„Učitelé u nás dostávají žalostně málo. Jak ti na základkách, tak středoškolští. Ovšem to ještě neznamená, že peníze ve školství nejsou. Utrácejí se však za jiné věci, než jsou kantorské platy. Pouze tři ze zemí OECD dávají na platy učitelů a dalších zaměstnanců ve školství méně než dvě třetiny celkových veřejných výdajů na vzdělávání. Kromě Česka ještě Maďarsko a Finsko,“ píše Lukáš Kovanda v glose v MF DNES.
Lukáš Kovanda (linkedin.com) |
Navyšování platů učitelů by mělo být doprovázeno hlubším reformním úsilím, neboť vzdělávací systém zásadní změny potřebuje. Začít lze třeba právě otázkou, proč u nás tak vysoký podíl výdajů na vzdělávání míří na něco jiného, než jsou platy kantorů.
Více peněz pro učitele bude mít smysl jen tehdy, pokud se současně provedou reformy vzdělávacího systému a pokud dojde k jeho zefektivnění. Jen tak se zvýší vzdělanostní úroveň Čechů a jen tak tudíž vyšší učitelské platy – třeba i mnohem vyšší než po současném navýšení o patnáct procent – nebudou ohrožovat udržitelnost českých veřejných financí po roce 2030.
Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES
3 komentářů:
"Začít lze třeba právě otázkou, proč u nás tak vysoký podíl výdajů na vzdělávání míří na něco jiného, než jsou platy kantorů."
protože školství jako vše ostatní funguje v systému tunelingu a odkloningu
po zvýšení platů naběhnou do škol mladí,chytří,kreativní absolventi s praxí,kteří budu jezdit po třídě na jednokolce,žonglovat míčkama a hrát na foukací harmoniku
Okomentovat