Pojďme se blíže podívat na školní hierarchii. Často se totiž zdá, že učitelský sbor existuje proto, aby plnil příkazy ředitele a jeho zástupce, protože se ví, že pozice vedení je pro fungování školy klíčová a nenahraditelná, tudíž ze své podstaty nějak důležitější, než práce učitele. Vedení školy adoptuje háv formální autority a neomylnosti, což jej, zároveň s přetěžkým, často zmiňovaným bříměm odpovědnosti vůči zřizovateli a možností značně znepříjemnit život učitele, činí učiteli nadřazeným.
Dovolím si tento tradiční koncept zpochybnit. Řekněme, že škola existuje kvůli dětem. Pro děti je nejdůležitější osobou v jejich školním vzdělávání a výchově učitel. Nikoli vedení, školník, zřizovatel či ministr. Učitel. Není pochyb, že aparát, který přerozděluje peníze daňových poplatníků, by měl udělat vše proto, aby klíčový a nenahraditelný článek ve vzdělávání dětí, učitel, dostal optimální podmínky k provozování svého povolání. Jinými slovy, aparát existuje proto, aby zajistil podmínky pro co nejlepší vzdělávání dětí a ten, kdo vlastní schopnost toto dětem poskytnout, je učitel.
Je bohužel příliš častým jevem, že vedení školy, města, kraje i resortu na tuto skutečnost zapomene a nechá se unést iluzí vlastní důležitosti. Učitelé ať si učí, ta skutečně důležitá práce se odehrává v ředitelně/na městskému úřadě/na ministerstvu. Ve skutečnosti je práce vedení z velké části prací úřednickou, rutinní, opakující se a mechanickou. Pokud si vedení přivlastní veškerou odpovědnost i konečné slovo v procesu rozhodování ve škole, zbavuje tím zároveň učitele velice důležitého pocitu, že svoji školu vlastní a jsou jako skupina i jako individuality odpovědní za kvalitu své práce. Odpovědní sami sobě, žákům a rodičům.
Dobrý ředitel svým učitelům důvěřuje, protože ví, že důvěra plodí důvěru a učitel, který má dostatečný prostor pro svou kreativitu, který je vhodně (nejen finančně) oceněn, který není z patra peskován za hloupé byrokratické detaily či neustále kontrolován a zejména ten, který je přizván k procesu rozhodování o důležitých věcech, podá v konečném důsledku ve třídě vyšší výkon. Má totiž možnost a prostředky soustředit se plně na to nejdůležitější ve své práci, na své žáky. Má pocit odpovědnosti za celou školu. Má možnost uplatnit svoji iniciativu a rozvinout své individuální dispozice. Jinými slovy, má svobodu a motivaci vydat ze sebe to nejlepší.
Na druhou stranu, ředitel diktátor, uzurpátor veškeré moci, který svá důležitá rozhodnutí vážným monotónním hlasem, bez diskuze oznamuje na poradách, pěstuje v kantorech ten nejhorší možný přístup ke jejich práci. Přístup doživotního státního zaměstnance, kolečka v soukolí, loutky systému, který ať dělá co dělá, nikdy nepřekročí svou vymezenou klec bezhlasé součástky nedokonalého stroje. Proto eventuálně začne dělat jen nevyhnutné minimum. Existují státní školy, kde je atmosféra spolupráce, důvěry a nadšení pro práci přímo hmatatelná. Tyto školy a jejich vedení bychom měli studovat jako příklady dobré praxe a učit se od nich. Sebestřední diktátoři s prstenem moci ať jdou vládnout někomu, kdo to ocení. Učitelé ani žáci je nepotřebují.
Bez znalosti identity autora a bez jeho souhlasu převzato z jeho blogu
Tajný učitel: Vedení pracuje pro učitele, ne naopak
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 comments:
To jsou perly: "Pokud si vedení přivlastní veškerou odpovědnost i konečné slovo v procesu rozhodování ve škole..." Vedení tu odpovědnost má ze zákona, z dikce věty cítím levicovou pomatenost, která začala někde u společenského vlastnictví výrobních prostředků a proto o všem rozhodoval lid nebo strana. Nebo: "Přístup doživotního státního zaměstnance, kolečka v soukolí, loutky systému, který ať dělá co dělá, nikdy nepřekročí svou vymezenou klec bezhlasé součástky nedokonalého stroje." Zřejmě je zde pokládáno za jisté, že máme dokonalé učitele, skvělá kolečka v soukolí, bezhlasé součástky nedokonalého stroje. Takže se ptám, kdo činí ten stroj nedokonalým, když jsou v něm dokonalá kolečka, která ani jsa bezhlasá nevrznou?
Ten článek popisuje určitou více či méně se vyskytující stránku při řízení lidí a neřekl bych, že tu jde o projev jakéhosi levicového myšlení. Se složitostí řízení lidí se mohou podobných způsobem vyrovnávat i učitelé vůči žákům, úřady vůči ředitelům atd. S levicovostí či pravicovostí to nemá mnoho společného.
Krátce nám to kdysi za komunistů vysvětloval jeden pracovník ped. výzkumu: Hlavním úkolem ředitele školy je odfiltrovat tlak z vnějšku a zajistit tak učitelům ve škole prostor k práci. (To nevylučuje rozumnou míru řízení.)
Tajný mi promluvil z duše. Celý život toužím po svobodě ve školství. Prošla jsem už 10 státními školami a několika soukromými a mohu porovnávat, kde a kdy se mi do práce chtělo nebo kde a kdy jsem do ní přicházela se sevřeným žaludkem. Dnes, jednou nohou blíže k "hrobu", už se nad mnohé věci umím povznést.
vedení školy pracuje v prvé řadě na sebe a pak na přání zřizovatelů
"Hlavním úkolem ředitele školy je odfiltrovat tlak z vnějšku a zajistit tak učitelům ve škole prostor k práci. (To nevylučuje rozumnou míru řízení.)"
Přesné, děkuji.
Post a Comment