Rodiči se stáváme bez školení a poučení o výchově. Výzkumům na toto téma se věnují odborníci, výsledky jejich zkoumání se ale často k rodičům nedostanou. Jak moc se liší názory českých rodičů na výchovu od toho, co doporučují experti? To zjišťovala studentka psychologie Andrea Kučerová. Její text přináší server iDNES.cz.
Výzkumu se účastnilo 439 respondentů, 398 žen a 41 mužů. Vzorek se skládal z absolventů ZŠ (4 %), SŠ (55 %) a VŠ (41 %). Rodičů s jedním dítětem bylo ve vzorku 22 %, rodičů se dvěma dětmi 56 % a rodičů se třemi a více dětmi 22 %.
Studentka vybrala tři výchovná témata ze své práce, se kterými by ráda seznámila právě rodiče: sexuální edukaci, mediální výchovu a výchovné prostředky.
Sexuální edukace
Data naznačují, že se mění trend v sexuální edukaci. Zatímco rodiče středního věku (40-54) o sobě ve výběru odpovědí z dotazníku prozradili, že významně více nechávají na svých potomcích, zda se zeptají na sexuální otázky sami, protože přednášku o sexuální výchově mají děti ve škole a v dnešní době existuje i mnoho jiných možností, kde si informace přečíst, mladší rodiče (25-39 let) signifikantně více u sexuální edukace dospívajících označovali možnost: Popovídáme si o partnerských vztazích. Budu se zajímat o zkušenosti mého dítěte v sexuální a partnerské oblasti.
„ U sexuální výchovy se z výzkumů ukazuje, že rodiče jsou stále významným zdrojem informací, víc než přátelé nebo škola. Další výzkum (Geasler, Dannison a Edlund, 1995) zjistil, že pokud rodiče nelžou malým dětem v odpovědích na jejich sexuální otázky, budou se tyto děti jako adolescenti cítit pohodlněji při mluvení s rodiči o sexuálních tématech a pravděpodobně se budou více rozhodovat sami v sexuálním chování,“ shrnuje některé z poznatků psychologů Andrea Kučerová.
Celý text naleznete zde
18 komentářů:
No, a jak já mám vědět, co se sem nesmí psát?
Když je to smazané, než jsem se stačila podívat...
Paní Aknelko (že by Lenko?),
Vy přece nepotřebujete odečítat, co se smí psát a co ne... Myslím, že se tomu říká slušnost a korektnost. Nebo ne? Že by to bylo jinak?
Paní Aknelko (že by Lenko?),
Vy přece nepotřebujete odečítat, co se smí psát a co ne... Myslím, že se tomu říká slušnost a korektnost. Nebo ne? Že by to bylo jinak?
Co má tohle znamenat, paní Dohnalová? Vyřizujete si tu snad tou nesrozumitelnou ironií nějaký osobní spor? Tohle je kultivovaný způsob diskuse, o kterém jinde píšete?
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/firma-agpi-prijala-nabidku-statu-na.html?showComment=1502234937802#comment-7624956386115070270
J.Týř
Nevím o čem se tu diskutuje. Ale studentka provedla výzkum. Zapúlaťpánbu za to. Není to studie, není to opisování pochybných zahraničních článků. Je to něco, co se dnes nenosí a co experti ve školství nedělají. Jen škoda, že z článku nejsou výsledky výzkumu víc patrné.
Jen řádně provedený výzkum může pomoci učiteli.
"Jen řádně provedený výzkum může pomoci učiteli." - můj plný souhlas. Kecy "expertů" mi v ničem nepomůžou, ale chybí mi nějaké přehledy pedagogického výzkumu - co na těch pedagogických fakultách dělají?????
Vy přece nepotřebujete odečítat, co se smí psát a co ne... Myslím, že se tomu říká slušnost a korektnost. Nebo ne? Že by to bylo jinak?
Také to může být politická hyperkorektnost, nadržování, ale také fanatismus postfaktické doby.
Pan Komárek výše smazal tři mé příspěvky na téma "Být TRENDY".
Dovoluji si proto uvést alespoň odkaz na tohle téma:
http://cilichili.cz/blog/28-veci-ktere-byste-meli-delat-pokud-dneska-chcete-byt-trendy/
Svými příspěvky jsem nechtěl zpochybňovat snahu studentky, jíž si vážím. Chtěl jsem jimi poukázat na určitou jednostranně humanitárně orientovahou mainstreamovost v přístupu ke vzdělávání všeobecně a k výběru některých článků pro Českou školu - viz
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/unikatni-vyzkum-vedcu-z-brna-jak.html?showComment=1502273859238#comment-7603987917831516222
J.Týř
NÚVovské elegie aneb Proč mi pan Komárek svou korektní péčí připomíná mou manželku
Před čtyřmi a půl rokem (někdy kolem přelomu ledna a února 2013) jsem jako zaměstnanec NÚV, krajský koordinátor 3. etapy projektu zabývajícího se Uznáváním výsledků Neformálního a Informálního Vzdělávání (UNIV 3) dotovaného z EU cca 400 miliony Kč, dostal od hlavní manažerky toho projektu dopis, ať si do konce února 2013 rozmyslím, zda z projektu odejdu sám nebo zda budu tzv. odejit. Stalo se to potom, co jsem, nejen já, několikrát mírně, tj. vstřícně ale důsledně, poukázal na chaotickou realizaci toho projektu, na časté plýtvání energií lidí ve středních školách (měl jsem jich v Libereckém kraji na starosti 14) a pronásledování zaměstnanců projektu za názor k tomu. Odpověděl jsem, že to zvážím. Když jsem to řekl manželce, byla názoru, že bych tu nabídku projektové manažerky měl odmítnout a zkusit pokračovat. "Dobrá, zkusím to, ale je tam takový chaos, že se může stát, že i vzdálené a dosud bílé hory se začnou zelenat." řekl jsem jí.
V dalším půlroce se mé obavy, bohužel naplnily. Přestože jsem podle nejlepšího svého vědomí a svědomí ze všech sil snažil a postupoval korektně služebním postupem písemnými podněty od náměstkyně až po ředitele NÚV. V červenci 2013 se pak nikoli mnou zaviněné problémy v projektu zvětšily natolik, že jsem byl 8.8.2013 (včera to byly čtyři roky) pozván k tehdejšímu řediteli Oddělení pro řízení strategických projektů MŠMT, pozdějšímu náměstkovi pro vzdělávání a pak ještě i vedoucímu kabinetu ministra Chládka, abych řekl svůj názor. Když jsem ho řekl a doložil dokumenty, pan ředitel zíral. Koncem srpna mi řekl, že věc se důkladně vyšetřuje, ať tedy netrvám na odpovědi v zákonné lhůtě. Opět jsem vstřícně vyhověl a během podzimu 2013 jsem MŠMT dal další písemné podněty. Na to vše jsem začátkem ledna 2014 dostal od právníka z MŠMT irelevantní odpověď. Tu jsem rozporoval a opét to doložil dalšimi dokumenty. Na jaře 2014 v době, kdy se mezitím dvakrát změnil ministr, náměstci a v době kdy ten ředitel strategického odboru, pak náměstek pro vzdělávání a nakonec vedoucí kabinetu ministra byl, myslím, natolik "uodán", že z MŠMT radši sám odešel do jedné střední školy...
... k tehdejšímu řediteli Odboru pro řízení strategických projektů MŠMT...
NÚVovské elegie 2
Počátkem roku 2014 dostal ředitel NÚV z MŠMT nařízeno účastnit se osobně měsíčních porad projektového týmu UNIV 3. Nastala i změna hlavní manažerky projektu, ale zase to nepomohlo. Nový ředitel toho strategického odboru MŠMT proto někdy v červnu 2014 uložil řediteli NÚV a mně, abychom každý zvlášť vypracovali rozbor situace a návrh řešení. Rozbor jsem udělal a navrhl jsem odvolání některých členů vrcholového vedení projektu. Opět to nepomohlo a dovedete si, možná, asi představit, jakým tlakům jsem byl předtím i potom nejen já sám vystaven. Když jsem viděl, kam to vede, obrátil jsem se začátkem července 2014 s dalším podnětem nejen na MŠMT, ale i na Úřad vlády a Nejvyšší kontrolní úřad. Ale i pak chaos v projektu a snaha ho zakrýt pokračovaly. To jsem opět MŠMT, Úřadu vlády i Nejvyššímu kontrolními úřadu doložil. Začátkem srpna 2014 jsem ve čtyřech po sobě jdoucích dnech těsně před nástupem na mou dovolenou dostal od ředitele NÚV každý den jeden tzv. vytýkací dopis "za méně závažné porušení pracovní kázně". Bylo mi písemně vytknouto i to, že jsem se s problémem projektu obracel na MŠMT. Dovolenou jsem pak měl a neměl, když jsem při ní psal stanovisko k těm vytýkacím dopisům...
Začátkem září jsem byl pozván na další osobní jednání s ředitelem NÚV. Po předchozích zkušenostech jsem požádal, aby u toho byl přítomen zástupce MŠMT a aby byl o jednání pořízen zápis. Vyhověno tomu nebylo. Při osobním jednání s ředitelem NÚV jsem pak 26.9.2014 dostal v přítomnosti zástupce odborů (žádný odborář se mnou o výpovědi předtím nejednal) "výpověď za opakované méně závažné porušení pracovní kázně" s výpovědní dobou do 30.11.2014. Během té doby jsem dal ještě NÚV (a MŠMT na vědomí) dva tři pokusy o smír, které nebyly přijaty. MŠMT mi ještě koncem října 2014 souhrnně odpovědělo vcelku irelevantně a v rozporu se Správním řádem na všechna má do té doby nezodpovězená podání ("za dobu od června 2013 do října 2014") s tím, že mám možnost bránit se u soudu. K 30. listopadu 2014 jsem tedy z NÚV po 22 mésících marného snažení odešel...
NÚVovské elegie 3
V lednu 2015 jsem podal s právní pomocí Transparency International žalobu o neplatnost výpovědi. V únoru nebo březnu 2015 byl odvolán ředitel NÚV a NÚV má od té doby jíž druhého provizorního ředitele. Od Národního fondu proti korupci jsem v červnu dostal menší příspěvek na právní zastoupení. Žalované straně jsme dali před zahájením soudního jednání návrh na smír, který NÚV nepřijal. V té době byl odvolán ministr Chládek a nastoupila ministryně Valachová. Soudní jednání bylo nařízeno na září a já jsem byl na vážkách. Buď absolvuji energeticky, časově a finančně náročný soudní spor proti z MŠMT řízenému a "krytému" NÚV, což by mi asi znesnadnilo možnost vyjadřovat se veřejně, anebo tu žalobu vzít zpět a mít volnost pro veřejné vyjadřování. Zvolil jsem druhou možnost a tak v České škole publikuji dál volně své názory.
7.2.2016 jsem podal MŠMT Stížnost a Podnět k prošetření protiprávního jednání MŠMT při čerpání EU dotací v projektu UNIV 3 a v Národním ústavu pro vzdělávání Praha. Toto podání bylo MŠMT přijato k vyřízení s identifikátorem (PID) MSMT6XBPHK a její příjem potvrdil například Úřad vlády i vládní prošetřovatel a Nejvyšší kontrolní úřad, kterým jsem dal podnět na vědomí.
V elektronickém podání i v následném doporučeném dopisu jsem MŠMT písemně žádal, aby mi byla v příslušné zákonné lhůtě dána písemná odpověď. Tu jsem však nedostal.
V květnu 2016 jsem MŠMT poslal První urgenci, ve které znovu jsem žádal odpověď MŠMT a tu odpověď jsem znovu nedostal. V listopadu 2016 jsem výše uvedeným osobám a nově také Ministerstvu pro místní rozvoj, Ministerstvu financí a předsedovi vlády osobně poslal Druhou ugrenci. Přijetí Druhé urgence potvrdil i předseda vlády prostřednictvím zaměstnankyně Úřadu vlády. Vládní prošetřovatel mi však odpověděl, že věc odkládá, protože v ní nespatřil porušení zákona členem vlády. MMR ČR mi odpovědělo, že věc předává kontrolnímu a vyšetřovacímu útvaru MF ČR s podezřením na systémovou nesrovnalost (tj. porušení zákona). MF ČR mi pak odpovědělo, že věc rovněž odkládá. Opět neodpovědělo ani MŠMT ani paní ministryně školství.
S tou, domnívám se, arogantní klientelistickou chobotnicí, která má opovážlivost neodpovídat řádně na doporučené dopisy občana České republiky, bojuji aktivně na úkor svého osobního, rodinného a profesionálního života už víc než čtyři roky. V únoru 2017 veřejně avizovanou* Třetí urgenci jsem zatím (vzhledem k dramatickém u vývoji) zatím neposlal.
* http://www.ceskaskola.cz/2017/02/ceska-skolni-inspekce-zahajuje.html#comment-8368624081953441819
Co byste, vážení přátelé české školy, dělali s těmi všemi "elegiemi" dál?
J.Týř
Závěrem chci své rodině, zejména manželce, poděkovat za dosavadní podporu a trpělivost. Tento dík patří, myslím, také panu Wagnerovi, Komárkovi a všem čtenářům České školy a proto i vám všem tímto děkuji. J.Týř
Pane Týři, aniž to výjimečně myslím ironicky, konečně jsem pochopil Vaše pro mě zatím spíše obtížně srozumitelné počínání. Je mi teď mnohem jasnější, proč cokoli, co souvisí s ministerstvem, negujete. A i když si stále myslím, že v mnoha svých soudech jste vedle, v tom pracovněprávním sporu Vám vlastně fandím (i když samozřejmě nemohu vědět, co přesně se dělo v UNIV 3 a zda máte pravdu). Rozlousknout to může fakt jedině soud, který - věřím - by NÚV ani MŠMT nestranil (myslím si, že MŠMT pracovněprávní spory se svými exzaměstnanci, pokud se dostanou až k soudu, relativně často prohrává). Ale beze vší jedovatosti: já na Vašem místě bych se na to asi vykašlal, prostě proto, že život je krátký a boj s byrokracií vysilující.
Zajímal by mě i názor čtenářů České školy, kteří tu obvykle nediskutují.
J.Týř
Pro nepřihlášené čtenáře: můj email je tyrjir(zavináč)gmail,com
Okomentovat