„Bylo by dobré si uvědomit, že česká společnost vydává na školství jen tolik, že by to mělo stačit asi tak na trabanta – funkčního, nicméně pomalého, kouřícího a bez výkonu. Díky nadšencům mezi učiteli a řediteli ale dostáváme za ty peníze pěknou škodovku. Jezdí celkem rychle, je pohodlná, pěkně vymyšlená, chytrá. Jenže jsme s ní pořád nějak nespokojeni. Toužíme po pořádném „nadupaném“ mercedesu. Jen by to mělo být za stejné peníze, jako ten trabant. Platíme trabant, dostáváme škodovku, ale chceme mercedes. A pan ministr financí Pilný přemýšlí o tom, jak škrtat a škrtat. Jenže bez peněz se školství zlepšit nedá. Ale dá se bez peněz zhoršit,“ píše Kateřina Valachová ve svém blogu. Text reaguje na zprávu ČŠI o středních školách, kde většina studentů neodmaturuje.
Kateřina Valachová (seznam.cz) |
Tak já tedy odpovím, „jak jsem to mohla dopustit“.
Za prvé: Vůbec jsem to nedopustila já. Tento stav se postupně vytvářel posledních dejme tomu deset let. Já už přišla „k hotovému“.
Za druhé: Žádný ministr školství se nemůže naučit za studenty. Skutečnost, že na těchto středních školách není schopna úspěšně odmaturovat většina studentů, dopustí především ti studenti. A také jejich rodiče.
Za třetí: A proč jsem asi strávila celé dva roky ve funkci snahou o podstatné zvýšení rozpočtu ve školství? Lepší platy přivedou do škol lepší učitele. To je prostá a naprosto fungující přímá úměra. Nezájem studentů je jedna věc, ostatně málokdo v sedmnácti cílevědomě sedí doba a drtí rovnice. Ale ztráta motivace učitelů „porvat“ se o studenty, přitáhnout je ke vzdělání, to je skutečně cesta do pekel.
Za čtvrté: Proč jsem asi prosadila změnu systému financování školství? Místo peněz na žáka (když má škola 25 studentů ve třídě, dostane 25krát X, když má 32 studentů, dostane 32krát X) se podařilo změnit systém na financování odučených hodin – třebas v početně menších třídách (třída má stanovené minimum a maximum žáků, dotace jde škole podle toho, kolik hodin je „odučeno“ pro celou třídu, jestli je v ní 25 nebo 32 studentů není podstatné). Samozřejmě je to neskutečně zjednodušeně popsáno, ale takový je princip změny. Takže skončí „hon na studenta“ a takový stav, že student je vlastně jenom poukázka na „balíček peněz“.
Pokud bude nad studenty reálná výhružka „vyhození“, pak to zcela jistě také zvýší jejich motivaci ke studiu. Zatím je chránil systém financování škol, protože student představoval „balík peněz“. Teď se poměr změní. Škola nebude mít finanční důvod držet při studiu studenty, jejichž zájem nebo schopnosti nepostačují absolvování středoškolské docházky zakončené maturitou. Jde tedy o cestu ke zvýšení celkové kvality výuky.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
1.naše školství funguje po 89 tak,že sice již nemáme trabanta ale škodovku,dokonce stále lepší modely škodovky ale přitom stále někomu bokem zbývá na toho mercedesa
2.jestli mšmt provozuje maturitu tak,že ji polovina neudělá je to jeho chyba,ne těch žáků
3.lepší laty nepřivedou lepší mladé kreativní učitele do škol
4.kolik je to minimum a maximum těch žáků ve třídě se buď tají nebo se to ještě neví
4. ....
Tak na to bych se také ráda zeptala. Svého času jsem zadávala skupiny žáků do Bakalářů, a s úžasem jsem zjistila, že skupina našeho zástupce měla 5 ks. A prošlo to... Tak jsem se pak trochu vyptávala žáčků - prý když byli 2 - 3 nemocní nebo prostě nepřítomní, tak hodinu rozpustili.
Okomentovat