Didaktický test státní maturity z češtiny letos dopadl na všech typech škol hůře než loni. Podíl studentů, kteří u něj byli neúspěšní, roste už několik let za sebou. Od minulého roku se jejich počet zvýšil o 157, ve srovnání s rokem 2014 ale už o 3481. Vyplývá to z údajů, které na webu zveřejnilo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), jež maturity organizuje. Informuje ČTK.
Cermat dal k dispozici výsledky jednotlivých částí zkoušek v jarním termínu poté, co byla vyřízena odvolání. Celkovou neúspěšnost nezveřejnil, v květnu ale v tiskové zprávě sdělil, že byla 16,5 procenta. Podle této informace neuspělo 10.221 maturantů. Někteří maturanti mohli být neúspěšní u několika částí zkoušky.
V češtině, která je pro všechny maturanty povinná, u didaktického testu propadlo 9,3 procenta těch, kteří maturitu skládali poprvé. V roce 2014 to bylo 2,76 procenta. Proti loňskému roku se úspěšnost zhoršila na všech typech středních škol. Největší zhoršení zaznamenaly střední školy ekonomické, zdravotnické a umělecké a nástavby odborných učilišť.
Zatímco na gymnáziích se neúspěšnost u didaktického testu z češtiny drží pod jedním procentem, na učilištích test nesložila téměř třetina žáků. Více než desetina jich byla neúspěšných také na školách hotelových, pedagogických, zdravotnických a zemědělských.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
No, nevím... Horší test není totéž co horší výsledek testu...
Cermat by se mohl ve svých zprávách o maturitě z češtiny vyjadřovat česky lépe. Nebo si přečíst článek o porovnávání s parametrem dle Reuvena Feuersteina.
Jinak ty výsledky jsou celkem solidním argumentem pro dvojúrovňovost.
Po letošním jaru už je snad jasné, že jde o naprostá hausnumera.
Maturitní testy vždy dopadají tak, jak rozhodl ředitel Cermatu a jejich autoři. Případně politik, který je instruuje. Úvahy o tom, co meziroční rozdíly vypovídají o výsledcích vzdělávání, jsou zcela nepodložené a zbytečné.
Mnohem rozumnější je uvažovat o tom, o čem tím politik, ředitel Cermatu a autoři testů chtějí veřejnost přesvědčit.
Že toho žáci umějí stále méně?
Že učitelé vyučují stále hůře?
Že ten či onen předmět (třeba matematika) má mít větší povinnou hodinovou dotaci?
???
Pokud je to tak, jak píše OB, nemáme se o co obávat. Výsledky jsou tedy konzistentní, neb není důvodu, proč by ředitel Cermatu měnil nazírání na realitu. Naopak podle OB je žákovská společnost v jednotlivých ročnících neměnná, stále stejně kvalitní a blbé výsledky jí způsobují pouze náročné testy Cermatu.
Zjistit, které z těchto dvou tvrzení je vzdálenější od pravdy není těžké. Tedy - pokud nejste Botlík.
Okomentovat