„Obírat učitelky a učitele je relativně bezpečné. Snadno se proti nim probudí antiintelektuální vášně a ledakterý intelektuál bude přitom žvanit, jak je třeba mít pochopení .pro hněv „zapomenuté třídy“. Existují i tři méně zjevné důvody, proč lze učitelky a učitele okrádat bez rizika. Za prvé, snížená kvalita kantorské práce a podfinancování školství nemá okamžitý efekt. Dnešní zanedbání se projeví nejdříve za pět let, a to je z hlediska volených politiků za horizontem jejich osobních obav. Zbylé dva důvody jsou kulturní: učitelé a učitelky nebudou vytvářet skupinu voličů, kteří by volili podle zájmu profese a nepůjdou do stávky…,“ píše Martin Profant v Deníku Referendum.
Profant mimo jiné píše:
Martin Profant (eknihovna.cz) |
Jenomže středoevropský učitel či učitelka se necítí být žalářníkem. Svou práci bere jako poslání. To není fráze, jen docela neschopný lempl by s dovednostmi nezbytnými pro učitelskou práci nesehnal lépe placenou a nejspíše méně stresující práci, například právě práci bachaře. Netvrdím, že se mezi českými pedagogy tací lemplové nevyskytují, ale nejenže nepřevažují, ono jich je mnohem méně, než by člověk při soustavném ponižování profese čekal. Rozhodně na nich nepostavíš stávku. Masivně převažují ti, kteří mají vštípenou možná až příliš vysokou představu o vzdělání jako nesporné hodnotě. A těm sebeúcta nedovolí brát si dlouhodobě děti jako rukojmí a poškozovat jejich vzdělanostní rozvoj...
Pokud si v této malé a na přírodní zdroje relativně chudé zemi dorozložíme již dnes rozklížený učitelský stav, nebude to už jenom kantorská smůla, ale drahá smůla nás všech. Když dostanou slušný plat, nebudou učitelé jako celek automaticky učit lépe. V opačném případě budou ale zcela jistě postupně učit stále hůře. Je trapné stále opakovat takové banální pravdy, ale co jiného dělat tváří tvář stále stejné arogantní ignoraci měnících se politických reprezentací země?
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Jenom bych doplnil: Spousta učitelů musí mít druhé zaměstnání, aby uživili rodinu. Tato okolnost se určitě na kvalitě učitelské práce negativně projevuje.
ve školství je 80%ˇžen a 20% mužů, z těch 20% je 1/3 nad 55 let,ti nebudou a stávkovat ani jinak revoltovat,protože v případě vyhazovu jsou nezaměstnatelní,1/4 žen učitelek je svým manželem natolik zabezpečena, že svou výplatu mají pro osobní potřebu (přesněji nehraje roli v rozpočtu domácnosti) ty stávkovat také nebudou,pak zde máme 1/5 matek samořivitelek,které naopak drží h+k,aby o své místo nepřišly,možná by bez peroblémů našly jiné ale nemohou si dovilt měsíční výpadek platu
Okomentovat