V posledních dnech ohlásily vznik dvě učitelské iniciativy: Pedagogická komora a Učitelská platforma. Oběma jde o posílení hlasu učitelů, o jejich větší jednotu, o vytvoření reprezentativní skupiny pro vyjednávání s politiky i kontakt s veřejností a médii. Jsou ale dvě… Budou si konkurovat nebo budou spolupracovat? Vedou učitele k jednotě nebo k dalšímu názorovému štěpení? Přinášíme odpovědi speciální pedagožky Jany Karvaiové.
Jana Karvaiová |
Pokus o vznik pedagogické komory velice vítám. Myslím si, že pedagogové toto uskupení velice potřebují.
Osobně preferuji uskupení spolek Pedagogická komora. Je mi bližší v tom, že se tam smí přihlásit širší spektrum pedagogických pracovníků. Obávám se, že eliminace pro pouhé učící učitele není správná. Na vzdělávání žáků a studentů se podílí více subjektů. A všichni by měli být sdruženi do jedné „velké party“, která bude společně řešit problémy ve školství vzniklé.
Školství lze přirovnat k domu, který jste koupili nebo zdědili. A zjistili jste, že je v docela hrozném stavu. Je hezké si vysnívat, jak ten váš domeček bude vypadat za pět, deset ,dvacet let. Vy musíte začít celkovou revizí stavu a drobnými či rozsáhlejšími opravami. Vy chcete bydlet ,tudíž řeší se nevyhnutelné, akutní.
Ve školství potřebujeme řešit akutní problémy, protože se dají řešit tady a teď. Dlouhodobé představy si musíme pěstovat a střádat delší dobu, abychom pak mohli promyšleně říci, jak si vše představujeme. Což je ve školství problém, protože dlouhodobé představy většinou nastiňují volení lidé, kteří po skončení volebního období odkráčí do propadliště dějin a po nich zůstává nedodělaná práce jejich, jejich předchůdců atd. A nejen nedodělaná,ale často nesmyslná a nereálná.
Předpokládám, že pedagogická komora by tedy měla zpočátku řešit problémy aktuální a postupně se propracovat k nastínění dlouhodobé, nepolitické vize školství. Měla by zastřešovat názory lidí, kteří s žáky a studenty skutečně pracují a znají potřeby současného školství.
Nelíbí se mi, že se stále neumíme dohodnout a v podstatě se tříštíme hned na začátku. Tohle vůbec nevidím jako dobré a bylo by třeba, aby v obou vznikajících subjektech byli ve vedení takové osobnosti, které se povznesou nad osobní animozity, které budou umět podat ruku a uznat názory i těch ostatních, byť v tu danou chvíli pro ně nebudou zcela přijatelné. Je to o naslouchání a spolupráci. To je snad ten největší úkol pro všechny pedagogické pracovníky. Prosím, nehrajte si nikdo na to, že vy víte více.
V anketě už odpovídal Zdeněk Sotolář
37 komentářů:
"Na vzdělávání žáků a studentů se podílí více subjektů."
O tom není pochyb. Stejně jako se na péči o nemocné podílí více subjektů. Přesto nevznikla Komora pracovníků ve zdravotnictví, ale Komora lékařská. Mohu respektovat názor většiny, ale nevěřím, že je tato cesta správná.
Pedagogická komora (ne spolek, ale profesní komora) je běh na velmi dlouhou trať. Diskutovat teď o tom, kdo v ní všechno má být, mi přijde zbytečné... Všímejme si všech učitelů a nabídněme jim, aby se mohli zapojit, aby získali pocit, že jejich hlas je slyšet. Pečujme o ně profesně, zabývejme se jejich problémy. A je jedno zda se jmenujeme Pedagogická komora nebo Učitelská platforma. Buďme tu pro sebe navzájem.
Petra Mazancová
Pedagogická komora se tu neobjevila v poslední době. Systematicky na jejím vzniku pracujeme od února 2017 podle koncepce, kterou jsme zveřejnili na webu www.pedagogicka-komora.cz. Máme za sebou úspěch v Senátu a Poslanecké sněmovně. Během 5 dní se do ní přihlásilo 625 učitelů, ředitelů a dalších pedagogických pracovníků.
Zakládat nyní nějaký paralelní alternativní spolek je zcela zbytečné mrhání energií. Na Slovensku, kde obdoba pedagogické komory vznikla, byli jednotní a mají dnes 3 000 členů a značný vliv. Jejich cesta byla velkou inspirací pro českou Pedagogickou komoru.
Příspěvek do diskuze je skvělý - lépe bych to sám nenapsal.
" A je jedno zda se jmenujeme Pedagogická komora nebo Učitelská platforma. Buďme tu pro sebe navzájem."
Když je to jedno, stačil jeden spolek, ne?
Stejně jako se na péči o nemocné podílí více subjektů. Přesto nevznikla Komora pracovníků ve zdravotnictví, ale Komora lékařská. Mohu respektovat názor většiny, ale nevěřím, že je tato cesta správná.
To je legitimní názor.
U lékařů jde o komoru vysokoškolsky vzdělaných lékařů a nikoliv sanitářů a vodních záchranářů.
Ale nevznikly komory chirurgů, pediatrů, neurologů, ...
Ani praktických lékařů, ambulantních specialistů, nemocničních lékařů, patologů, ...
Dobrá, existuje komora stomatologů, ale tam šlo spíše o lobbing, nežli o objektivní důvod.
Proto mi přijde nešťastné vyčleňovat "komory" vychovatelů, pedagogů volného času, absolventů pedagogické fakulty, absolventů pedagogického minima, ...
Už jen proto, že znám učitele, který dnes pracuje jako vychovatel a dřívějšího vychovatele, který později pracoval jako učitel.
Přijde mi logičtější řešit problematiku například inkluzívního vzdělávání společně se speciálními pedagogy i s asistenty pedagoga.
Ale samozřejmě chápu rozdíl mezi provozním pracovníkem a pracovníkem skutečně se podílejícím na výchově a vzdělávání. Takže nemyslím, že je nutné aby v Pedagogické komoře byli i školníci, účetní, kuchařky a uklízečky. :-)
Jen bych řekl, že je třeba mnohem blíže mezi vychovatelem na internátu a středoškolským učitelem, nežli třeba mezi učitelkou mateřské školy a docentem na vysoké.
Spíše bych tedy dával přednost profesním sekcím, fungujícím v rámci jednotné komory.
Pedagogická komora (ne spolek, ale profesní komora) je běh na velmi dlouhou trať.
A proto je potřeba začít co nejdříve běžet. Společně.
A ne místo běhu se začít dohadovat hned na startu.
Spolek se stejným názvem mi přijde jako dobrý startovní box.
Zakládání trucpodniků jen proto, že nevycházím s trenérem, nepovažuji za činnost, která je prospěšná k dosažení konečného a doufám, že i společného cíle. Přijetí zákona o skutečné profesní komoře.
Takže se ptám spolu s klasikem: "A komu tím prospějete, co?"
Vzniku skutečné profesní komory jen těžko.
Zato jednoznačně uplatnění ministerského "Divide et impera".
Diskutovat teď o tom, kdo v ní všechno má být, mi přijde zbytečné... Všímejme si všech učitelů a nabídněme jim, aby se mohli zapojit, aby získali pocit, že jejich hlas je slyšet.
Mně taky. Protože považuji za samozřejmost, že diskusní platforma má být co nejširší.
Zbytečné naopak není diskutovat s těmi, kdo chtějí některé skupiny vyčleňovat, ačkoliv jejich zástupci o diskusi stojí.
Takže se ptám. Proč "všímejme si všech učitelů"?
Proč jen učitelů? Proč ne všech těch, kteří se profesně podílejí na vzdělávání?
A je jedno zda se jmenujeme Pedagogická komora nebo Učitelská platforma.
Ne, to není jedno.
Nomen omen.
Kdybych byl vychovatel, nebo asistent pedagoga, jen těžko bych podal přihlášku do učitelské platformy, protože prostě nejsem učitel. Cítil bych se divně. Jako že se cpu někam, kam nepatřím.
Ale i jako vedoucí kroužku bych se klidně přihlásil do organizace, která má v názvu "pedagogická". Protože jsem také pedagog, i když "jen" volného času.
(A to myslím bez despektu, protože jsem také kdysi pracoval jako vedoucí kroužku, i když jsem neměl žádné pedagogické vzdělání.)
Ale možná je to záměr. V duchu názoru kolegy Sotoláře. Vyčlenit se vůči ostatním "neučitelům". Je to záměr?
Na Slovensku, kde obdoba pedagogické komory vznikla, byli jednotní a mají dnes 3 000 členů a značný vliv.
Na Slovensku nevznikla obdoba Pedagogické komory. Vznikla tam Komora UČITELŮ, a to mnohem dřív než Pedagogická komora v Česku. Co vzniklo dřív, nemůže být obdobou (obdoba = dobová obměna) něčeho, co vzniklo později (husité například nejsou obdobou lutheránských reformistů, když byli jejich předchůdci a zřejmě i inspirátoři...).
Na Slovensku jsou jednotní, mají mnoho členů a vliv proto, že slovenští učitelé velice účelně a efektivně založili profesní Komoru UČITELŮ a nedali si gól do vlastní branky gulášo bramboračkoidní Pedagogickou komorou.
Primární, Ústavou i školským zákonem definovanou, úlohou školy je VZDĚLÁVAT. Vzdělávají UČITELÉ a ti především potřebují zaslání ve formě profesní komory.
Myslím, že příští ministr školství, ať to bude kdokoli, podpoří z výše uvedených důvodů UČITELSKOU profesní komoru.
J.Týř
správné předpoklady:
protože dlouhodobé představy většinou nastiňují volení lidé, kteří po skončení volebního období odkráčí do propadliště dějin a po nich zůstává nedodělaná práce jejich, jejich předchůdců atd.
-dlouhodobým představám, se říká strategie,ve školství se nazývá školská politika a protože je to politika,tak ji vymýšlejí politikové
mylné závěry
Myslím si, že pedagogové toto uskupení velice potřebují.
-pedagogové sami žádné uskupení typu ze zákona povinné komory nepotřebují,stejně jako jej nepotřebovali lékaři, k čemu?
všichni by měli být sdruženi do jedné „velké party“, která bude společně řešit problémy ve školství vzniklé.
-lékařská komora rozhodně není velká jednotná parta,která by něco řešila a ani učitelská komora nic řešit ze své podstaty nemůže
"Školství lze přirovnat k domu, který jste koupili nebo zdědili. A zjistili jste, že je v docela hrozném stavu. Je hezké si vysnívat, jak ten váš domeček bude vypadat za pět, deset ,dvacet let. Vy musíte začít celkovou revizí stavu a drobnými či rozsáhlejšími opravami. Vy chcete bydlet ,tudíž řeší se nevyhnutelné, akutní."
Správně,každý dům stárne,materiál stárne,počasí se mění,počet obyvatel apod a vy s ním musíte něco neustále dělat,hodně dlouho se dá modernizovat než se jednoho dne musí zbourat a postavit nový,my jsme od r 48 kdy byly radikálně postaveny nové fundamenty až do pol 70. let modernizovali,pak jsme se na to vykašlali,oba pokusy o modernizaci tj 1981 a 1986 jsme odbyli slovy "ještě to stojí,ještě nám střechou neteče",po roce 89 jsme si vůbec řekli "není důležití jak barák vypadá,hlavně aby lidé uvnitř se cítili komfortně a byli hépy"
dnes jsme v situaci kdy opravy již nic nevyřeší,k čemu nová střecha když jsou shnilé krovy,barák dnes již opravit nelze,je třeba urychleně postavit nový
Slovenská komora má sice v názvu "učitelů", ale pokud si přečtete její stanovy, mohou být členy všichni pedagogičtí pracovníci - a také jsou.
Přejmenuje se Pedagogická komora na Vesmírnou?
Když pedagog neučitel vstoupí do UČITELSKÉ komory, uznává, že prvotním posláním školy je vzdělávání.
Když někdo založí PEDAGOGICKOU komoru, dává už tím názvem najevo, že neučící pedagogové mají ve škole vůči učitelům rovnocenné postavení. Ze systémového hlediska to ale tak není.
Škola je primárně vzdělávací zařízení a hlavní roli v ní má UČITEL. Má-li být vzdělávání kvalitní, musí učitel jako hlavní aktér školního vzdělávání především učit. Ostatní profese to musí respektovat (!) - školník, uklízečky atd. zajištují základní technický provoz, pedagogicko psychologické profesní poradenství poskytuje výchovný servis atd. Tahle dělba práce odlišuje současnou školu od školy z dob Marie Terezie.
Jaký je hlavní problém dnešní školy? Učitelé dostávají od ostatních na chodu škol zúčastněných profesí takovou pracovní nálož, že jim na kvalitní výuku nezbývá dost času a energie. Proto potřebují tu UČITELSKOU a nikoli pedagogickou komoru!!! Není to vyčleňování se od ostatních potřebných "školních" profesí - Je to systémové opatření, aby ostatní profese uznávaly to, co určuje logika věci i zákon. To, že hlavní úlohou UČITELE je UČIT, VZDĚLÁVAT.
Pane Sárközi, pokud s tím nesouhlasíte, mohl byste možná uvažovat o přejmenování toho vašeho spolku na Vesmírnou komoru. Možná tím pomůžete hvězdnému prachu. Školám, učitelům a kvalitnímu školnímu vzdělávání ale, myslím, ne.
J.Týř
Název Pedagogická komora i to, kdo může být jejím členem, vzešel z hlasování v naší skupině na FB Pedagogická komora - diskuze:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/prehled-nejdulezitejsich-hlasovani-v.html
O Vesmírné komoře jste v Pedagogické komoře nehlasovali?
Tím názvem přijatým na základé neuváženého hlasování jste si dali gól do vlastní branky.
Představte si, že jste ministr školství a dáte Parlamentu ke schválení zákon o Pedagogické komoře. Pak se zvedne skupina poslanců, která ten zákon napadne kvůli tomu systémovému nedostatku v jeho názvu - vůz argumentace v komentářích výše.
V Česku je povinná ŠKOLNÍ docházka za účelem VZDĚLÁVÁNÍ dětí. Pobyt ve výchovných a pečovatelských zařízeních povinný není. MŠMT ale v rozporu s logikou i zákony systémově posiluje výchovné a pečovatelské (pedagogické) funkce škol (Inkluze, Kariérní řád atd.) na úkor kvalitního VZDĚLÁVÁNÍ (didaktické funkce). Jak na to reagují rodiče? Přesunem dětí do VLG a do soukromých škol, zájmem o domácí vzdělávání atd. Jak na to reagují učitelé? Utíkají že škol, po PedF do škol nenenastupují. Ale ti, kteří ve školách zbyli, si, panečku, založili fešnou pedagogickou a nikoli učitelskou komoru!
Jednání MŠMT i založení Pedagogické komory namísto učitelské považuji za projevy protiústavního poškozování práva na bezplatné počáteční VZDĚLÁNÍ. Být rodič školou povinných dětí, začnu pomalu uvažovat o domácím vzdělávání nebo o soukromé škole, pokud na to budu mít.
Opravdu nechápete, co je ŠKOLA a jaký je systémový hlavní problém českého školství? Nechápete rozdíly mezi pojmy škola a výchovné či pečovatelské zařízení, učitel a pedagog, didaktika a pedagogika atd.? Opravdu nechápete, že profesní ochranu potřebují učitelé a ne ti, kteří jim vnucují pečovatelské funkce na úkor času i energie pro kvalitní vzdělávání?
Viz též
Tornádo KAT a Vládní jaderný výbuch
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html?showComment=1501591494685#comment-6280139516709541290
J.Týř
Pečlivě jsme na jaře obešli poslance i senátory a byli PRO přijetí zákona o Pedagogické komoře. Uvidíme, co na to noví poslanci po volbách... Stejnojmenný zákon už byl kdysi sepsán, ale k hlasování se myslím ani neprobojoval.
Učitel je vysokoškolsky aprobovaný pedagog, profesionál vyučující své předměty ve VZDĚLÁVÁNÍM zařízení zvaném škola. Péče o školství a učitele je Kompetenčním zákonem určena MŠMT i s povinností koordinovat VZDĚLÁVACÍ věci ve spolupráci s ostatními resorty (ministerstvy). Sem patří i školský rozpočet (jeho podíl na HDP)
Pedagog je odborník na výchovu jako celek. Pedagogika je mnohem širší pojem než didaktika. "Celoživotní výchova" všech lidí spadá do působnosti "vesmíru" víceméně všech resortních organizací (MŠMT, MPSV, MZ, MK, MV...).
Vesmírné orientovaná Pedagogická komora, myslím, vzhledem k výše uvedeným okolnostem školám, učitelům ani kvalitnímu školnímu vzdělávání moc nepomůže, když právé tlak na "pečovatelizaci" škol s mizerně placenými učiteli ze strany rúzných "pedagogických neučitelů" byl příčinou jejího vzniku.
ŠKOLY A UČITELÉ POTŘEBUJÍ UČITELSKOU A NIKOLI PEDAGOGICKOU KOMORU.
Ten zákon, myslím, spadl pod stůl i proto, že byl o Pedagogické a nikoli Učitelské komoře. Dnes už je bohužel kvalita vzdělávání i postavení učitelů v dúsledku "pečovatelizace školství" tak velký problém, že zákon o UČITELSKÉ komoře by mohl a měl projít.
a jaký je rozdíl mezi pedagogem a učitelem?
Ad tyrjir - uminuté trvání na učitelské komoře je k ničemu. Věřím, že časem se s tím smíříte.
paidagógos (řecky: παιδαγωγέω; paidós: dítě, ágein: vést, doprovázet) označován otrok, který doprovázel syna svého pána do školy (nosil mu psací potřeby,svačinu a slunečník,dohlížel na něj o přestávkách) Podle dochovaných řeckých a římských spisů, se v antické latině slovo paedagogus, již objevuje ve významu vychovatele a repetitora.
filosof: člověk milující pravdu, milovat = zkoumat určitý jev,umět logicky tento jev zdůvodnit= vyjevit pravdu a poté tuto pravdu vyučovat neboli:
-vytvářet,přiřazovat a používat pevné pojmy,
-každé cizí tvrzení podrobit logické kritice,
-každé vlastní být schopen logicky zdůvodnit.
neřešte jestli jste pedagogové či učitelé ale jste pedagogové nebo filozofové
paidagógos (řecky: παιδαγωγέω; paidós: dítě, ágein: vést, doprovázet) označován otrok, který doprovázel syna svého pána do školy (nosil mu psací potřeby,svačinu a slunečník,dohlížel na něj o přestávkách) Podle dochovaných řeckých a římských spisů, se v antické latině slovo paedagogus, již objevuje ve významu vychovatele a repetitora.
filosof: člověk milující pravdu, milovat = zkoumat určitý jev,umět logicky tento jev zdůvodnit= vyjevit pravdu a poté tuto pravdu vyučovat neboli:
-vytvářet,přiřazovat a používat pevné pojmy,
-každé cizí tvrzení podrobit logické kritice,
-každé vlastní být schopen logicky zdůvodnit.
Napsal Laimes
Učitel je vysokoškolsky aprobovaný pedagog, profesionál vyučující své předměty ve VZDĚLÁVACÍM zařízení zvaném škola. Uminuté trvání některých UČITELŮ na tom, že jsou pouhými pedagogy, by na jedné straně byla docela úsměvná věc, kdyby to na druhé straně nemělo tragické důsledky na kvalitu vzdělávání. Stupidní pečovatelizace českého školství, která v rozporu s logikou i základními zákony dělá z UČITELŮ pečovatelsky orientované otroky mocných, jak píše Laimes, škodí učitelům, dětem a celé České republice.
Věřím, že PEDAGOGICKÝ POPULISMUS dělající ze škol pečovatelské ústavy a z učitelú pouhé pečovatelsky orientované pedagogy (návrh Kariérního (ne)řádu toho byl absencí didaktiky ve specializacích v KS02 flagrantním důkazem!) občané České republiky a rozumní politici nakonec odmítnou.
ČESKÁ REPUBLIKA, ŠKOLY, ŽÁCI A UČITELÉ POTŘEBUJÍ UČITELSKOU A NIKOLI PEDAGOGICKOU KOMORU.
J.Týř
potřebujeme zásadní školskou refotmu,definici státní vzdělávací politiky,definovat školní a mimoškolní vzdělání,vytvořit systém státních a soukromých škol,u státních škol řídit školy po linii mšmt-školský úřad-škola,u státních škol povinné a závazné osnovy atd atd nějakou komoru,platformu,klub vojím na 150-160 místě žebříčku priorit
Celý tento spor je především naprosto zbytečný.
1. Pokud komora vznikne "zespodu", tedy na základě současně vznikajícího spolku (spolků), pak to budou členové spolku sami, kdo navrhne a schválí jeho stanovy a tedy i spektrum, či šíři profesí, které bude sdružovat.
2. Pokud následně, nebo paralelním (i když v čase opožděným) procesem se této myšlenky ujme některá parlamentní politická strana, pak to bude parlament, kdo schválí konečnou verzi zákona a tedy i určí, kdo bude/může být členem této komory.
Ale jako téma k diskusi? - Proč ne. Moc to sice neovlivní, ale mnohé ukáže.
:-)
Potrebujeme pedagogickou komoru. Opet se tu skvi ten problem- vidim si jen na spicku sveho nosu. Tri, co nikdy nepracovali s postizenymi maji pocit, ze ucitel je ten best of. Nepopiram roli ucitele, protoze jsem sama pres tricet let ucila. Jenze jsou skoly, kde se na procesu vzdelavani nedilnou merou podileji i asistenti, vychovatelky( le). A samozrejme do toho zasahuji specialni pedagogove at z poraden nebo ve skole. A ti vsichni jsou jedno- ucastnici vzdelavacihonprocesu- pedagogicti pracovnici. Kdyby spolu uzce nespolupracovali a nemeli podobne cile, nase specialni skolstvi by nikdy nedosahlo vynikajici urovne. A s prelitim pece o postizene do beznych skol to brzy pznaji ti ucitele, kteri se stavi nade vsechny.
Pečlivě jsme na jaře obešli poslance i senátory a byli PRO přijetí zákona o Pedagogické komoře. Uvidíme, co na to noví poslanci po volbách... Stejnojmenný zákon už byl kdysi sepsán, ale k hlasování se myslím ani neprobojoval.
Myslím, že když rozumní politici dostanou příslušně zdůvodněný zákon o UČITELSKÉ (nikoli jen pedagogické:) komoře, dostanou po tom, co ministryně Valachová a ministr Štech s podstatou (jádrem) školství, s kvalitním VZDĚLÁVÁNÍM, udělali tzv. Inkluzí a návrhem Kariérního (ne)řádu, rozum (ROZlišovací UM) a UČITELSKOU komoru podpoří jako nutný prostředek zachování kvalitního vzdělávání v českých veřejných školách:
Tornádo KAT a Vládní jaderný výbuch
Školy jsou především vzdělávací zařízení. O tomto POVINNÉM JÁDRU práce škol hovoří Ústava a Školský zákon České republiky i zdravý rozum lidí. Hyperaktivistická práce ministryně Valachové tomu však neodpovídala, a to ani ve věci Inkluze, ani ve věci Kariérního řádu a ani ve věci rozpočtového financování a platů učitelů škol:
Česká republika je cca z 80 % Levnou montovnou s více než osmdesáti procentně zfeminizovaným a opatrovnicky formovaným školstvím. Levnou montovnou s nízkými platy lidí včetně učitelů. Aby tomu tak nebylo, musí, když je ze zákona povinno, MŠMT ČR důsledně respektovat fakt, že školy jsou prvotně vzdělávací zařízení. Musí, ale nestalo se: Tomuto JÁDRU (podstatě) školství ideotický (ideově dogmatický) JADERNÝ VÝBUCH ministryně Valachové, myslím, velmi uškodil. Tím, že sociálně a zdravotně opatrovnické věci byly při Inkluzi i v návrhu Kariérního řádu systémově nadřazovány prioritní úloze škol totiž vzdělávání...
Doufám, že poločas rozpadu důsledků tohoto, myslím, ideotického, fondočerpačstvím podbarveného a se systémovou korupcí hraničícího, JADERNÉHO VÝBUCHU v hrubě pofinancovaném českém školství nebude příliš dlouhý. Přispět k tomu by, myslím, mohly a měly i příslušné ústavně právní výbory Sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky...
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html?showComment=1501591494685#comment-6280139516709541290
J.Týř
Ale i jako vedoucí kroužku bych se klidně přihlásil do organizace, která má v názvu "pedagogická".
Dnes by se vedoucí kroužku třeba přhlásil. Ale bude-li zítra členství v komoře povinné? Kolik bude mít členů? 200 000? Tak široká pedagogická náruč to neustojí.
Ale možná je to záměr. V duchu názoru kolegy Sotoláře. Vyčlenit se vůči ostatním "neučitelům". Je to záměr?
Ano. Vymezit se jako učitelé je můj záměr. Dokonce jako učící učitelé. Zdravotní sestry mají také profesní organizaci. Rozhodně v takovém vymezování nevidím dehonestaci neučitelů, leč pedagogických pracovníků. Konečně nedávno se někde na EDUinu ozval hlas volající asistenty do jakéhosi spolku. Bylo by na něm něco špatného?
Ale abych byl výjimečně pozitivní: 600 členů PK je mimořádný úspěch, už teď je to asi víc, než členů všech stávajících spolků, asociací a platforem.
Budu také pozitivní: Věřím, že vznik obou skupin přispěje k tomu, že už se MŠMT nikdy nebude moci ohánět jen "svými" učiteli a bude muset jednat se skutečnými zástupci učitelské obce.
Vymezit se jako učitelé je můj záměr. Dokonce jako učící učitelé.
Má otázka na záměr vymezit se patřila spíše kolegyni Petře Mazancové, i když jsem ji položil v části příspěvku reagující na Váš komentář.
Váš postoj je myslím z předchozích vstupů do diskuse zřejmý.
A jak jsem napsal, považuji jej za legitimní.
Já mám názor jiný.
Tohle není otázka, která má "správné", nebo "špatné" odpovědi.
Pedagogická, nebo učitelská komora bude prostě takovou, jakou ji budou chtít její členové. Nebo taková, jakou formu jí přisoudí případný zákon.
A jestli a jak bude funkční, zda v úzkém, nebo širokém záběru, to spíše nežli na definici bude záležet na konkrétních lidech.
Dosavadní průběh událostí příliš nadějí nevzbuzuje.
Ale jsem optimista. Jinak bych nemohl pracovat ve školství. :-)
1. Pedagogická nebo učitelská je jedno.
2. Prosím pana Týře, aby si zkontroloval, zdali mu v dávkovači nezůstávají na konci týdne nějaké léky... Případně, není-li již tomu tak, aby vstoupil do spisovatelské komory.
Vysvětlil jsem tu názor, že pro veřejný zájem České republiky na kvalitním vzdělávání by bylo nejlepší, kdyby učitelé měli zákonem u stanovenou profesní komoru s povinným členstvím praktikujících učitelů, která by se starala o to, aby učitel mohl být skutečně učitelem a školní vzdělávání aby bylo kvalitní.
Je mi celkem jedno jak, z čího podnětu a s jakým vedením taková Učitelská komora vznikne. Vím, že to múže být jen na základě konsensu plynoucího z potřeby široké veřejnosti včetně politiků, k čemuž se zatím nikdo významný zřetelně nepřihlásil,i když ta potřeba tu je. Takže se, prosím, milí kolegové, snažte třeba v deseti sdruženích, komorách, platformách atd. Uvidíme, co z toho nakonec bude.
J.Týř
PS pro pana Anonymního:
Pedagogická a učitelská komora není jedno ani totéž. Pokud to nechápete nebo nechcete chápat a hodláte pokračovat v přisprostlých invektivách, zkuste třeba studený obklad nebo studenou sprchu. Mně se na bolavý zub, který už jsem si nechal vytrhnout, kdysi osvědčil sáček mražené zeleniny zabalený do utěrky a přivázaný šátkem k bolavé čelisti. Ve vašem případě by, myslím, šlo třeba o čelo.
Pepíček přinesl domů v žákovské knížce poznámku
"Smrdí. Umýt!"
Druhý den dal soudružce učitelce žákovskou knížku s otcovou odpovědí
"Nečichat! Učit!"
Už chápete, pane Anonymní rozdíl mezi dobrým učitelem a tím, kdo se jako učitel v dané situaci nepříslušně projevuje jako špatný pedagog? :)))
Vaše slovní hříčky na téma pedagog a učitel asi chápete jen Vy sám.
Myslím, že významovou odlišnost pojmů učitel a pedagog a objektivně existující tlak na pečovatelizaci veřejného školství v Česke republice (viz argumentace v této a nejen v této diskusi) vnímá mnoho lidí nejen z řad učitelů jako závažný problém kvalitního vzdělávání, a to navzdory pedagogicko populistickému výplachu mozků, kterému jsou učitelé a veřejnost podrobování. J.Týř
Anketa ASČ: http://www.ascestinaru.cz/anketa-ke-vznikajicim-pedagogickym-sdruzenim/
Okomentovat