Máma je pro dítě do tří let nenahraditelná, pokud pošle už dvouleté dítě do školky, riskuje, že mu tím způsobí celoživotní újmu, varuje Marek Herman, pedagog, který se zabývá výchovou malých dětí. Protestuje tak proti novému zákonu, podle nějž by od roku 2020 měly mít všechny dvouleté děti nárok na místo v mateřské škole. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Marek Herman (archiv Marka Hermana) |
Počet dětí mladších tří let, které navštěvují školku či jesle, je v Česku jeden z nejnižších ze zemí OECD.
Marek Herman chce, aby stát místo odkládání dětí do institucionálních zařízení přinutil firmy k lepší nabídce částečných úvazků či práci z domova, aby mohly být matky většinu času se svými dětmi. Před volbami chce oslovit KDU-ČSL a vyzvat ji, aby si zrušení nároku na místo ve školce pro dvouleté děti dala do programu.
Současný ministr školství Stanislav Štech (ČSSD) ale jeho pobouření odmítá. Upozorňuje na to, že určitě rodičům nenařizují, aby za každou cenu mladší děti do školek dávali. Je to jen možnost pro ty, kteří to potřebují. "Jako odborník jsem zcela ve shodě s tím, co říká petice. Samozřejmě že každému dvouletému dítěti je lépe, když vyrůstá v harmonickém rodinném prostředí. Ale o tom se debata nevede. My konstatujeme, že život si to vynutil," řekl HN Štech, který je zároveň psychologem zabývajícím se vývojem dětí.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
https://www.soc.cas.cz/publikace/pece-o-nejmensi-boreni-mytu na základě četných zahraničních výzkumů vyvrací většinu českých pověr o vzdělávání dětí mladších 3 let mimo rodinu
Díky za reklamu, ale nějaký stručný přehled hlavních tezí by nebyl?
Velmi stručně, co si z toho po letech od přečtení pamatuji: autoři prošli zásadní longitudální výzkumy k tématu (tuším zejména severské země, Německo, USA) a na základě nich dokládají, že umístění dítěte do kvalitních jeslí/školky před dosažením 3. roku věku škodlivě nepůsobí. Mnohem méně jednoznačné jsou doklady o tom, jestli raná péče a předškolní vzdělávání mimo rodinu mají vysloveně pozitivní vliv, např. na budoucí školní úspěšnost. Zdá se, že to může být výhoda na začátku školní docházky, ale postupně se asi přidaná hodnota jeslí/školky vyčerpává, resp. ten náskok se prostě ztratí.
Jinak o tom, že světově unikátní délka mateřské dovolené je rodinné stříbro Česka, lze s úspěchem pochybovat. A nějak se mi nezdá, že by všechny ty středostavovské děti vychovávané v péči matky, unikly pozdějším neurózám. Už Freud takových kazuistik napsal desítky.
Tak jo.
Navrhuji odstavit děti po skončení šestinedělí a umístit do kvalitní odborné ústavní péče. Dozajista nejsou žádná data, nebo výzkumy, které by prokazovaly škodlivost takového kroku.
Pane Petře
Jsem hrdá na každé české stříbro. A že jsme ho už hodně prodali cizímu kapitálu, že?
Je mi úplně šumák, co říkají výzkumy na cizích dětech z cizích zemí. My žijeme zde, v ČR. Máme tu své tradice, máme tu své zvyky a jsem šťastná, že ještě nějaké jsou. nehodlám se přizpůsobovat nadnárodním kecalům a radilům. Své děti bych ve dvou letech do školky nedala, i kdybych měla okusovat kůru ze stromů. Milující rodiče nikdo nenahradí. Osobně jsem byla doma 4 roky a nikdy toho nebudu litovat, i když jsme žili doslova z ruky do huby. Dá se to a udělala bych to znovu. Je to kapitál, který se zúročí v dětech.Ale to vy asi nechápete.Nebo se už dnes dá koupit opravdu všechno?
Víte, on ale nikdo ty rodiče dvouletých dětí jaksi nenutí. Ten zákon jen jde naproti trendu, který tu už je, ať se to Vám líbí, nebo nelíbí. Vzdělávací systém prostě jen reaguje na nějakou objektivní poptávku. Lidi jako Vy si klidně můžou tvrdnou 6 let doma s dětma, pro ty ostatní stát jednou udělal něco užitečného-
Mimochodem, ty krásné české tradice, které tak velebíte, často nejsou víc než pozůstatek všeobecného normalizačního marasmu. Chápu, že je v tom smrádku teploučko, ale dýchat se v tom teda nedá.
Učitelé, nedejte se!
Divně jsou to v české škole
někdy vyznačeny lajny.
Kantoři jsou v cenzury kole,
komunikační žírné pole má tu provokatér tajný.
Učitelé, nedejte se!
Bůhví kdo a bůhví jak zaprodaný bude nás tu mlátit?
Profesní čest nám úděl nese,
by začalo platit:
Papoušek měl touhu skrytou
školit krajtu tygrovitou.
Krajta se mu nedala,
musel školit kanára.
J.Týř
Všeobecný normalizační marasmus byly jesle od dvou let...
Rozdíl byl jen v tom, že v jeslích pracoval i zdravotnický personál... A že stát na to ty prachy dal. Tady spíš přepinknul odpovědnost na obce.
Okomentovat