„Jeden z důvodů, proč se ve školství stále nedostává peněz, spočívá v tom, že nikdo neví, co konkrétně by peníze měly přinést. Co získají občané, v čem na tom budou lépe žáci, studenti, rodiče? Od ministerstva školství jsme zatím neviděli ani náznak nějakého mechanismu, z kterého by bylo zřejmé, jak by se více peněz mělo projevit v kvalitě vzdělávání. Je jistě správné zvýšit učitelům platy, ale má mít podle ministerstva zvyšování platů učitelů vůbec nějakou souvislost s vyšší kvalitou výuky? A když už školství nějaké peníze navíc dostane, jako například na zavedení internetu, neumí si s nimi rozumně poradit,“ psal 1. září 2001 Ondřej Šteffl ve stále aktuálním textu v Lidových novinách. Připomínáme celý text.
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Vyhlásit něco za prioritu je jedna věc a takový záměr naplnit je věc druhá. Je-li totiž něco prioritou, musí být i něco, co prioritou není. Chci-li někde přidat peníze, musím je někde vzít. A k takovým rozhodnutím nikdo nemá odvahu a vlastně ani důvod. Volič se zatím spokojuje se sliby.
A tak zaběhnuté postupy stále vítězí nad dobrými úmysly i racionální úvahou. Jistě by bylo rozumnější přestat dotovat neefektivní pěstování cukrové řepy, dovážet mnohem levnější cukr z ciziny a takto ušetřených 3,2 miliardy korun použít na rozšíření kapacit vysokých škol. Proč to vláda neudělá? I kdyby dotování cukrovky nebylo nesmyslné, není snad vzdělávání prioritou? Je snad pro vládu důležitějších oněch 1450 zemědělců pěstujících řepu než každoročně odmítnutých 60 000 uchazečů o vysokoškolské studium? Proč na absolventa střední školy, který je nezaměstnaný, vydává stát třikrát více než v době, kdy studoval? Nedalo by se za tyhle peníze zajistit tak kvalitní vzdělání, aby práci našel? Takových iracionalit se dá najít celá řada.
Pokud by se slova o významu vzdělávání měla přeměnit ve skutky, muselo by se stát mnohé. Zdaleka totiž nejde jen o peníze. Prvním krokem premiéra by musela být maximální péče o výběr lidí do vedení resortu – ministra a jeho náměstky. Museli by se kromě znalosti problematiky školství také vyznačovat manažerskými schopnostmi, razancí a odvahou. Ministr školství by nejspíše byl i jedním z vicepremiérů. Anebo by se řízení resortu ujal sám premiér. Pak by bylo třeba zpracovat akční program změn, který by jasně stanovil, co se udělá, kdy a za kolik. A hlavně - jak se to projeví na kvalitě vzdělávání! Bílá kniha je sice pěkná věc, ale bez akčního programu změn a bez peněz je pouhou proklamací.
Jeden z důvodů, proč se ve školství stále nedostává peněz, spočívá v tom, že nikdo neví, co konkrétně by peníze měly přinést. Co získají občané, v čem na tom budou lépe žáci, studenti, rodiče? Od ministerstva školství jsme zatím neviděli ani náznak nějakého mechanismu, z kterého by bylo zřejmé, jak by se více peněz mělo projevit v kvalitě vzdělávání. Je jistě správné zvýšit učitelům platy, ale má mít podle ministerstva zvyšování platů učitelů vůbec nějakou souvislost s vyšší kvalitou výuky? A když už školství nějaké peníze navíc dostane, jako například na zavedení internetu, neumí si s nimi rozumně poradit.
Jak by se asi žákům, studentům, rodičům i učitelům začínal školní rok, kdybychom si mohli dnes v novinách přečíst: „Vláda na svém včerejším mimořádném zasedání opět zamítla projekt ministra průmyslu Eduarda Zemana Velký plesk. Vláda dále omezila řadu dotačních programů, mj. snížila dotace do zemědělství o 30 %, dotace Českým drahám o 25 %. Za takto ušetřené prostředky se bude realizovat program ministra školství Bořivoje Razantnyho Strmý vzestup. Během pěti let tak do školství přijde o 200 miliard korun víc, jsou rozděleny do desítek pečlivě propracovaných programů. Již brzy se všichni žáci a studenti bez rozdílu budou učit v moderním přívětivém prostředí. Všude se budou uplatňovat současné poznatky pedagogiky i psychologie a nejlepší dostupné metody, které zvýší efektivitu vzdělávání. Tak bude zaručen maximální rozvoj schopností každého žáka a studenta, aby byl každý co nejlépe připraven pro život v 21. století. Vzdělávat a vychovávat budou pečlivě vybraní, špičkově vzdělání, dobře připravení a samozřejmě přiměřeně placení učitelé. První výsledky uvidíme již v příštím roce… Svět nám bude závidět.“
Protože však vláda nehodlá zlobit 200 000 zemědělců ani 85 000 odborových železničářů, natož snad energetickou či bankovní lobby, ve školství se toho mnoho nezmění. Zatím… Naděje umírá naposled. S chutí do školy!
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
8 comments:
Pravdivé.
"Je snad pro vládu důležitějších oněch 1450 zemědělců pěstujících řepu než každoročně odmítnutých 60 000 uchazečů o vysokoškolské studium?"
Krásná ukázka manipulativní propagandy. Samozřejmě, že 1450 zemědělců může být pro vládu důležitějších, než 60 tisíc uchazečů o VŠ studium, kteří sotva prošli základkou. Proč? Inu třeba proto, že investice do těch zemědělců může být mnohem efektivnější.
"Proč na absolventa střední školy, který je nezaměstnaný, vydává stát třikrát více než v době, kdy studoval?"
Proč ho nezaměstnáte ve Scio pane Šteffle? Nebo na to potřebujete státní dotaci, či podporu?
"Nedalo by se za tyhle peníze zajistit tak kvalitní vzdělání, aby práci našel?"
Velmi často nedalo. Za žádné peníze. To jen někteří podnikatelé s veřejnými rozpočty se snaží navozovat neustále dojem, že nezaměstnanost je problémem špatné výuky, či špatných učitelů a může za něj všechno, jen ne ten nezaměstnaný. A souvisí to se vším, jen ne s jeho vrozenými vlohami a intelektem. Ale chápu to. Když se to podaří, dá se na tom krásně a dlouhodobě vydělávat.
A co takhle Test elementární matematické gramotnosti pro politiky a pracovníky MŠMT na téma zlomky a procenta
Možná by bylo užitečné, kdyby pan třeba pan Šteffl namísto myšlenkových veletočů kolem dost nereálných věcí sestavil reálný Test elementární matematické gramotnosti pro politiky a pracovníky MŠMT na téma zlomky a procenta:
Téměř jedním dechem tvrdí pracovníci MŠMT (ministr, exministryně, politický náměstek, odbory atd.) věci odporující elementární matematické gramotnosti, když
zvětšit platy učitelů třikrát o 15% neznamená dosáhnout deklarovaný cíl, že učitelé budou mít v roce 2020 130 % průměrného platu v ČR. Je tu totiž zanedbána změna základu procentních výpočtů během této doby. Pokud například ostatní platy porostou 10% tempem a učitelské 15% tempem, k deklarovanému navýšení učitelských platů na 130% průměrného platu v ČR nedojde.
Ve slušných smlouvách a příslibech se v podobných případech změna základu započítává například prostřednictvím koeficientu navýšení ostatních platů.
Divím se, že si výše jmenovaní vůbec dovolují takovou číselnou demagogii vyslovit.
Divím se, že je na to neupozorní Parlament a média.
Divím se, že je na to dost důrazně neupozornili učitelé například v té Betlémské
kapli.
J.Týř
PS: Doufám, že si tuto příležitost k odhalení planých slibů ČSSD a.s. nenechá ujít A. Babiš, který učitelům "slíbil" dokonce 150% plat proti s¨celostátnímu průměru. Alespoň on by tam, myslím, ten správný navyšovací koeficient mohl mít. Vždyť je to bývalý ministr financí! :)))
Možná by tvorba toho Testu elementární matematické gramotnosti pro politiky a pracovníky MŠMT mohla být financována z EU dotací. Co myslíte, vážení přátelé české školy?
Kotel bramboračky v Otázkách VM?
„Je to hra, ve které jsou diváci učitelé. Ale jsou těmi diváky i studenti. My nehrajeme o peníze pro učitele, to je investice do vzdělávání, do naší budoucnosti. A to je hra, která se mi vůbec nelíbí,“ sdělil Růžička.
To, že je to velmi závažná společenská otázka, míní i ministryně Valachová. „Děti žádnou stranickou knížku nemají a je to budoucnost. Nelíbí se mi tak, že dochází k přetahování mezi ministrem školství a financí,“ sdělila Valachová.
„Učitelům za těch deset let se plat zvyšoval víceméně o inflaci. Situace je alarmující,“ láteřil Růžička. „Od roku 1995,“ sdělil k číslům navyšování mzdy moderátor Moravec. Náměstek Pavlík se v této otázce zastal sociálnědemokratických vlád. „Na vzdělávání nám velmi záleží,“ řekl.
Zima pak hovořil o postavení učitelů ve společnosti. Mimo jiné připomněl vtip, že nejhorší mobil ve třídě má učitel. „Jestliže bereme, že průměrný plat je kolem 30 tisíc, tak ten vysokoškolský pracovník na tom prodělává,“ domnívá se Zima.
Valachová se pak rozčílila nad volebním programem hnutí ANO. „Nyní se každý předhání, o kolik procent se navýší platy učitelů,“ sdělila rozzlobená Valachová. Podle ní je důležité, aby zítra koaliční rada souhlasila s navýšením mezd a aby šlo o dlouhodobé kontinuální kroky, které budou následovat.
Dalším tématem pak byl kariérní řád. „Zásadní nezpochybnitelná věc je, že chceme, aby učitelé byli kvalitní. Ale my jsme se rozhodli, že uděláme komplikovaný systém,“ zkritizoval Růžička kariérní řád z pera exministryně školství Valachové, který však nebyl přijat.
„Byla to důležitá věc, která však spadla pod stůl. Ale jak znám politiky, tak se k tomu v nadcházejících pěti letech nikdo nevrátí,“ podotkl kriticky Pavlík. Exministryně Valachová je v tomto optimističtější. „Věřím, že do dvou let se kariérní řád dostane znovu na pořad dne,“ sdělila Valachová.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Deti-nemaji-stranicke-legitimace-ohromila-Valachova-Moravce-A-pak-zaznel-vtip-o-uciteli-a-levnem-mobilu-502507
Možná by to ještě chtělo ten opravdický Kotel*.
J.Týř
*Viz
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/bohumil-kartous-mate-slovo-tedy-zvante-a.html
Jaký je vztah čistoty argumentantace a hlasitosti projevu ministra, exministryně, politického náměstka MŠMTČR a školských odborů?
Kdysi jsem napsal na adresu pana Kartouse:
"Někdy kolem roku 1972 se časopis Československá fotografie odvážil zveřejnit celostránkový rozhovor se světoznámým avšak tehdejším režimem příliš neuznávaným fotografem Josefem Sudkem.
Byly tam zajímavé odpovědi na otázky, které nás i dnes trápí:
Na otázku, co by vzkázal dnešní mládeži odpověděl J. Sudek stručně, zhruba takto "Když jsem byl mladej, tak jsem byl blbej. Naštěstí jsem své názory nevykřikoval moc nahlas. Kdybych to byl udělal, děsila by mne ozvěna těch slov dodnes."
Na otázku, jak se lze vnitřně vypořádat s arogancí představitelů tupé ideologie, poradil čtenářům přibližně těmito slovy "Na to mám docela jednoduchou techniku. Nehádám se s nimi. Představím si takového člověka ve špinavé noční košili a přitom se mi vnitřně uleví."
Mladík Kartous, myslím:
- Vykřikuje veřejně demagogické nesmysly, kterými nálepkuje, uráží a děsí mnoho lidí.
- Navíc se přitom chová agresivně a arogantně, jako kdyby měl nějakou ideologickou autoritu nad všemi ostatními.
Myslím, že by si pan Kartous měl vyprat noční košili, vykloktat syrové vejce a své úpěnlivé pění přeladit do k lidem vlídnějších tónin."
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/bohumil-kartous-mate-slovo-tedy-zvante-a.html#comment-9069069382731668264
Dnes si myslím, že vyprat si noční košili, vykloktat syrové vejce a své úpěnlivé pění přeladit do nedemagogických, tj. ke zdravému rozumu lidí vlídnějších, tónin mohli a měli ministr, exministryně a politický náměstek MŠMTČR a představitelé školských odborů.
J.Týř
Dnes si myslím, že vyprat si noční košili, vykloktat syrové vejce a své úpěnlivé pění přeladit do nedemagogických, tj. ke zdravému rozumu lidí vlídnějších, tónin by si mohli a měli ministr, exministryně a politický náměstek MŠMTČR a představitelé školských odborů.
Evropská unie už prý uznala, že jsme diskriminováni nekvalitním zbožím dováženým z mateřských zemí EU. Myslím, že do té kategorie patří i "konzumace některých vzdělávacích EU dotací", které znesnadňují práci mizerně placených učitelů v hrubě podfinancovaném českém školství.
Myslíte, že EU uzná i devastaci rozpočtově hrubě podfinancovaného českého školství prostřednictvím některých tzv. systémových projektů MŠMT využívajících vzdělávacích EU dotací (RVP, Inkluze, Kariérní neřád atd.)?
Možná by to našim politikům pomohlo, aby vzali rozum do hrsti, zvětšili školský rozpočet na jinde obvyklých 6 % z HDP a přestali jen předvolebně žvanit o významu vzdělávání a slibovat, co stejně nesplní.
J.Týř
http://www.ceskaskola.cz/2015/07/jiri-tyr-ceske-vzdelavaci-projektove.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/jaroslav-fidrmuc-zaci-budou-lepe.html#comment-1244748291321940980
Post a Comment