„Ještě pořád doufám, že je to nějaký dvojitý apríl, když je toho 1. 8., ale obávám se, že je to myšleno vážně. Chystaný protest se může vymstít natolik, že učitele nebude brát vážně už vůbec nikdo a vůbec nikdy. Píšu o zprávě ČTK, která ke mně doputovala z deníku.cz přes společenské sítě: Prvního září čekejte protest. Školské odbory se postaví proti platům učitelů," píše učitel fyziky a popularizátor vědy Jan Veselý ve svém blogu.
Veselý pokračuje:
Jan Veselý (blog.idnes.cz) |
Učitelské povolání je extrémně náročné a z hlediska budoucnosti národa extrémně zodpovědné. A finanční ohodnocení ostudně neadekvátní. Na argument, že řada učitelů není „tak dobrých“ nebo dokonce „vůbec dobrých“ či snad je „špatných“, mám odpověď, na kterou nemám patent, ale která je logická a všem snad jasná. Lékaři (protesty přijímám) či soudci, kteří mají dobré platy, vděčí za své vzdělání (kromě vlastní píle) učitelům. Samozřejmě také advokáti, ajťáci, bankéři etc. Dosaďte jakékoli dobře honorované povolání. (Je pozoruhodné i smutné, že nejvíc práce měli učitelé vždycky s těmi, kteří tvrdí, že jim škola nic nedala.) Učitelé si zaslouží stejné ohodnocení, a pokud je dostanou, přitáhne to do školství a ke studiu učitelství ty nejlepší. A to se určitě vyplatí. Rozhodnout o tom ale musí politici.
Jenže jak toho docílit? Protestem o prázdninách a jakousi diskusí se zástupci vlády (kteří budou pozváni a možná i přijdou) dva měsíce před volbami určitě ne. K čemu asi bude cokoli, co slíbí zástupci ministerstva, které je více méně v rozkladu (byť ne kvůli školám, ale kvůli profesionálnímu, potažmo komerčnímu tělocviku)? Ministerstvo financí je také ve stavu údržby a při ne úplně nepravděpodobné variantě dlouhých povolebních jednání vlastně není na obzoru ani rozpočet na příští rok. Natož pak politici ochotní přidat učitelům. Za tohoto stavu učitelé z „protestu“ vyjdou jako sbírka neškodných mamlasů, kteří pořád berou ohledy a dupnout ve správnou chvíli si nedokážou. Podkopává to navíc vyjednávací pozici do budoucnosti.
Protestovat a vyjednávat se má rok po volbách. A stávkovat v době maturit. Pak přestanou být učitelské platy politikům lhostejné a lidem k smíchu nebo lítosti.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
Nezlobte se na mě, ale toto je Marxismus v praxi. Jediný mechanismus, který dokáže "spravedlivě" stanovit cenu, je trh. Protože veřejné školství není přímou součástí volného trhu, nevíme o rovnovážných mzdách prakticky nic. Mohou být podhodnocené, ale mohou být i nadhodnocené. To, co uvádí pán, je hausnumero, i když se ideologicky snaží deklarovat, že tomu tak není. Jakékoliv rozhodnutí o tom, jaká je ta "správná" mzda učitelů, je aktuálně arbitrárním politickým rozhodnutím. Správná cesta tedy je stanovení požadavků na kvalifikaci učitele a pak řešit nedostatek poptávky po práci učitele zvyšováním mzdy až do okamžiku, kdy nedostatek učitelů nebude. To lze považovat za jakousi simulovanou tržní rovnováhu. Ale nehněvejte se na mě když si dovolím vyjádřit přesvědčení, že ve školství jako učitelé působí celá řada lidí, kteří si v soukromém sektoru neškrtnou a jsou jinde neuplatnitelní.
ve školství jako učitelé působí celá řada lidí, kteří si v soukromém sektoru neškrtnou a jsou jinde neuplatnitelní
To je pravděpodobné.
Pokud jsou to ale dobří učitelé, pak jsou to lidé na svém místě.
Ale také je jisté, že v komerční sféře působí řada lidí, kteří by si ani neškrtli ve školství.
O státní a veřejné správě nemluvě.
Nemyslím, že je úplně korektní porovnávat uplatnitelnost lidí v různých sektorech.
Spousta horníků by neměla žaludek na práci ošetřovatele, leckterý úředník by nemohl dělat prodavače v obuvi, protože prostě neumí prodávat, atd.
Jen rovnat krabice do regálů v supermarketu asi zvládne každý.
A pokud jsou platy prodavače srovnatelné s platem učitele, pak dost postrádá smysl věnovat energii studiu, že?
Osobně si myslím, že výše platů učitelů nebude určen "simulovanou tržní rovnováhou", ale buďto "vrchnostenskou milostí" politiků, anebo tím, jak moc si dokáží učitelé vyvzdorovat. Třeba stávkou.
S panem Veselým souhlasím.
Nezlobte se na mě, ale toto je Marxismus v praxi.
Pane Doležele, jindy druhé poučujete o pojmech a metodách. Tady jste ukázal, že tupá ideocie (ideový dogmatismus) ani vám není cizí.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Marxismus
To, že je ve školství určitá množina neschopných není jev všeobecně výjimečný. Zmínka o něm nezmenšuje zásadní vadnost vaší argumentace, když například
1) Trh (tržní kapitalismus) je založen nejen na vcelku logickém zákonu nabídky a poptávky, ale mnohdy i na bezohledně uplatňovaném právu silnějšího (zcizování výsledků práce, Nadhodnota, druhých). Viz třeba osud mnohých vynálezců, kterým byla jejich práce trhem bezohledně vytržena z ruky (viz třeba Steve Jobs a Bill Gates a mnoho dalších).
2) Bez v pravém slova smyslu sociálné demokratickych států se současná společnost neobejde. Velká francouzská revoluce a K. Marx jsou z nespokojenisti lidí vyřelé zdroje (prameny) sociální demokracie v pravém slova smyslu.
Znáte Teorii nadhodnoty, pane Doležele? :)))
J.Týř
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Nadhodnota
Horníci z OKD a Vládní jaderný výbuch* - Dobré příklady fungování trhu?
Jedním z bodů projížďky po Ženevském jezeře je sídlo Rotschildů a Leninova vila.
Dnes na břehu téhož jezera je i Bakalova vila.
Myslíte, že "Sobotkova vila" bude v Bruselu (Špidla tam prý "Bruselem" přidělovanou vilu nevyužil a bydlel z vlastní vůle skromněji)?
J.Týř
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290
"Jakékoliv rozhodnutí o tom, jaká je ta "správná" mzda učitelů, je aktuálně arbitrárním politickým rozhodnutím."
V praxi to znamená nevolit žádnou pravicovou, levicovou stranu a politické hnutí. Pro všechny tyto struktury je školství prioritou. Zajímavé je, že vždy před volbami. Evidentně jde o těch 150 000 kantorských hlasů.
Bude někdo protestovat proti protestu proti protestu? :-)
Dovoluji si navrhnout mávátka, frkačky, vozembouchy, alegorické trakaře a shromáždění před Klementinem nebo v Karmelitské. :)))
J.Týř
PS: Možná, že by to čacké školské odbory mohly přijmout jako doprovodný program té své taškařice v Betlémské kapli.
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/skolsti-odborari-chystaji-kvuli-platum.html
Souhlasím. Protest 1. září je k ničemu. Jak chcete protestovat? Nepřijmete prvňáčky? Možná vyvěsíme transparent. To nemá žádný efekt. A před volbami je to k ničemu. Tak jak jsou školské odbory zvyklé. Vždycky před volbami vylezou, něco poplkají a efekt po volbách žádný. Když protest tak na konci školního roku. Pořádnou stávku. jinak je to o ničem. Učitelé mají dost polovičatých řešení, která nic neřeší.
Pan Doležel má v něčem pravdu. ale školství je stejně jako zdravotnictví "státní" podnik. Přidávat mzdu a čekat, až nebude nedostatek učitelů si nemůže dovolit. Protože když nefunguje dějí se nedozírné škody na lidech. Opravit škody trvá desetiletí. Už teď jsou škody obrovské. Ano ve školství je spousta lidí, kteří tam nemají co dělat. Ale jediné řešení je nabídnout takové peníze, aby do škol chtěli jít ti nejlepší a školy se mohli rozloučit s neschopnými. A musí to jít napříč všemi funkcemi. Od ministra až po školníka.
Někdy mám tak trochu dojem, že by si naši čactí školští odboráři, fondočerpačští ministerští úředníci i mnozí politici mohli přečíst knihu "Podíl práce na polidštění opice". Tato kniha vědecky vysvětluje počátky evoluce lidského druhu a dochází dokonce až k otázce součinnosti od chůze osvobozených lidských (dnes už často jen něco planě odklikávajících) rukou a mozku. Třeba by pak byla jejich práce účelněšjí a účinnější...
Kolegové češtináři, nevíte, prosím, proč toto dodnes svěží dílko není například ve vašich literárních seznamech? :)))
http://marxismus.cz/hismat/okno_opice.htm
J.Týř
hážete tu marxismem jak slámu vidlema,je tu vůbec někdo, kdo má státnici z mlf ?
protože by i šimpanzi dostali výjimku vzdělání ze zákona a mohli by nastoupit do škol učit
protože by i šimpanzi dostali výjimku vzdělání ze zákona a mohli by nastoupit do škol učit
:)))
Okomentovat