„Na konci minulého školního roku jsme zorganizovali Výzvu senátorům a Petici poslancům proti kariérnímu řádu. Díky aktivitě pedagogů se podařilo shromáždit 21.609 podpisů pedagogů z 1.150 škol, což přesvědčilo většinu poslanců, aby kariérní řád neschválili. Nabyté zkušenosti bychom rádi využili při budoucích aktivitách. Ukázalo se totiž, že když se učitelé spojí, lze změny dosáhnout, a to relativně velmi rychle. Považujeme ale za efektivnější místo hledání podpory ad hoc, vytvořit velmi početnou organizaci, která bude zastupovat profesní zájmy pedagogů vůči ministerstvu školství, parlamentu, vládě i zřizovatelům. Proto zakládáme spolek Pedagogická komora,“ píše za Iniciativu Pedagogická komora Radek Sárközi.
Sárközi pokračuje:
Radek Sárközi (facebook.com) |
To zajistíme přímým hlasováním členů Pedagogické komory o důležitých problémech českého školství a možnostech jejich řešení. Stejně jsme postupovali i v případě kariérního řádu, kdy jsme nalezli efektivní způsob, jak zajistit jeho nepřijetí, přestože se proti nám a na stranu kariérního řádu postavilo vedení školských odborů (ČMOS PŠ), vedení unie asociací převážně ředitelů škol (CZESHA) i ministerstvo školství s celým svým aparátem a kontakty na novináře.
Připravili jsme stanovy spolku Pedagogická komora, jehož hlavním cílem je prosazení samostatného zákona o Pedagogické komoře, jakou mají např. lékaři, architekti či advokáti. V zákoně chceme ukotvit, že Pedagogická komora bude oficiálním připomínkovým místem veškeré školské legislativy – zákonů, vyhlášek, nařízení vlády apod. Díky tomu předejdeme situaci, která nastala za ministryně Valachové, kdy byla přijata řada zákonů a vyhlášek, které nebyly konzultovány s řadovými učiteli a podle toho vypadají – za nejproblematičtější považujeme zavedení nepromyšlené inkluze bez dostatečné finanční a metodické podpory a ověření v praxi, kdy byl vytvořen model, který nikde v zahraničí nefunguje a evidentně se neosvědčil ani u nás.
Hlavní úkoly Pedagogické komory pro nejbližší období vidíme zde:
● Propojení pedagogů a vytvoření silné a respektované stavovské organizace
● Iniciování revize inkluze na základě podnětů učitelů z praxe
● Navýšení rozpočtu školství na průměr zemí EU, což je o 25 % více než nyní
● Narovnání platů pedagogů na průměr EU, což je o 50 % více než nyní
● Snížení administrativní zátěže škol (ředitelů i učitelů)
● Přijetí zákona o Pedagogické komoře, která bude oficiálním připomínkovým místem školské legislativy a profesní stavovskou organizací pedagogických pracovníků
Abychom tyto body dokázali prosadit, budeme potřebovat širokou členskou základnu. Věříme, že většina z 21.609 aktivních pedagogů, kteří podepsali petici proti kariérnímu řádu, chce pohnout s českým školstvím i v budoucnosti, a proto myšlenku vzniku Pedagogické komory podpoří svým členstvím. Rádi bychom měli na každé české škole koordinátora (nebo lépe koordinační tým), který bude své kolegy přímo informovat o dění v Pedagogické komoře, sbírat od nich podněty a předávat je zpět vedení komory.
V tuto chvíli podáváme k registraci stanovy spolku Pedagogická komora (registrace u rejstříkového soudu bude trvat minimálně jeden měsíc), ale nechceme ztrácet čas, a proto již nyní přijímáme předběžné přihlášky zájemců o členství.
7 komentářů:
Jen doplním, že v průběhu prvního víkendu vyplnilo přihlášku 350 učitelů a ředitelů škol, čímž se Pedagogická komora stala jednou z největších organizací ve školství. Předpokládáme, že brzy budeme organizací největší - s několika tisícovkami členů:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/09/pedagogicka-komora-prihlaska-do-spolku.html
Petici proti kariernímu řádu podepsalo skoro 22 tis. učitelů z více jak 1000 škol. Nyní 19. září byl na rvp.cz zveřejněn článek L. Zormanové o karierním řádu učitelů v Polsku. Ten se na první pohled silně podobá původnímu návrhu KŘ u nás - má 4 stupně, vzbuzuje podobné otázky. Na rvp. cz byl text zatím přečten 227x, komentován byl pouze recenzentem. Kam se poděl zájem našich učitelů o tento problém?(Článek neinformuje o zkušenostech se zaváděním polského KŘ a reakcí polských učitelů.)
Myslím, že nevstoupí-li do Pedagogické komory dostatečný počet učitelů z praxe, bude se negativní vliv od pedagogické praxe odtržených aktivistů na různých úrovních (školami počínaje, ministerstvem a Parlamentem konče) na školství v ČR dál prohlubovat a k podstatné nápravě současného žalostného stavu školství bez silné, tj. dostatečně početné, veřejností a budoucími partnery podporované, Pedagogické komory jen tak brzy nedojde.
Za velmi důležitou proto považuji podporu vzniku a fungování Pedagogické komory pokud možno všemi budoucími partnery. Namátkou napřílad Pedagogické fakulty a VŠ obecně, profesní školské i jiné asociace, různé zájmové a volnočasové organizace, Svaz měst a obcí, zaměstnavatelské svazy a odbory, politické strany a jejich parlamentní kluby, parlamentní výbory atd.
Aby se tohoto stavu dosáhlo, je myslím nutné ten prvotní návrh cílů i stanovy Pedagogické komory považovat za výchozí dokumenty, které budou průběžně utvářeny i ve spolupráci s partnery. Mezi těmi cíli mi už teď chybí něco jako
● Iniciování revize programových a realizačních pedagogických opatření a způsobů jejich realizace základě podnětů učitelů a partnerů Pedagogické komory a účast na vzniku nových pedagogických opatření.
J.Týř
Oprava
● Iniciování revize programových a realizačních pedagogických opatření a způsobů jejich realizace na základě podnětů učitelů a partnerů Pedagogické komory a účast na vzniku nových pedagogických opatření...
Nowak si myslí, že učitelé nemají nic jiného na práci než pročítat chaos na RVP.cz.
Již evidujeme 500 přihlášek do spolku Pedagogická komora :-)
"Věříme, že většina z 21.609 aktivních pedagogů, kteří podepsali petici proti kariérnímu řádu, chce pohnout s českým školstvím i v budoucnosti, a proto myšlenku vzniku Pedagogické komory podpoří svým členstvím. Rádi bychom měli na každé české škole koordinátora (nebo lépe koordinační tým), který bude své kolegy přímo informovat o dění v Pedagogické komoře, sbírat od nich podněty a předávat je zpět vedení komory."
"Nowak si myslí, že učitelé nemají nic jiného na práci než pročítat chaos na RVP.cz."
Nowak si myslí, že členství v Pedagogické komoře by mělo zároveň znamenat aktivitu a angažovanost. Samozřejmě, že mnohé na rvp. cz i jinde je hlavně chaos- citovaný článek toho fakticky moc neříká, ale týká se právě KŘ, o němž je výše řeč. Jde o to, zda 21.609 pedagogů projevilo svou aktivitu jen jednorázově podpisem petice nebo zda je jejich aktivita trvalého rázu a lze na ní spoléhat do budoucna.
Okomentovat