V mezinárodním průzkumu PISA (Programme for International Student Assessment), který zjišťoval, kolik času stráví ve škole a domácí přípravou patnáctileté děti v jednotlivých státech, patří české děti spíš mezi „flákače“. Méně hodin týdně se vzdělávají pouze Finové, Němci, Švýcaři, Švédové a Nizozemci. Překvapivě se podle PISA relativně málo učí také Japonci. Naopak sousední Poláci, Italové či Španělé patří v Evropě k nejpilnějším. S nižším počtem hodin ovšem skončily země, jejichž žáci mívají dobré výsledky v mezinárodním testování. Kvantita nerovná se kvalita, ukázalo se jasně. Důležitější je umět vymezený čas dobře využít, ať už jde o ten ve školní lavici, nebo doma nad úkoly a přípravou. Umíme to? Reportáž přinášejí Lidové noviny.
„Školáci stráví domácí přípravou spoustu času, jen se tomu nesmí říkat úkoly,“ vysvětluje Lucie Karásková, která žije s dvěma školou povinnými dětmi v Paříži. Její děti prý doma pracují na takzvaných projektech – mají například spolu s dalšími spolužáky sepsat historii jedné městské části, ale také napsat esej o tom, co dělaly o prázdninách.
Podobně „zakázané“ jsou úkoly v již zmíněném Finsku. Dětem se nezadává počítání příkladů nebo nácvik psaní, projektové úkoly jsou ale běžné a prý i časově náročné. Ze zkušeností z jiných evropských zemí se tedy zdá, že otázka nezní, zda vůbec domácí práci zadávat, či nikoli, ale spíš v jaké formě.
„Příprava na další den je důležitá a je jedno, zda probíhá doma, či ve škole. Připravit si tašku, připravit se na to, co mě druhý den čeká, je pro život prospěšná dovednost. U úkolů už si tak jistý nejsem – záleží, s jakým cílem jsou zadávány,“ říká k problematice domácí přípravy a úkolů ředitel Základní školy Lyčkovo náměstí Jan Korda.
Praxe českých škol ale vypadá často následovně: žáci takzvaně zlobili, v hodině se nestihlo to, co si učitelka předsevzala, a tak dostali zbylá cvičení jako domácí úkol „za trest“. Druhý den ráno si mezi sebou půjčují sešity, aby úkol opsali. Nezřídka se také stává, že rodiče narychlo vysvětlenou látku znovu „přeučují“ a suplují vlastně práci pedagoga. „Vzniká tím víc škody než užitku. O atmosféře při psaní takových úkolů netřeba mluvit,“ varuje ředitel Korda.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
4 komentářů:
"Praxe českých škol ale vypadá často následovně: žáci takzvaně zlobili, v hodině se nestihlo to, co si učitelka předsevzala, a tak dostali zbylá cvičení jako domácí úkol „za trest“."
Jak moc často? A jak to vypadá to občas mezi tím často? Teda v těch školach, kde neřediteluje pan Korda, nebo jiní kvalitní a moderní ředitelé, samozřejme...
Je taky otázka, jestli doprovodný komentář učitelky je vždy něco, co by dospělí museli brát vážně. Já si myslím, že by ten úkol byl stejně, a tím komentářem o trestu se jen učitelka snaží zabít i druhou mouchu na frontě kázně...
Jinak didaktice se věnuji pouze amatérsky a teoreticky, ale rekl bych, že rutinní samostatný úkol typu vypočítejte těchto deset příkladů, opište a přeložte do češtiny úvodní článek lekce, opište text a doplňte i/y... je při učení tak 15x efektivnější než nějaký tvořivý projekt, u něhož polovina dětí ani pořádně nechápe, co se vlastně chce a jak to dělat...
"Opište a přeložte do češtiny" nijak zvlášť efektivní není, lepší je praktická aplikace slovíček nebo gramatiky na něčem, co žáci sami vytvoří.
U projektů je problém právě s časovou náročností a prací s informacemi, nedá se to dělat pořád.
""Opište a přeložte do češtiny" nijak zvlášť efektivní není, lepší je praktická aplikace slovíček nebo gramatiky na něčem, co žáci sami vytvoří."
No, byl to teda zjednodusujici priklad, taky mohlo byt "opiste a doplnte vhodny tvar slovesa", "doplnte vhodne prislovce/clen..."... Ale i tak si myslim, ze cokoli z toho, je lepsi (jako domaci ukol) nez prakticka aplikace slovicek nebo gramatiky na necem, co zaci vytvori. Hlavne proto, ze vystup neni az tak ovlivnen tim, co zaci sami vytvori.
To záleží, čeho chcete dosáhnout - mají se procvičit v analýze textu, aby poznali správný tvar, mají trénovat větnou stavbu, mají odvozovat slovní druhy, mají procvičovat použití obtížných slov? Personalizace je samozřejmě jen jedna z možností, ale dost efektivní pro zapamatování.
Okomentovat