Markéta Hronová: Inkluze je dvakrát dražší, než se čekalo. Pilný ji odmítá platit

Tuesday, August 1, 2017 ·

„Od loňského září v českých školách platí jiná pravidla pro vzdělávání dětí s různými druhy postižení. Jejich cílem bylo dostat k potřebným žákům podporu a snažit se jich v běžných školách vzdělávat co nejvíce. Ani ne po roce platnosti zákona přichází ministerstvo školství s novelou. Měla být jen technická, ale mění pravidla pro zřizování speciálních tříd, snižuje odměny za doučování dětí či omezuje nárok na asistenty. Ostatní ministerstva a zástupci škol i speciálních pedagogů k ní mají zásadní výhrady,“ píše Markéta Hronová v Hospodářských novinách.


Ivan Pilný (psp.cz)
Nejvíce protestuje ministr financí Ivan Pilný (ANO), jenž odmítá celkové výdaje, které za pomoc dětem se znevýhodněním ministerstvo školství vyčíslilo. Ty stouply více než dvojnásobně, a to i přes ministerstvem navržené úpravy. V roce 2017 měla nová inkluze stát miliardu, ale jen od ledna do června přišla už na 1,5 miliardy. Ještě horší je odhad na rok 2018, z původní 1,5 miliardy korun se zvýšil téměř na čtyři miliardy. „Uvedené požadavky překračují možnosti státního rozpočtu,“ namítá ministerstvo financí a žádá resort školství, aby přehodnotil rozsah podpůrných opatření, jako jsou asistenti, speciální pomůcky či doučování.

Ministerstvo školství vysvětluje nárůst výdajů tím, že se v prvním roce platnosti nového zákona o pomoc přihlásilo více dětí, než se čekalo. „Přestože probíhala negativní kampaň proti společnému vzdělávání ze strany jeho odpůrců a očekávalo se, že bude mít spíše odrazující vliv, rodiče a školy jasně ukázali, že společné vzdělávání je jejich prioritou,“ říká náměstek ministra školství Petr Pavlík.

Speciální pedagožka Jana Karvaiová zase upozorňuje na to, že novela v některých případech krátí nárok na pomoc. Například se snižuje počet hodin, v kterých se učitelé či speciální pedagogové mají věnovat dětem se specifickými poruchami učení mimo běžnou výuku. A zatímco dnes má nárok na asistenta na celé vyučování žák zařazený ve třetím stupni podpůrných opatření, nově by ho měl dostat až žák ve čtvrtém stupni, kam se zařazují děti s vážnějším postižením. „Vnímáme to tak, že na inkluzi nejsou peníze a ministerstvo hledá, kde ušetřit,“ říká Karvaiová.


Celý text naleznete zde

13 comments:

Unknown said...
August 1, 2017 at 8:25 AM  

na západě platí asistenta min soc věcí nebo zdrav pojišťovna

Zdeněk NUTZ said...
August 1, 2017 at 9:24 AM  

Já nechápu jednu věc. Někdo naplánoval inkluzi a počítal s tisíci dětmi, které narukují na běžnou základku.
Skutečnost je taková, že jich ve skutečnosti bylo nacpáno na základky jen několik desítek!!!
Tak kam a na co jsou ty peníze????

Unknown said...
August 1, 2017 at 9:25 AM  

"Na západě platí asistenta min soc věcí nebo zdrav pojišťovna."

Na Západě snad, ale u nás hradí MPSV spíše jen osobního asistenta, který ovšem s asistentem pedagoga nemá moc společného. A že by inkluze byla dvakrát dražší, než se čekalo? Nevěřím! Jedině snad v případě, že by odborníci v NDR něco nedomysleli.
Vypadá to, že se od září bude inkluze nacházet ve stavu jako princezna Koloběžka. Ani nahá, ale ani oblečená. V platnosti bude stále novela školského zákona 82/2015 a prováděcí vyhláška 27/2016, které inkluzi garantují, ale inkluze pomalu upadne v zapomnění pro nedostatek finančních prostředků. Za pár let bude asistent spojen výhradně jen s 5. stupněm podpůrných opatření a doučování (pardon, pedagogická intervence a speciálně pedagogická péče) včetně pomůcek budou hrazeny z rozpočtu školy. A školská poradenská zařízení budou mít prodlouženou lhůtu na pozvání klienta nikoli za 4 měsíce, ale až za půl roku. Prostě, poradenská služba hodná 21. století.

Zdeněk NUTZ said...
August 1, 2017 at 9:27 AM  

Je nebo není pravda ta šuškanda, že když dítě poradna doporučí na základku, a rodiče trvají na specce, že jsou popohánění před OSPOD?
Můžete sem prosím někdo napsat svoje zkušenosti?
Děkujji...

Tajný Učitel said...
August 1, 2017 at 9:38 AM  

Nápad ušlechtilý, peníze nejsou. Co teď? Třeba by mohla přispět osobní liabilitou paní Valachová a pan Štech, když koupili inkluzi, ale nemají na ni.

Vladimír Stanzel said...
August 1, 2017 at 10:15 AM  

Jedním z argumentů pro plošnou inkluzi bylo tvrzení, že současná síť "praktických škol" je příliš hustá a neufinancovatelná. Šlo o další lež fanatických inkluzionistů. Kde je vůbec celá slavná ČOSIV a Klára Laurenčíková? Jak je možné, že neprotestuje proti nehumánnímu postoji MF ČR? Proč ji média ignorují?

Petr said...
August 1, 2017 at 10:27 AM  

Zdá se mi, že zcela věcně a dostatečně důrazně protestuje v rámci připomínkového řízení Ministerstvo spravedlnosti a veřejná ochránkyně práv.

Ygrain said...
August 1, 2017 at 10:28 AM  

"rodiče a školy jasně ukázali, že společné vzdělávání je jejich prioritou"

Ale ****. Rodiče a školy jasně ukázali, že když si chcete pořídit mercedes místo škodovky, nemůžete čekat,že se vám nezvýší náklady. Normální člověk si to spočítá předem a ví, že když na to nebude mít, prostě musí zatnout zuby a dál jezdit škodovkou a pořádně se o ni starat, a ne ji nechat rezivět a chátrat a drandit v ní po rozbité silnici o sto šest v domnění, že když pořádně sešlápne plyn, vymáčkne z ní to, co z mercedesu.

Jinými slovy, lepší škodovka v hrsti než mercedes na střeše, protože bohulibé, leč nepromyšlené a ekonomicky nepodložené úmysly skončí asi jako ten slavný historický experiment s přechodem od feudalismu rovnou do komunismu. Abychom se taky nedozvěděli, že za to vlastně můžou rozvraceči inkluze...

Unknown said...
August 1, 2017 at 12:12 PM  

celé naše školství je neufinancovatelné

jir said...
August 1, 2017 at 1:22 PM  

Některé věci jsou drahé i zadarmo.

Unknown said...
August 1, 2017 at 8:32 PM  

Současná inkluze se týká pouze přesunu žáků ze škol praktických do běžných ZŠ. Při zápisu v dubnu jsem si všiml aktivistů, kteří stáli před školou praktickou a naháněli všechny děti k zápisu na sousední ZŠ. Původní představa inkluze šla ještě dále. Někteří fanatici uvažovali dokonce o likvidaci škol speciálních. To by byla pohroma nejen finanční, ale jednalo by se přímo o masakr dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Když nebudou peníze na doučování (intervenci) na podkladě vyšetření poradenských zařízení, pak budou učitelé doučovat děti s podporou zdarma? A paní Kateřina mlela něco o počtech žáků ve třídě. To znamená, že nadále budou třídy o počtech 30 (a na výjimku 34)? Kde ke ten individuální přístup? A s minimalizováním počtu asistentů to bude taky veselé. MŠMT by mělo vysvětlit jednu věc. Kolikrát byly praktické školy levnější jako inkluze po českém způsobu? A to se vůbec nebavím o "masakru" žáků se speciálně vzdělávacími potřebami na ZŠ. Vše spěje k tomu, že ZŠ budou opouštět první analfabeti po desítkách let.

Unknown said...
August 3, 2017 at 9:06 AM  

příští min financí z ano odmítne platit i mnohé další šaškování ve školství

tyrjir said...
August 4, 2017 at 10:14 AM  

příští min financí z ano odmítne platit i mnohé další šaškování ve školství

Doufám, že nejen on.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.