„Na Ostravsku vím o jednom kolegovi, ale ještě jsme se nepotkali. Podle studie je v České republice 175 učitelů v mateřských školách, není to mnoho a možná bychom si mohli udělat slezinu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz sedmadvacetiletý Jan Fajmon z Ostravy. Že je jako mužský element v mateřince nevšedním jevem, dokazují i děti ze zábřežské školky, které na něj často volají „paní učitelko“.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Co vás k této profesi přivedlo?
Moje mamka je učitelka a odmala mě rodiče brali na tábory, na které jsem začal jezdit jako instruktor a vedoucí. Od patnácti jsem se začal rozhodovat, co budu dělat, a tíhl jsem k vedení dětí. Také jsem navštěvoval skautský oddíl, a kdekoli jsme byli, ostatní děti se kolem mě srocovaly, protože viděly, že je dokážu bavit. Byl jsem pro ně parťák na hraní. Začal jsem přemýšlet, jak bych se jim mohl věnovat i nadále a výsledkem bylo studium střední pedagogické školy v Přerově. Na tábory ale jezdím dodnes.
Kolik dětí máte ve třídě?
28. Někomu se to může zdát hodně, já sám jsem byl zprvu zděšen. Bylo to jako hodit neplavce do hluboké vody. Děti mne neposlouchaly, ale s postupem času jsem nasbíral zkušenosti a teď už je vše jinak. Je to o zvyku, ale i tak je to náročné. S koncem školního roku učitelé ztrácejí síly. Pro toto období máme speciální termín „červnová učitelka“, která často ani neví, kde jí hlava stojí.
Vás se to také týká?
Ano, i já cítím únavu, i když jsem ještě mladý. Práce učitele je velmi namáhavá, po psychické i fyzické stránce. Musíte mít neustále přehled, mít oči na stopkách a musíte se dopředu připravovat. Práce učitele nekončí tím, že opustíte školní budovu. Musíte načíst množství materiálů a hledat cestu, jak pro děti i nějaké těžší téma převést do jednodušší a zajímavé formy.
Proč je tak málo mužů ve školství, není to třeba tím, že musí uživit rodinu? To zatím není váš případ, ale neodrazují vás platové možnosti?
O platech se všeobecně nemluví, je to společenské tabu. Existuje tabulkový systém, podle vzdělání a délky praxe. Žiju společně s přítelkyní, prozatím mi plat stačí. Práce pedagoga je u nás obecně velmi nedoceněná profese. Celkově jsem ale za svou práci rád, i když není nejlépe placená. Pro mne je přednější fakt, že dětem mohu něco předat.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
No, snad budu jen smazán a ne vyhozen z práce, ale je možné, že muži nemají pro práci s malými dětmi takové předpoklady jako ženy...
---
Jinak ty řeči o tom, že když práce baví a učitel se snaží, tak 27 dětí ve třídě není problém a malý plat se dá zkousnout - to si platí ministerstvo? Nebo je to nějaká touha angažovaných novinářů pěkným popisem tvořit iluzi pěkného světa, aby se vládnoucí třídě snáze a klidněji vládlo tomu současnému, podělanému, světu?
To je model žurnalistiky od doby Daniela Defoe (který zemřel když byly Marii Terezii asi tak 4 roky) a pro 21. století a jeho výzvy je nepoužitelný.
článek jest roztomile uhozený a představuje typickou ukázku sluníčkové žurnalistiky,jinak se musím zastat d. defoa,který byl jedním z nejvýznamnějších agentů britské zprav služby jejího veličenstva,doporučuji přečíst jeho nejlepší dílo "deník morového roku"
"Celkově jsem ale za svou práci rád, i když není nejlépe placená. Pro mne je přednější fakt, že dětem mohu něco předat. "
Pro pana učitele není škola povolání, ale poslání. Až přijde mimčo a bude žádat o hypotéku, kterou s tak nízkým platem nedostane, pak se bude hodně divit. A pojem poslání a zaměstnání rychle přehodnotí.
"Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu." - už i u tak nevinného tématu....
ČESKÁ ŠKOLA JAKO NEZÁVISLÝ ŠKOLSKÝ ZPRAVODAJSKÝ PORTÁL PUBLIKUJE ČLÁNKY PŘEDEVŠÍM K OŽEHAVÝM ŠKOLSKÝM TÉMATŮM, JAKO JE AKTUÁLNĚ INKLUZE, REFORMA FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ, KARIÉRNÍ ŘÁD PEDAGOGŮ, NEBO JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ. ČESKÁ ŠKOLA UMOŽŇUJE NECENZUROVANOU DISKUSI ČTENÁŘŮ. Některým. Taková ukázka diskusní brežněvovské omezené suverenity. Nebo spíš doublethinku.
Vladimír Stanzel řekl(a)... 14. srpna 2017 9:51
ČESKÁ ŠKOLA JAKO NEZÁVISLÝ ŠKOLSKÝ ZPRAVODAJSKÝ PORTÁL PUBLIKUJE ČLÁNKY PŘEDEVŠÍM K OŽEHAVÝM ŠKOLSKÝM TÉMATŮM, JAKO JE AKTUÁLNĚ INKLUZE, REFORMA FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ, KARIÉRNÍ ŘÁD PEDAGOGŮ, NEBO JEDNOTNÉ PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ. ČESKÁ ŠKOLA UMOŽŇUJE NECENZUROVANOU DISKUSI ČTENÁŘŮ. Některým. Taková ukázka diskusní brežněvovské omezené suverenity. Nebo spíš doublethinku.
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/muz-v-materske-skole-vzacny-jev-deti-na.html#comment-770788501688124494
To o té necenzurované diskusi už neplatí, vážený pane Komárku a vážené nakladatelství Albatros? To už je změněno viz výše?
Česká škola už je tedy jenom to, co jakýsi pan Komárek považuje za "komplexní" podle jeho ideotických (ideově dogmatických) hledisek?
Myslíte si, že můžete tímto způsobem ostouzet zdravý rozum lidí a českou i Českou školu?
J.Týř
Okomentovat