Učitelé dnes vlastně permanentně bojují s internetem. „Studenti už nepotřebují encyklopedické znalosti. Musíte je 45 minut bavit. Nesmí ztratit pozornost ani na chvíli, jinak si rychle najdou jinou zábavu,“ říká v rozhovoru pro Český rozhlas Petr Šíma, letošní držitel titulu Pedagog roku.
Petr Šíma (gybot.cz) |
„Když dnes chcete vést nějakou hodinu, musíte 45 minut studenty bavit. Je jedno, jestli prací ve skupině nebo zapáleným výkladem nebo vhodně zvolenými otázkami, ale nemůže tam být ani chvilka, kdy hodině nevěnují pozornost. Protože pak si velice snadno najdou jinou zábavu.“
I za 16 let, co jsem ve školství, vidím, že množství informací a penzum znalostí, které by nám měli třeba u maturity předvádět, je menší. I já učím mnohem menší objem dat. Protože to není tak důležité.“ Teprve tady se podle Šímy otevírá prostor pro učitele.
„Když se dřív studenti učili nějakou látku, tak se ji někdo naučil líp, jiný hůř. Když se je dnes snažíme učit hledat informace, tak jsou studenti, kteří jsou v komunikačních technologiích mnohem dál než my. Ale co kritické sledování toho, co najdou a jak si s tím poradit? Tam je musíme směrovat.“
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde
6 comments:
Ten nadpis si někdo v rádiu vymyslel nebo pospojoval vety pana učitele a vložil mu do úst, co vlastně nikdy neřekl.
Proboha.
Učitelé NIKDY nebyli exkluzívním dodavatelem informací.
To co vím o vesmíru, vím z televizního pořadu "Okna vesmíru dokořán", co vím o lesní zvěři, vím z kroužku ochránců přírody na základce, co vím o palných zbraních, vím z knížky, kterou jsem si půjčil v knihovně, co vím o pěstování stromů, vím od otce,... Rozhodně jsem se o všech těchto tématech dozvěděl víc mimo školu, než ve škole.
Rozdíl je jediný. Já musel zvednout zadek a zajít si do knihovny, zatímco dnešní dítka mají zdroje informací přímo před frňákem.
ani před půl století jsme exkluzivní informace nezískávali od učitelů ve škole,ale pod stolem odposlechem tetiček,od starších kamarádů na hřišti,v hospodě když jsme čekali,než hospodský natočí do džbánu pivo.....místo internetu jsme museli číst,kdo byl pitomec a číst moc neuměl,byl odkázán na televizi,
učitelé ztratili prestiž :
-když se po 89 nestali státními zaměstnanci
(jsou nikdo,to i ten policajt " je někdo" )
-jelikož se neoddělilo státní a soukromé školství
a to soukromé se potlačuje
(když je všechno zadarmo,nikdo si toho neváží)
-když se zrušily osnovy a přestalo se učit
( co oni v té škole vlastně dnes dělají?)
-když se neučitelům umožnilo učit
(ono vlastně dneska může učit kde kdo)
Já bych se jen zeptal. Je cílem práce učitele bavit děti? Je cílem žáka chodit do školy za zábavou?
Pokud ano, pak pedagogem roku může být nejlepší bavič. Pokud ne, pak pedagogem roku může být i učitel třídy s nejlepšími výsledky. Jak to tedy je?
Náhlovský a Šimek! Šupito dupito zpátky do školy - dostanete tam Diamantového Ámose a Rozhlas s vámi udělá rozhovor! :)))
Post a Comment