moci ( ako chutí moc),prosazují násilím své názory,útočí proti oponentům atd ,mají pocit že něco řídí,že někomu vládnou,dokud tohle všechno provozovali na dluh ve virtuální ekonomice,všechno fungovalo,jenže nejvyspělejších zemích anglie a usa to došlo na hranu bankrotu,tento střet reality a virtuality,tato sluníčka jsou rozčarovaná a vzteklá,že to přestalo fungovat a především neví ,co s tím dál dělat,reálné školství před 89 bylo zničeno,neučíme hrajeme si,je to pohodlné a dokud byly peníze bylo to fajn,novou zásadní školskou reformou pro 21. stol. se nikdo nezabýval,proč taky,bylo by to drahé,pracné,nepříjemné,vždyť jsme všichni hépy a když před volbama zadupeme nožičkama tak nám i peněz přidají,kdo by taky z politiků sebral dnes tu tu odvahu a řekl "nedám,kde nic není ,ani smrt nevere" i ten pilný si to zašeptal jen tak pro sebe a obratem tužkou navýšil předpokládaný příjem ze kterého se to zaplatí,jeho z toho koneckonců hlava bolet nebude,protože z politiky odchází....

Unknown řekl(a)...
13. září 2017 v 9:17  

poslední dobou jsou mé příspěvky zde mazány,byl jsem také vyhozen z FB,jak z pedagogické komory, tak z učitelé+,v prvním případě se kolegy wagnera osobně dotklo,když jsem řekl,ať přestane jiné vyhazovat za jejich odlišné názory a nechová se jak hyterka,načež jsem byl obratem vyhozen sám,to v druhém případě,kde se shromažďují mladí,třicetiletí kolegové,byla situace jiná,ty jsem rozčiloval tím,že mi nebyli schopně kvalifikovaně oponovat (starý,hloupý,neschopný,černý pedagog...)a dostávali se svou hloupostí, neznalostí i neschopností kvalifikovaně argumentovat do trapných situací....

Unknown řekl(a)...
13. září 2017 v 9:29  

vytvořili nám sluníčka za podpory politiků několik zcestných virtuálních manter,kterými mnozí zhloupli:
-zvýšením mezd nastoupí do škol mladí kreativní suprmeni absolventi co to vytrhnou
-přidáno ať dostanou jen ti skvělí (jako já) ostatní nic nebo rovnou je vyhodit
-nejsou důležité znalosti žáka,ale jestli se v té škole dobře cící
- ve státní škole ať si každý učitel dělá za státní peníze co chce,je to výrazem svobody a demošky

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 11:11  

Kdo se psy léhá, s blechami vstává. říká staré české přísloví. Účastnit se veřejné internetové diskuse s anonymními účastníky je často dost nechutná věc, když ta diskuse funguje i jako jakýsi sociální ventil pro lidi skrývající svou identitu. Pan Komárek to tu proto nemá a z principu ani nemůže mít lehké. Není to ale omluva pro jeho zjevné argumentační fauly a ideovou podjatost. J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
13. září 2017 v 12:43  

"Jsem rád, že jste objevil Českou školu a budu samozřejmě rád, když ji budete dál navštěvovat. Pokud jde o mazání: Byť zde někteří diskutující opakovaně mluví o "cenzuře", nemažu příspěvky kvůli tomu, že by obsahovaly "nepohodlný", jiný, apod. názor. Mažu je výhradně proto, že obsahují osobní urážky, jsou zcela mimo téma diskuse, jsou hrubé... Ano, abych byl přesný - mohlo by se stát, že bych smazal příspěvek kvůli názoru, například kdyby obsahoval názor zjevně rasistický, homofobní, "útok na skupinu obyvatel"... Na to ostatně pamatuje i zákon. Urážky a nevěcné výkřiky tady k posouzení ostatním nechávat nebudu, do normální věcné kultivované diskuse o školství a vzdělávání nepatří a většinu diskutujících ruší. Děkuji! Hezký den!"

Pane Komárku,

jen telegraficky tři věci k zamyšlení:

1) Možná nemažete příspěvky čistě kvůli tomu, že by obsahovaly jiný názor, ale bohužel aplikujete jiná pravidla pro posouzení hrubosti a urážek na příspěvky podle toho, do jakého názorového pelechu patří.
2) Co je urážlivého na tom, když napíšu o někom, že je zapálený křesťan? Nemyslel jsem tím pochopitelně Jana Husa na hranici, ale to snad intelektuál vašeho typu pochopil, ne? Možná když příště pojem "zapálený" nahradím pojmem "zanícený", tak to projde?
3) Jak víte, co ruší většinu diskutujících? Mě se nikdo neptal. Jak tedy určujete většinu? Vnuknutím shůry, nebo prostým (u vás tak frekventovaným) přijetím naplatného předpokladu za platný?

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2017 v 12:53  

Pane Doležele, Váš dotaz k "většině" je na místě. Máte pravdu - nemám k dispozici žádný průzkum, kterým bych mohl tuto tezi doložit. Jde o "většinu", která je konstruována na základě ohlasů, které se ke mně dostávají od čtenářů prostřednictvím emailu, osobně, které zaznamenávám i přímo v diskusi... Je tedy možné, že tato skupina ve skutečnosti většinu čtenářů České školy netvoří. Já si sice myslím, že ano, nicméně použití slova "většina" bez vysvětlení bylo v mém příspěvku zavádějící. Děkuji! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. září 2017 v 13:05  

Měl byste svůj nevěcný a zavádějící příspěvek smazat.

Veronika Valíková řekl(a)...
13. září 2017 v 13:29  

Doležel:

Protože často bývám terčem Vašich urážek, náleží mi i právo se k nim vyjádřit. Možná někteří pochopí...

Vcelku mi nevadí, když urážíte mě. Nejsem sice "zapálená křesťanka", pouze konzervativní a "ortodoxní" (ve smyslu Chestertonově - neplést se slovem rigidní) katolička a z logických testů mívám plný počet bodů, ale chcete-li mě urážet, poslužte si. Většinou mě pobavíte... a je to Vaše ostuda.

Kdykoli ovšem urazíte někoho, jehož názorů si vážím, mívám před očima rudou mlhu a chci dotyčného bránit. Domnívám se, že podobně reaguje "většina" ze slušných diskutujících a čtenářů ČŠ, byť ne všichni do diskuse přímo vstoupí. Mnozí ovšem své názory dají najevo jinou formou.

A v tomto smyslu použil pan Komárek slovo "většina" vlastně správně. Pěkný den.

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 13:50  

Ke komárkovsko valíkovskému pojetí pojmu většina si dovoluji poznamenat:

Nasadí-li někdo na Českou školu ideologický (např. sluníčkářský, multikulturalisticky neoliberální apod.) filtr a potom se ohání jakousi většinou těch, kteří to údajně schvalují, je to řeč o většině, která nutně nemusí být shodná s většinou lidí, jimž na české škole opravdu záleží.

Připomíná mi to určitý druh diktatury, který byl za bývalého režimu provozován prostřednictvím tzv. Národní fronty, spolku diktaturou povolených pseudo politických stran a dalších organizací poklonkujících té hlavní diktátorské straně. Rozdíl vidím v tom, že bývalý diktátorský režim se svojí tzv. diktaturou údajného proletariátu netajil, ale sluníčkáři se o to alespoň naoko snaží.

J.Týř

Veronika Valíková řekl(a)...
13. září 2017 v 14:06  

Vážený pane Týři, sluníčkářem mě tedy opravdu ještě nikdo nenazval... :) :) :)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. září 2017 v 14:07  

Tak mě třeba vadí, když si ostatní otírají huby o většinu kolegů v tomto státě. Včetně Komárka-cenzora. A to právě většina tech cenzorem chráněných osob dělá. Nerozumí školám a kálí učitelům na hlavy.

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 14:15  

Vážený pane Týři, sluníčkářem mě tedy opravdu ještě nikdo nenazval... :) :) :)

Rád jsem vám v tom vyšel vstříc, paní Valíková. Vaše rozvěcování sluníčka subjektivně pojaté neoliberální učitelské pseudosvobody, myslím, pana Komárka dost hřeje. Usuzuji tak podle toho, jaký prostor v České skole se svými subjektivními názory dostáváte na úkor jiných, myslím, objektivně důležitějších věcí.

J.Týř


Veronika Valíková řekl(a)...
13. září 2017 v 14:17  

Pane Anonymní, já ve školství pracuji a o kolegy, kteří svou práci milují, si hubu fakt neotírám.

Vadí mi školská byrokracie a politika MŠMT i CERMATU, šílené projekty a ŠVP i RVP. Nejsem (bohužel) novinář, jsem jenom učitel. Proto mi mohou svorně nadávat počítačoví analytici, úředníci ministerstva, inspektoři i kolegové z organizace, která předražený státní projekt, hrazený z eurodotací, radostně podporuje, a na němž se mnozí "nesluníčkáři" léta přiživují.

Trochu se nám tu prolíná a míchá, ty skupiny a směry. Pěkný den.

Veronika Valíková řekl(a)...
13. září 2017 v 14:19  

Sorry, před poslední větou (.., a na němž) nemá být čárka.

... která předražený státní projekt, hrazený z eurodotací, radostně podporuje a na němž se mnozí "nesluníčkáři" léta přiživují.

Veronika Valíková řekl(a)...
13. září 2017 v 14:21  

Ještě jednou:

Proto mi mohou svorně nadávat počítačoví analytici, úředníci ministerstva, inspektoři i kolegové z organizace, která předražený státní projekt, hrazený z eurodotací, radostně podporuje. Na něm se ostatně mnozí "nesluníčkáři" léta přiživují.

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 14:32  

Sorry (Lituji:), paní Valíková. Jste češtinářka a evidentně se neumíte nebo nechcete vyjádřovat bez anglikanismů. Jste češtinářka a evidentně se neumíte nebo nechcete vyjádřit k jádru námitek a zbytečně útočně nálepkujete bez ladu a skladu druhé aniž byste se zřetelně snažila o názorovou shodu. Tohle vše jsou, podle mého názoru, projevy dost zmateného sluníčkaření podporovaného panem Komárkem - viz výše 13. září 2017 14:15. J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. září 2017 v 14:56  

Valíková: Veta nemířila konkrétně na Vás, byla obecná.

Eva Adamová řekl(a)...
13. září 2017 v 16:47  

Nehádejte se, copak jste ještě Komárka neprokoukli? Vždyť mu jde jen a jen o to, aby podobné půtky rozdmýchával, aby se sem tam objevila obsáhlejší diskuse, nejlépe přes sto příspěvků. Zřejmě se totiž od počtu diskusních příspěvků odvíjí jeho platové ohodnocení.

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 16:54  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 21:37  

A maže, a maže, a maže ...

tyrjir řekl(a)...
13. září 2017 v 22:13  

Simona CARCY zcela nevěcně kritizuje autorku článku, a to by také nemělo ve věcné kultivované diskusi zůstat nepovšimnuto. Hezký den!

Jsem si jist, že paní Kvačková ví, jaké jsou vztahy mezi MŠMT a Cermatem, píše o školství opravdu dlouho a bez ohledu na to, co si o kvalitě jejího psaní myslí někteří učitelé, je to inteligentní žena a nemá problém s porozuměním základním informacím. Pravděpodobnější mi tedy připadá, že Vy máte problém s interpretací textu. Znovu tedy opakuji: Jde tady o ironii. Hezký den!


Napsal pan Komárek ve této diskusi.

Pane Komárku, neodpověděl jste na četné výhrady k pravdivosti vašich tvrzení a cenzurujete ty, kteří s vaším dogmatismem nesouhlasí. Buďte, prosím, tak laskavě a odpovězte na tyto dvě otázky:

1) V čem je ta naprostá nevěcnost a ironie kritiky paní Kvačkové paní Simonou Carcy?

2) Jaký je vztah mezi množstvím popsaného papíru a věcnou správnosti napsaného?


Doufám, že odpovíte, abychom si nemuseli myslet, že nemusíte odpovídat na věcné výhrady k vašemu dogmatismu a že nám postačí, když nám vždy v závěru vašich dogmatických sdělení nevěcně, vykřičníkově, poručíte mít ten váš "Hezký den!".

J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
14. září 2017 v 13:18  

"Vcelku mi nevadí, když urážíte mě. Nejsem sice "zapálená křesťanka", pouze konzervativní a "ortodoxní" (ve smyslu Chestertonově - neplést se slovem rigidní) katolička a z logických testů mívám plný počet bodů, ale chcete-li mě urážet, poslužte si. Většinou mě pobavíte... a je to Vaše ostuda."

Paní Valíková, když už to musí být, tak mohla byste mi tedy vysvětlit, co to je ta "zapálená křesťanka"?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.