Stále více rodičů posílá potomky do soukromých základních škol, případně tuto možnost zvažuje. Jedním z výrazných propagátorů zmíněného způsobu vzdělávání je Ondřej Šteffl, autor Scio testů. „Ve státních školách se příliš lpí na encyklopedických znalostech, po dětech se však nechce to, co po nich bude vyžadovat budoucnost,“ tvrdí muž, který považuje prosazování alternativních škol za své životní poslání v rozhovoru pro časopis Instinkt.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Přibývá rodičů, kteří hledají partnerský a respektující přístup školy a učitele k žákovi. Jejich nejčastější výtkou je, že s dětmi se ve škole zachází jako s podřízenými. Jsou vychovávány k poslušnosti, místo aby byly vedeny spíše k samostatnosti a zodpovědnosti. Rodiče si také často stěžují na to, že školy likvidují přirozenou zvídavost, že se děti ve škole nudí. Což ostatně potvrzují i výsledky PISA (mezinárodní šetření kvality školství, pozn. red.), Česko je v nich nejhorší na světě. Rodiče udivuje, že jejich dítě, které se na všechno ptalo a těšilo se do školy, ztratilo po několika měsících zájem. Že se do třídy nerado vrací, že touha po nových znalostech vyprchala.
Důvod?
Dítěti ve škole nutí něco, co ono nechce. Na otázky nedostává odpovědi, musí fungovat podle rozvrhu, který je proti jeho přirozenosti. Musí dělat věci, jejichž smysl nechápe. Stále něco musí a nesmí...
Jaké má důledky fakt, že škola žákům určuje, co se musejí učit?
Vše jde mnohem pomaleji, většinu věcí zase zapomenou, ztrácejí zájem. A v některých případech se vůbec nerespektuje, jak se děti vyvíjejí a co je pro ně vhodné.
Zastánci tradičního školství přesvědčují okolí o tom, že správné je postupovat podle jednotných studijních osnov, mylně?
O vzdělávání se toho stále moc neví. My si to, že nevíme, v našich soukromých školách ovšem uvědomujeme. Naproti tomu většina klasických škol je přesvědčena, že vlastně všechno ví. A trvá dlouho, než se přesvědčí o tom, že něco praktikují špatně. Já pamatuji, že jsme museli sedět v lavici s rukama za zády. Až později psychologové naznačili, že pokud si žáci mohou sednout pohodlněji, jde jim učení lépe… Není to dávno, co jsme zjistili, jak důležité je pro proces učení dodržovat pitný režim. Proto nyní mohou děti pít i během výuky. Teď víme, že frontální výuka je většinou neefektivní a že je lepší, když aktivita leží spíše na žácích než na učiteli. Než se toto začne ale plně respektovat ve všech školách, bude to opět nějaký čas trvat.
Celý rozhovor naleznete v aktuálním vydání časopisu Instinkt
9 comments:
"O vzdělávání se toho stále moc neví."
Netvrdil nedávno něco jiného?
,o vzdělávání se ví všechno již cca 2000 let a dalších 1000 se nic podstatného nezmění,je to jen o rozmanitosti,rodiče nech´t mají co nejširší možnost výběru,a pokud na to stát má,tak ať to všechno platí,proč ne,ale pokud na to nemá,tak může platit pouze vzdělání státní,jednotné,standardní
O vzdělávání toho ví nejvíc lidé, kteří nikdy nevzdělávali.
České školství na hromádce?
Soukromopodnikatelký fenomenolog Šteffl se rýpe jen na jednom okraji "tlející hromádky" českého školství. Ideotický Kartous, Eduin a 5% strana mají "v péči" jiný okraj. Další neziskovky a podnikatýlkové zápolí o její další okraje. Na vrcholu té hromádky dlí vláda, MŠMT a "akademická fronta" a "vší silou" se snaží "přispět k obsahu" té hromádky. Po té hromádce běhá spousta pilných chrobáků a vznáší se nad ní hejna much. Uvnitř té hromádky jsou školy, žáci a učitelé. Zima jim ještě není. Venku stojí veřejnost a kroutí hlavou nad složením, tvarem i vůní té hromádky veřejného školství v Česku...
Divím se, že model té hromádky nepřivezl někdo k Betlémské kapli nebo do Sněmovní, aby ji různí "frajeři navonění" na vlastní oči lépe viděli.
J.Týř
Nejčastějším povoláním v Česku jsou prodavači. Celkem se tak živí téměř 140 tisíc lidí. Hned za nimi následují řidiči, dělníci a skladníci. Vyplývá to z údajů Informačního systému o průměrném výdělku, které zveřejnila společnost Trexima.
Odmítnout šmahem frontální výuku jako většinou neefektivní zavání jakousi ideologií.
Dobrý den, pan Šteffl v následné autorizaci zaslal opravu na "O učení se toho stále strašně moc neví." Bohužel, těch úprav z jeho strany bylo tolik, že jsem všechno neuhlídal. Za záměnu slov se omlouvám. V. Barák, Instinkt
Dobrý den, děkujeme pane Baráku!
Post a Comment