V Česku se i po nastartování inkluze ve vzdělávání objevuje diskriminace romských dětí. Nepřesouvají se sice už do takzvaných zvláštních škol, učí se ale často odděleně v romských třídách či školách. Uvádí to výroční zpráva o stavu lidských práv za loňský rok, kterou by měla v pondělí projednávat vláda. Dokument upozorňuje i na násilí na dětech, velký počet chlapců a děvčat v dětských domovech a nedostatečný ohled na názor dětí. Poukazuje mimo jiné i na propast ve výdělcích žen a mužů či na nerovný přístup lidí z menšin k bydlení. Informuje ČTK.
Výroční zpráva uvádí, že ombudsmanka se loni setkala s několika případy vylučování romských dětí. Jedním z nich bylo zřízení romské první třídy. Romské děti prý byly méně zralé a hůř připravené na školu. "Pokud na základě tohoto jakkoliv neutrálního kritéria byly téměř všechny romské děti zařazeny do třídy s horší kvalitou výuky, jedná se o klasický případ nepřímé diskriminace," stojí ve zprávě.
Ochránkyně práv doporučila romské školáky rozdělit rovnoměrně do ostatních tříd a využít podpůrných opatření i doučování. Předsudky rodičů romských a neromských dětí má překonat dialog a také příprava chlapců a děvčat na společné vzdělávání. Podle ombudsmanky není přijatelné ani odmítání romských dětí v mateřských školách.
Celý text naleznete zde
3 comments:
Romské děti prý byly méně zralé a hůř připravené na školu. "Pokud na základě tohoto jakkoliv neutrálního kritéria byly téměř všechny romské děti zařazeny do třídy s horší kvalitou výuky, jedná se o klasický případ nepřímé diskriminace," stojí ve zprávě.
Ochránkyně práv doporučila romské školáky rozdělit rovnoměrně do ostatních tříd a využít podpůrných opatření i doučování.
-
Doporučuje se tedy využít opatření, která pořádně nefungují, přestože se dopředu vědělo, že fungovat nebudou. Zkrátka na vině je pořád někdo jiný než ten, kdo se zasazuje o to, aby situace škol - a tím pádem i romských žáků - byla horší.
Já bych ještě kanceláři ombudsmanky doporučila tu zprávu rozpracovat podrobněji, např. bych popsala ona podpůrná opatření, která by se měla dělat. A také je dobré to doučování, které je nepovinné, tudíž dostat na něj děti je nadlidský výkon.
Do zvláštních škol opravdu již žáci nejsou zařazováni, protože takové školy už několik let neexistují.
"Po nastartování inkluze se začíná objevovat problém vylučování dětí ze společného vzdělávání jiným způsobem. Nejsou již označovány za postižené či znevýhodněné a přesouvány do speciálních škol, ale k oddělování dochází například prostorově," uvádí zpráva. Podle ní tak vznikají "čistě či většinově romské školy či třídy", které se považují za "méněcenné a méně kvalitní". Autoři podotýkají, že o oddělení svých potomků někdy stojí ale i sami romští rodiče."
Paní ombudsmanka ráčí žertovat? Problém téměř čistě romských škol existuje už celá desetiletí, se startem inkluze to opravdu nesouvisí. A ano, je to jev, který začlenění Romů zrovna neprospívá - akorát že sedět a psát zprávy to fakt nevyřeší.
Romské děti prý byly méně zralé a hůř připravené na školu. "Pokud na základě tohoto jakkoliv neutrálního kritéria byly téměř všechny romské děti zařazeny do třídy s horší kvalitou výuky, jedná se o klasický případ nepřímé diskriminace,"
Pardon, jak z toho vychází, že ve třídě byla horší kvalita výuky? A byla-li by kvalita výuky stejná nebo lepší, tak by to bylo OK, protože ku prospěchu těch dětí?
Ochránkyně práv doporučila romské školáky rozdělit rovnoměrně do ostatních tříd a využít podpůrných opatření i doučování.
Která podpůrná opatření a kdo je bude financovat? Jestli se dobře pamatuju, na sociální zanedbanost asistenta neplatí. Má paní ombudsmanka dojem, že je povinností učitele suplovat selhání mechanismů sociální péče, nejlépe zdarma a ve svém volném čase?
Post a Comment