Cermat momentálně pracuje na podobě 2. kola jednotných přijímacích zkoušek. Ty prý proběhnou v podobném režimu jako letos na jaře. „Jak jednotné přijímačky pomohly, budu vědět tak za dva roky,“ řekl ředitel Cermat Jiří Zíka na společné diskusi s neziskovou organizací EDUin a řediteli škol. Reportáž přináší server iDNES.cz.
„U nás byl zase tlak ze strany rodičů, abychom děti dobře připravili na zkoušky, což není úplně naším cílem. Už teď se rodiče ptají, zda bude přípravný kroužek, to nám hodně vadí,“ souhlasí ředitelka základní školy Eden Jana Churáčková.
„Mně vadí, že je zúžen pocit osobního vzdělávání. Jednotné zkoušky určují směr výuky. Pro nás byla i velká váha testů, nemohli jsme vzít uchazeče, které jsme chtěli. Střední školy by se měly dost profilovat a s tím je problém, když jsou jednotné zkoušky,“ míní ředitel Waldorfského lycea Ivan Smolka.
Podle Zíky jsou jednotné testy přínosné v tom, že jsou výsledky přenositelné, takže se každý žák může dostat minimálně na dvě školy. „Dělali jsme dotazníkové šetření u ředitelů škol a většina jich přijímačky akceptuje a byla spokojena s informacemi, které dostali,“ uvedl.
S matematikou ředitelé neměli větší problém, kritizovali ale test z češtiny. „Je tam moc mechanických úloh a naopak málo otevřených úloh. Jsou tam texty, ve kterých mají žáci najít osobní zájmeno a podobně, takže znovu a znovu čtou. Znevýhodňuje to děti, které mají poruchy učení. Navíc nevím, co taková úloha sleduje,“ míní Kmentová.
Podle Zíky připravují úlohy středoškolští učitelé a z menší části i vysokoškolští profesoři. „Zkoušky konzultují na základních školách a my to ověřujeme v pilotážích na žácích,“ říká Zíka. „Čeština je složitá z toho hlediska, že se těžko dělají hodnotitelné otevřené úlohy. Ukazuje se to i u maturity. Interní pokyny pro hodnocení je složité sjednotit,“ říká.
Celý text naleznete zde
1 comments:
Je toho hodně, ale jen malý postřeh ze začátku roku - zlepšení ve vstupní písemné práci z matematiky na střední škole přibližně o půl stupně. Sláva, už v průměru nepropadáme.
Post a Comment