„Dobšík zdůraznil, že zatím odboráři nechtějí nikomu vyhrožovat, chtějí zatím upozorňovat. Teď je podle něj čas jednání a samotný termín protestu je zvolený tak, aby zatím neohrozil výuku - 1. září je pátek a výuka začíná na některých školách až 4. září. Na vysokých školách ještě později,“ informoval Český rozhlas 2. srpna o chystané protestní akci v Betlémské kapli. Dnes prostřednictvím serveru ECHO24 Dobšík zdůrazňuje, že „ale nechce, aby to vypadalo, že chtějí někomu vyhrožovat.“ No, to je přece to poslední, co by odbory měly dělat! Jejich úkol je úplně někde jinde a František Dobšík to vynikajícím způsobem definoval: Odbory mají „upozorňovat“! A od toho se také odvíjí jejich síla. Masové nátlakové akce přenechme 19. století. Nyní žijeme v nové době, v době „upozorňovacích odborů“.
A najednou: Z Betlémské kaple, tak jako kdysi zazní hlas, který všem srazí klapky z očí. Ozvěnou se ta zpráva nese celým městem a celou zemí: Odborář promluvil. On upozornil!
Čas oponou trhnul, a změněn svět!
Nebo ne?
Připomeňme, že o tom, že učitelé by měli dostat 130% průměrného platu se intenzivně mluvilo už před 15 lety.
Připomeňme rok staré úvahy Františka Dobšíka:
„Po zářijovém přidání o osm procent by měl být průměrný učitelský plat 30 515 korun, propočítaly školské odbory. Tento týden vyjádřily požadavek, aby v letech 2018 až 2020 rostly učitelské platy o 15 procent ročně. Tím by se výdělky učitelů v roce 2020 dostaly přes hranici 46 tisíc korun měsíčně, což by při zohlednění růstu výdělků znamenalo asi 139 procent průměru.
„Jsou to opravdu hrubé odhady. Vnímáme, že posun tady je, že se o tom bude jednat, že to bude zakotveno v dokumentech vlády. Premiér říkal, že to bude boj o střednědobé výhledy. My u toho rádi budeme a nebudeme muset bojovat v ulicích,“ řekl předseda školských odborů František Dobšík.
No jistě – hlavně nebojovat v ulicích!
Připomeňme slova Zdeňka Sotoláře z června minulého roku:
Požadavek školských odborů v kampani Konec levných učitelů zněl jasně: desetiprocentní navýšení učitelských platů. Realitou však bude pouhých 8 %. To rozhodně není žádná výhra a splnění požadavků.
Dnes dokonce slyšíme, že odbory osmiprocentní přidání hodnotí pozitivně. Jak mohou vlastní neúspěch hodnotit pozitivně? „Jsme přesvědčeni, že k tomuto kompromisu významně přispěla kampaň Konec levných učitelů, protože původní návrhy na zvýšení platů byly na výrazně nižší úrovni než současných osm procent,“ říká Dobšík. O žádném kompromisu však v kampani nebyla řeč. Ještě v polovině června jsme od předsedy ČMOS Dobšíka slyšeli, že „vnímáme, že desetiprocentní příslib může být ohrožen.“ A mluvilo se dokonce o stávce. Pokud přispěla odborářská kampaň pouze k přijetí kompromisu, tím hůře.
Aha, mluvilo se dokonce i o stávce
25. ledna minulého roku František Dobšík psal:
„Školství potřebuje finanční prostředky nejen na zajištění nových úkolů, ale i na překlenutí hlubokého příkopu, který tu zejména v oblasti odměňování zůstal z minulých období. Naším cílem je rozvinout širokou debatu se všemi, kteří se přímo nebo zprostředkovaně na vzdělávání podílejí a s nimiž nás pojí společný zájem."
Ale zdá se, že ještě té debaty nemá dost...
Ostatně té debaty si užívá už dlouho – připomeňme si text z Deníku.cz z října 2014:
Předseda školských odborů František Dobšík platové přilepšení považuje za první krok nápravy odměňování školských pracovníků. „Pozitivní je, že po letech dojde k navýšení tarifních platů a bude zrušeno tzv. odměňování v rozpětí. To znamená, že ředitel školy bude muset respektovat léta odpracované praxe," řekl Deníku.
Naopak Tomáš Feřtek z neziskové organizace EDUin upozorňuje na to, že 3,5 procenta nic nevyřeší. „Situace je opravdu tragická. Každá vláda se pokouší platy zvýšit, většinou ale jen o velmi malou částku, takže na zkvalitňování profese to nemá vůbec žádný vliv. Je to obvyklé přilepšení, v podstatě je to valorizace," uvádí Feřtek. Na skutečné zlepšení by stát podle něj musel vydat mnohonásobně vyšší částku.
Má smysl pokračovat?
Možná by měli učitelé na něco upozornit pana Dobšíka...
6 comments:
Hrůza jde, myslím, především z neoliberalismu, který přistoupil značnou část politické scény zemí tzv. Západu. Součástí neoliberálního trendu je, zjednodušeně řečeno, i "přeměna veřejných škol na sociálně zdravotnická zařízení" a privatizace kvalitního vzdělávání jen pro ty, kteří na to tzv. mají. Oportunismus odborů je toho jen součástí. J. Týř
Ale my tu máme raný kapitalismus 19. století. Jenže tyhle pseudoodboráři zřejmě žijí u utopickém socialismu. Kdo je tam vlastně drží? Kdo je volí, z čeho jsou placeni?
Tripartita může být funkčním modelem, pokud vládnoucí strana nezkorumpuje odbory. Naše školské odbory jsou výrazně bezzubé a zdá se, že se začaly "jako" aktivizovat s iniciativou vzniku Pedagogické komory. Možná pravdu nemám, ale stávky 1.září mi příjdou opravdu směšné...
Odbory jsou "žluťácké" a málokdo jim věří. S ČSSD jsou propojeny pupeční šňůrou. Dobře zaplacené "bílé límečky" mají za úkol potlačit jakýkoliv odpor.
Myslím, že pokud pan Komárek na jedné straně tvrdí, že cenzurou svých názorových odpůrců tzv. kultivuje Českou školu, neměl by z ní na druhé straně dělat svými články bulvární prostor. Hrůza jde, myslím, i z jeho cenzury a výběru článků a přesto tyto věci nikdo takhle expresivním slovem neoznačil. Příště bych proto prosil méně "komentářově cenzorského i článkového hororu" v České škole, pane Komárku.
J.Týř
Návodná politická instruktáž školských odborů a MŠMT z "dílny" ČSSD
Ing. Antonín Seďa @antonin_seda
·
25. 8.
Školské odbory by se měly zaměřit na ty politiky,kteří zhatili přijetí kariérního řádu. @cssd @odbory @odboryOSPO @msmtcr
https://mobile.twitter.com/antonin_seda/status/900955311535669249
J.Týř
Post a Comment