"Hoaxy jsou normální součástí našeho světa. Celá naše kultura ostatně stojí na hoaxu zvaném Rukopisy," uvedl Jan Jirák s narážkou na slavná falza 19. století zvaná Rukopis zelenohorský a Rukopis královédvorský. Skutečnost, že jsme dnes vůči hoaxům citlivější, byť bychom na ně měli být zvyklí, přičetl názorové unifikaci, která se v české společnosti vytvořila už začátkem 90. let: "V 90. letech se opravdu vytvořil ve společnosti názor, že se s někým nemluví, a to se nám začalo mstít." Bohumil Kartous to ilustroval na debatě o vystoupení komunistky Marty Semelové v předvolební debatě o vzdělávání. Reportáž o panelové diskusi "Propaganda, dezinformace, hoaxy - jak se v tom vyznat?" přináší server Dotyk.cz.
Jan Jirák (cuni.cz) |
"Tvrdím, že hoaxy nejsou problém. Jsme ve společnosti zajištující pluralitu názorů. Problém je v tom, že vnitřně znejistělí hledáme vnějšího nepřítele," dodal Jirák.
V diskusi zaznělo také to, že české školství nevěnuje dostatečnou pozornost mediální výchově a tomu, jak by měli děti přistupovat k informacím, jak si je vybírat a analyzovat - jakkoli to je zásadní pro orientaci v mediálním prostoru.
Podle Kartouse se navíc sami učitelé v téhle oblasti necítí jistí a diskusi se žáky o kontroverzních tématech se často vyhýbají - jednak kvůli vlastní nejistotě, jednak kvůli strachu z reakcí, jaké to vyvolá. "Když má učitel ve třídě příznivce nějakého tvrdého názorového jádra v kontroverzní problematice, radši o ní nemluví, protože mu hrozí, že pak nezvládne diskusi," uvedl Kartous, podle nějž by větší koncentrace škol na výuku orientace v mediálním prostoru a také na určitá hodnotová měřítka byla prospěšná.
Podle Jana Jiráka je nešťastné také to, že drtivá většina médií dnes vychází z "marketingového myšlení", pro nějž je základem uspět, ale nikoli poznat. Tlaku marketingové mentality podle něj čelí i nejlepší novináři. Tento tlak vede média k tomu, předkládat obecenstvu informace, u nichž je jisté, že zaujmou - namísto informací, které mohou být skutečně důležité.
"Někteří renomovaní autoři už v 90. letech psali, že vstupujeme do postžurnalistické éry. To je éra, v níž rozhodují PR a marketingové praktiky a novináři už nemají šanci rozeznat, na co skutečně sami přišli a co jim někdo podsunul," uvedl Jirák.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
mnozí stále nechápou,že již nežijem v totalitní demokraci záápadního či východního typu,kdy informace a jednání lidí muselo být pod kontrolou a nějakým způsobem regulováno,protože bez regulace mohlo dojít ke změnám ,nežádoucím,každá neregulovaná změna bez kontroly je nežádoucí,dnes žijeme v globalistické multi mediokratické demokracii,globalistické,jelikož jest globálně propojena,multimediokratické jelikož jsou to různá médiá v ohromném počtu,která svobodně chrlí neomezené množství informací,ke kterým má každý přístup,jedinec jest přímo zahlcen,může si vybrat libovolnou informaci a libovolně s ní nakladát a libovolně na základě této informace konat,nikdo jej nereguluje,neomezuje,jelikož jakékolv jeho jednání a chování nemá na nic podstatného v reálném životě vliv
Pro toho, koho téma médií zajímá:
http://www.ascestinaru.cz/karel-krivan-media-jako-instituce-jiz-neexistuji/ (zde další odkaz v komentářích)
http://www.ascestinaru.cz/to-neni-v-siti-to-je-v-lidech-casopis-host/
http://www.ascestinaru.cz/stefan-svec-dneska-si-je-rozplaceme/
https://www.novinky.cz/kultura/salon/449419-stefan-svec-ne-a-ne-a-nevnucuje.html
http://www.ascestinaru.cz/experti-a-kantori/
Okomentovat