Ministr financí Ivan Pilný (ANO) bude v nejbližším období jednat s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) o nárocích na zvýšení platů ve veřejné sféře. Pedagogům na dnešním protestu proti podfinancování školství v Betlémské kapli řekl, že nároky všech profesí na zvýšení mezd v příštím roce nemůže pokrýt. Požadavky ve školství převyšují o pět miliard to, co má k dispozici na zvednutí mezd v celém veřejném sektoru.
Informuje ČTK.
Ivan Pilný (psp.cz) |
Pilný dnes zopakoval, že nároky by bylo možné uspokojit, kdyby vláda rozhodla o zvýšení již domluveného deficitu rozpočtu. Zatím činí 50 miliard korun, což opozice kritizuje jako vysoký schodek pro období, v němž se ekonomice dobře daří. V aktuálním rozpočtu celkové výdaje a příjmy stouply o deset miliard korun. Důvodem zvýšení je především lepší odhad daňových příjmů.
Celý text naleznete zde
25 comments:
Dokud se bude šustrovat tak šíleným způsobem, jaký jsem během posledních dní zažila, nebude fakt na nic.
3 denní školení o inkluzi, povinné pro celou školu. V luxusním hotelu s plnou penzí a wellnes zdarma. Placeno z Operačního programu.
Neříkám, že se nám to válení se ve vířivce a bazénu a sauně nelíbilo. Ale kdyby nám někdo dal ty peníze přímo, bylo by z toho spousta pomůcek pro postižené.
Uvědomuje si vůbec někdo, jaké strašlivé peníze se z těchto programů vyhazují do luftu?
Nebylo záměrem tzv. společného vzdělávání mít nárok na peníze, které by nebyly, kdyby nebyla inkluze? Opravdu nám to stálo za to? A co, až prachy dojdou?? Fuj, o tom ani nepřemýšlím.
Paní Karvaiová, mohu použít jako samostatný text? Děkuji! Hezký den!
Ne a to z prostého důvodu. Nakonec by z toho mohli vinit třeba školu. A přitom investigativní novinář by si dal práci (teď tedy nemám na mysli vás) a dávno by si dal práci s tím, kudy a jak tečou peníze z EU a dalších toků. Kdyby byla snaha podívat se, jaké příšerné programy za neskutečné peníze se dělají v rámci MŠMT, NUV , ale i jinde. Ano, některé školy se trošičku proškolí (co se asi dozvíte na pár hodinách školení o postižených dětech, že?). některé školy se podívaly do cizích zemí (vybraní jedinci). V některých školách si mohli koupit třeba knihy do knihoven nebo vybavit dílny. Ale nikdy nikdo nevyčíslil, kolik peněz šlo na činnost a potřeby přímo škol a kolik se jich rozházelo bokem. Zjišťovala třeba ČŠ, kolik stála reklama MŠMT v televizi??? Kolik je stojí program "Dobré příklady z praxe"? nebo jak tomu říkají. Místo, aby šly peníze do škol na to, co každá jedna škola potřebuje na míru, vypíší se neskutečné pitomé programy za neskutečné peníze. Už se mi ani nechce psát..
Tak ono leckdy člověk neví, jestli se smát nebo brečet, když vidí, jak jsou "využívány" prostředky fondů EU. Třeba příběh, kdy kamarádka si z projektu pořídila kalhotky (přirozeně s logem ESF) patří spíš k těm úsměvnějším a neškodnějším. Ovšem nadávat na bordel, jehož jsem součástí, mi přijde morálně poněkud pochybné :-)
A to mě se chce.
- Odesílání školních matrik do jakéhosi superpočítače, bez jakéhokoliv efektu - kolik lidí se kolem toho nesmyslu motá, kromě toho že školy to odesílání dělají zadarmo
- Rozvoz testů ke školním maturitám a nyní ještě ke zcela nanicovatým přijímačkám auty po celé republice
- Zakoupení a provoz takzvaných DDT počítačů, skenerů a tiskáren, které se na SŠ použijí jen jednou ročně k maturitě.
- Plošné testování, ze kterého se dozvíme, že jsme lepší než celostátní průměr - kapitola sama pro sebe
- Šablony ve kterých jsou výukové programy nuceni vytvářet sami učitelé, místo toho aby se tím zabývala profesionální firma. Spočítal někdo, kolik to stálo a jaký to mělo efekt?
- Evidenční programy, které musíte povinně mít a majitelem je slovenská firma se sídlem na Kypru. Programy si školy koupily a to několikrát (25 % stály roční opravy tedy upgrade). A nyní jsou vydírání přemrštěným pronájmem v desítkách tisících ročně?
Mám pokračovat????
Třeba počet úředníků MŠMT, nebo dotace fotbalu, kde přestup hráče stojí jako 4 celoroční rozpočty ministerstva....
Pavel Kraus - .....Ovšem nadávat na bordel, jehož jsem součástí, mi přijde morálně poněkud pochybné :-).....
To jako myslíte, že já mohu za ten bordel, protože jsem se povinně účastnila dementního školení?
A teplotu jste si měřil?
"protože jsem se povinně účastnila dementního školení?"
Nepředpokládám, že by to wellness bylo součástí místa výkonu Vaší práce. Tudíž jste s tím dementním školením souhlasila a nemohlo být povinné. Ale možná se pletu a máte místo výkonu práce na celém území ČR. Pokud ne, souhlasím s panem Krausem.
Ale no tak, pane řediteli...
Vy si opravdu myslíte, že každý podřízený s nařízenou služební cestou, či školením SKUTEČNĚ SOUHLASÍ a DOBROVOLNĚ ji vykonává, což následně stvrzuje svým podpisem na cestovním příkazu?
"Ale nikdy nikdo nevyčíslil, kolik peněz šlo na činnost a potřeby přímo škol a kolik se jich rozházelo bokem." - ano ví se to a je na to opakovaně upozorňováno už deset let. Tehdy jsme upozorňovali na efektivitu vynaložených prostředků z ESF v jiných zemích, které tuto pomoc dostávali před námi: Portugalsko, Španělsko, Řecko a další. Z různých zdrojů byla vyčíslena na 20-25 %. U nás to není o nic lepší. V OP VK jsme apelovali na vyhodnocení různých výzev, třeba EU peníze do škol, nikdo to ale neudělal (a pokud ano, nepublikoval). U zadání výzvy EU peníze školám jsme se snažili o omezení možného zneužití, ale vůbec se to nepovedlo (známe rozepisování investic). Sice asi 800 škol část nebo celou dotaci vracelo, ale nevím, zda analýzu MŠMT publikovalo.
Škola využila jakéhosi operačního programu.Do školení byli zahrnuti všichni vyučující.Jelo se na 3 dny.Do hotelu, kde bylo i welnes.
Když jedu na školení jinam, taky ho vykonávám mino školu - tudíž asi ta připomínka místa mé práce je dost divná.
A opravdu mě fascinuje, že místo toho,aby se někdo zamyslel nad tím, jak se plýtvají peníze ( školy by byly dost blbé, aby nevyužily některých nabídek, protože jim to přinese sice maloučký,ale přeci jen zisk), tak se tu někdo pustí do mě.Docela legrační.
Výzva 57 - ano, byla šance vybavit dílnu. Už se ale nesměl koupit materiál, tudíž těmi pilkami a vrtačkami nebylo co obrábět. Součástí byla podmínka účasti nejméně 2 osob na školení. My si vybrali téma Inovativní postupy v technické výchově. Školení stálo 8 mi násobek běžného jiného školení. V luxusním p prostředí, s jídlem v neomezeném množství. Místo tématu, který se měl probírat se plkalo o úplných hovadinách, což jsme všichni písemně lektorovi vytkli. O TOMTO HOVOŘÍM. O tom, že někdo vypíše nějakou výzvu apod. kde se část peněz (maličkatá) dostane do škol. Zbytek se doslova prohýří. A vy se tu budete navážet do mě.Tak proto to těm nahoře prochází. Musíme si najít zástupnou oběť. Děkuji za spolupráci.
Kolegyně Karvaiová,
Každý dobrý skutek ...
:-)
Ale nebral bych to tak tragicky. Koneckonců jste si ten wellness zasloužili.
Ale obecně souhlasím. Některé akce jsou už přímo vytvářeny se záměrem prošustrovat co nejvíc. Jen těch konferencí a vyhodnocování projektů, které se zásadně musí konat ve dvouhvězdičkových hotelích a nejspíš by se to za dva dny nestihlo, takže i s přespáním.
Mně by to vlastně ani nevadilo, kdyby ale ve škole nebylo potřeba složitě zdůvodňovat každou pitominu, provádět výběrové řízení na nákup tonerů nebo učebnic do angličtiny, nebo vysvětlovat každý balík papíru do tiskáren.
A televizní reklamy na inkluzi mne iritují snad ještě víc než reklama na státní maturitu s fotbalistou Kadlecem, nebo zpěvačkou Vágnerovou.
Nejsem ignorant. Já vím, že u projektů z ESF musí být procenta vydána na propagaci. Ale to už ty peníze vážně nešlo utratit užitečněji pro děti a školy?
Kde jsou ctěné odbory?
O kolik lépe by se argumentovalo při diskusích o platech, kdyby měly v zásobě také návrh úspor a pár nejkřiklavějších příkladů plýtvání.
Ale nemá cenu se rozčilovat...
Paní Jano, naváží se do Vás, protože jste našla odvahu o tom napsat. Protože celá ta svoloč okolo všech těch projektů a čerpání je svinstvo na entou, ale protože je to pro mnohé dojná kráva, tak se o tom prostě mlčí! Peníze jsou jenom jedny. Ty z unie, nebo kraje, nebo z našich kapes. A bezduché plýtvání jimi je něco o čem se nesmí mlčet. Je to zlodějna. Školy májí být vybaveny a platy zajištěny ze státního rozpočtu. A ne z nějakých pochybných projektů, kdy někomu jo a někomu ne, podle toho jak se vyspí nějaký hodnotitel. Nebo koho je to kamarád! Celý ten systém je hnůj. Jenže oni si většinou lidi myslí, že peníze se v EU někde snad rodí na polích a sbírají kombajnem.
Taj ještě jednou, děkuji Vám za odvahu!!!
Děkuji, že mě alespoň někdo pochopil. Protože reakce některých mě fakt šokla.
Tak to se povedlo. Připadám si jako vyvrhel z pekel :-).
1. Dovolil jsem si ocitovat z pracovní smlouvy (místo výkonu práce).
2. Já, který jsem odpůrcem způsobu financování školství z EU peněz, jsem de facto onálepkován jako svoloč.
To poste.restante
Je naprosto irelevantní, co si já myslím o souhlasech jiných zaměstnanců u služebních cest na jiných pracovištích a co se kde děje. Jen jsem upozornil na bod pracovní smlouvy. O nějakém dodatečném potvrzování jsem sice slyšel, ale netuším, proč mi to předhazujete. Za svých 11 let ředitelování jsem nikomu nenařídil služební cestu. Zaměstnanec si podává žádost o DVPP, výlety, exkurze, ŠvP ... na cestovním příkazu dopředu a já ji schválím.
To Jana Karvaiová
Milá Pěnice, vážím si Vašeho přehledu ve speciálním školství, na FB jsme se vždy domluvili a Vaše rady jsem uplatnil v praxi. Na mou poznámku k legislativě jste zareagovala velmi útlocitně. Nevím, kde jste vyfabulovala nějaký útok. Skutečně nevidím jako odvahu (jako pan Nutz), že píšete o dementním školení, které jste si sami vybrali, a kterého jste byla aktivním účastníkem. Bojujete proti marasmu v našem školství, ale nedokážete proti tomu bojovat na vlastním pracovišti.
"Když jedu na školení jinam, taky ho vykonávám mino školu - tudíž asi ta připomínka místa mé práce je dost divná." Co je na tom divného? Bez Vašeho souhlasu tam asi nepojedete, že?
"Výzva 57 - ano, byla šance vybavit dílnu. Už se ale nesměl koupit materiál, tudíž těmi pilkami a vrtačkami nebylo co obrábět. Součástí byla podmínka účasti nejméně 2 osob na školení."
Tohle je lež! Najeďte si do Benefitu7, podívejte se znovu, jak jste si nastavili indikátory. My jsme Výzvu 57 využili také, dílny vybavili, nakoupili literaturu, na DVPP jsem nikoho neposílal a 3 lidem jsem mohl vyplatit po desítce (inovace), protože jsme ušetřili.
Přikládám níže celý text (z příručky) pro šablonu k vybavení dílen.
Finanční prostředky na tuto šablonu škola využije jako příspěvek zpravidla na:
nákup potřebného nářadí do dílny dle skutečného stavu vybavenosti dílen ve škole na
základě plánu v Příloze č. 2, část A,
(není nutné příspěvek použít na kompletní vybavení dílny nářadím, příspěvek je určen
na nákup nářadí v dílnách nově zřizovaných, nebo na dovybavení dílen stávajících);
nářadí určené k obsluze učitelem (např. elektrické nářadí) na základě plánu v Příloze č.
2, část A;
práci projektového manažera, která spočívá v podpoře učitele při plánování,
zpracování objednávek, případně zpracování dokumentace k výběrovému řízení,
evidence dokladů nákupů, popř. výběrového řízení, evidence nakoupeného vybavení
dílny ve vnitřním systému školy, publicita, podpora učitele při zpracování žákovských
portfolií (např. pořizování fotodokumentace, systém archivace), zpracování
monitorovací zprávy, příprava podkladů pro případné kontroly na místě;
nákup odborné literatury pro prohloubení předmětových znalostí nebo pedagogických
dovedností pro výuku zaměřenou na zlepšování technických dovedností žáků
základní školy;
odměny učitelům za inovativní přístup (zpracování plánu, práce s žáky v nových
činnostech, nové metody pedagogické práce, rozvoj klíčových kompetencí žáků
v odborném předmětu, práce s žákovskými portfolii, ověření formativního hodnocení
žáka vzhledem ke standardu a očekávaným výstupům RVP). V případě této šablony
platí, že nedočerpané (ušetřené) prostředky z nákupu vybavení, zaplacení práce
projektového manažera, odborné literatury, je možné použít na odměny učiteli za
inovativní přístup.
Využili jsme i Výzvu 56, 4 děvčata jsem poslal na Maltu, dodnes na to rády vzpomínají a berou to jako uznání práce, více, než kdybych jim udělil jakoukoliv odměnu.
Ano, máte pravdu v tom, že bychom byli blbí, kdybych těchto možností nevyužili.
Souhlasím, že finance přiznané školám přímo by byly využity účelněji (jenže to platí i pro dotační tituly, které byly z ROPu). Uslyšíte takovou kouzelnou větu: "Třetí strana musí taky z něčeho žít."
Právě především kvůli školením bojkotujeme Šablony pro ZŠ a MŠ. Několikanásobně přeplacené DVPP se mi příčí. Nepodpořili jsme tedy wellness, nabídku kávy po celý den. Zřizovatel mě samozřejmě nepochválil, ale není čas a chuť poslouchat tyto (často) pseudolektory za těžké peníze, které by se daly využít smysluplněji.
na 100 000 učitelích parazituje 100 000 "jmelí"
Nejsem ve vedeni skoly. Vyzvy nevybiram ani nenastavuji. Podminky vyzev jsme meli nastavene a bylo nam odvykladano neco jineho. Na onom skoleni k vyzve 57 se nas seslo 60 a je zajimave, ze podminky jsme meli nastavene vsichni stejne napric celym krajem ve vsech skolach stejne( tedy nemoznost koupit material). Tak mi to vysvetlete.
Jsem radovy zamestnanec a nemam cas ani energii chodit za vedenim a kontrolovat po nich jejich praci na vyzvach apod. A vubec se tu nebavim o tom, jestli jsme jeli dobrovolne nebo ne. Bavim se porad o te same veci , o tom, ze vsechny tyto penezni programy jsou dopredu nastavene tak, aby skolam zacpaly papulu drobnou ulitbou a zbytek sel jinam. Kdybychom z techto programu jezdili do lazni, to bych chapala- jako tresnicku odmen za praci. Ale ze si za ne vybavujeme dilny, knihovny, delame krouzky , to je trapnost naseho statu, ze neni stat schopen tyto naproste samozrejmosti zajistit. A reditel by nemel byt somrak, ktery shani penize, ale mel by se venovat sve skole .
Od nas take byli na vyletech. Me se ten pobyt taky libil. Jenze proboha, jde o princip!!! Asi mam jiny druh mysleni.
Vážení, zklidněme atmosféru.
Pochybuji, že pan Nutz myslel označení "svoloč" přímo na pratavetru.
Je naprosto irelevantní, co si já myslím o souhlasech jiných zaměstnanců u služebních cest na jiných pracovištích a co se kde děje. Jen jsem upozornil na bod pracovní smlouvy. O nějakém dodatečném potvrzování jsem sice slyšel, ale netuším, proč mi to předhazujete. Za svých 11 let ředitelování jsem nikomu nenařídil služební cestu.
O nějakém "dodatečném potvrzování"?
Žertujete? Každý pracovník musí se služební cestou souhlasit. Ale to přece jako vedoucí pracovník víte. Nic Vám nepředhazuji. Jen jsem na tento legislativní fakt upozornil předem. Dřív než by jej kdokoliv zmínil.
Možná je irelevantní, co si myslíte o jiných pracovištích. Ale stejně tak je irelevantní, jak to funguje právě na Vašem pracovišti.
Má poznámka směřovala k tomu, že chování vedoucích pracovníků obecně rozhodně není vždy podle Gutha-Jarkovského a "svobodné" souhlasy se služebními cestami si rozhodně uvozovky zaslouží. Konkrétně Vy možná cesty a školení nenařizujete. Ale snad si vážně nemyslíte, že je tomu tak všude a běžně.
Opravdu rád bych viděl, jak dlouho zůstane zaměstnancem učitel, který služební cesty a ředitelem vybraná školení systematicky odmítá.
Ještě jsou to reakce na vyjádření pana ministra, že peníze nemá a nedá a diskuse kam se ztrácejí, nebo se bavíme o tom, kdo a jak povoluje služební cesty?
Napište svoje zkušenosti s vyhazováním jakýkoliv peněz oknem. To nás zajímá!!! A nesmyslné projekty psané hlavně s cílem co nejvíc peněz utratit na co největší kravinu, jsou myslím jedním z nejvíc křiklavých věcí.......
A dále?
To je tady všem jedno, že peníze, určené na karierní řád vyčudil někdo do luftu na inkluzi, místo aby se třeba přidalo třídním a zaučujícím? To přece šlo i bez řádu nebo proč ne?????
Pokud jde o výzvu 57, opravdu jsme si mohli vybavit dílnu el. zařízením, ponky i nářadím. Materiál na práci se ale z výzvy koupit nedal. Nakonec má naše speciální ZŠ skvěle vybavenou truhlářskou dílnu. Co chybí, jsou žáci (praktická třída je už jen jedna na celý stupeň) a nakonec i učitelé ochotní pracovat s el. nářadím. Ono není mnoho žen v naší škole, které by s mentálně postiženými žáky pracovaly se stolní cirkulárkou nebo elektrickým hoblíkem. Chybět ale bude i čas, protože místo 5 hodin týdně pracovních činností se budou postižení žáci učit anglicky.
Tak tohle jsem si musela nechat uležet v hlavě. Nenapadlo by mě, že se tu na stránkách setkám s argumentací hodnou soudruha Štěpána.
Tato věta je celkem stěžejní:
... Ovšem nadávat na bordel, jehož jsem součástí, mi přijde morálně poněkud pochybné :-)...
My všichni víme, že ve školství je bordel a jsme jeho součástí ( už jen tím, že jsme tam zaměstnaní). Vyplývá z toho, že nesmíme nadávat a kritizovat? Dle této věty :
1/ten kdo ve školství pracuje a nadává, je nemorální
2/ten kdo ve školství pracuje a nenadává je morální. A je správné, že si chyb nemáme všímat a poukazovat na ně, protože se tím snižuje náš morální kredit.
3/Pokud tuhle „školskou“ morálku vztáhneme na celou společnost, zaslouží si každý občan této republiky, který nějakým způsobem kritizuje nešvary, odsoudit za vlastizradu, protože se přeci měl zastřelit nebo emigrovat, neboť není morální reagovat na nešvary společnosti, ve které žiji.
Tato drzá věta mě namíchla stejně, jako když mi svého času poslal Kalousek složenku s tím, že jsem prožrala této společnosti nějakou pěticifernou částku.
Říká se tomu arogance moci, protože mě napomínají lidé, kteří by mě mohli zadupat do země, kdyby chtěli. Ani já nejsem Jan Hus, abych se pro maličkosti nechala oistrakizovat. A to se považuji za docela otevřeného člověka a rebela, pokud cítím nepravosti.
O těchto věcech tu třeba často hovořil Nicka Pytlík (dejž mu PánBůh věčnou slávu na Pedagogickém infu) , protože i on ve svém životě zažil, že se člověk nesmí moc ozývat a když, tak je mu vše „náležitě vysvětleno“.
Už chápete problém?
Nebo tu budeme stále rozebírat zákoník práce ( který se ve školství také zrovna moc nedodržuje)?
Já bych tu diskusi vrátila k titulku. Nestačí žádný rozpočet. Ani loni nám nepřidali deklarovaných 8%. Služebně mladším to možná udělalo až 7%, nám starým asi jen 5,5%. Tak se ptám, kam zmizela ta zbývající procenta? Na kterých školách opravdu dostávají kantoři nějaká osobní ohodnocení, či jsou vypláceny alespoň mimořádné odměny? Slíbené odměny za vedení prací SOČ na naší škole nikdo neviděl. Odměny na konci školního roku 0.
Teď chceme přidat 15% od listopadu. Pokud to nepůjde celé do tarifů, zase se s tím bude "čarovat". A o nějaké odměňování podle zásluh nestojím. To nefunguje a nikdy fungovat nebude. Jedině věkový automat může být jakž takž spravedlivý.
A pokud si zase necháme nakálet na hlavu, dobře nám tak. Chce to pořádnou stávku, zavřít školy na několik dní.
O projektech financovaných EU je škoda mluvit, stejně tak o ŠVP ap. nesmyslech.
Post a Comment