„Ministerstvo školství se zatím marně pokouší prosadit kariérní řád pro učitele. Důvody lze hledat trochu v detailu konstrukce tohoto návrhu a trochu v politikaření, které rozhoduje o přijetí či nepřijetí téměř jakékoliv legislativy. Někde vzadu za mediálními klišé a nekonečným procesem fragmentarizace problému na prvočástice se spolehlivě vytrácí smysl: dát učitelské profesi nějaký tvar, aby bylo učitelům i neučitelům jasné, „odkud pedagog přichází, kde je a kam kráčí“. Vzletně řečeno,“ píše Bohumil Kartous v komentáři v Lidových novinách.
Bohumil Kartous (eduin.cz) |
Dobrá, zvídavý člověk se snaží dopídit, jak si vlastně úřad představuje učitele. Ministerstvo školství to ale asi neví nebo si to nechává pro sebe. V menu jeho webu překvapivě chybí záložka „učitel“, jakkoliv se všichni shodují na tom, že právě učitel je doposud alfou a omegou vzdělávání. Zvláštní. Je samozřejmě možné, že moudří lidé, zejména výše postavení úředníci ministerstva a jeho politická reprezentace, mají ve svých aktovkách a laptopech obraz učitele uložen.
Člověk trochu znalý věci a terminologie zadá do vyhledávače dobře utajené heslo „standard učitele“ a objeví na webu Národního institutu dalšího vzdělávání umně zpracovanou tabulku, která velmi detailně shrnuje všechny přednosti, k nimž by měl dobrý pedagog směřovat. Kdo je tedy učitel podle – nutno říct doposud neplatného – návrhu standardu učitele?
Milý čtenáři, je učitelem spíše člověk, který „plánuje a naplňuje svůj osobnostní a profesní rozvoj se zřetelem k potřebám školy“, nebo ten, kdo učí děti, že chyba je nutný předpoklad pokroku, vede je k chybám a k tomu, aby se z nich uměly učit?
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
2 komentářů:
"nebo ten, kdo učí děti, že chyba je nutný předpoklad pokroku, vede je k chybám a k tomu, aby se z nich uměly učit?"
Že by to myslel vážně?
Je nějak úředně definován lékař, prodavač ...?
Říká se tomu paradigma: pro určitou oblast existuje jakési blíže neformulované očekávání, obsah. Všichni to nějak tuší. A všechny pokusy o přesné slovní vymezení (zejména úředním jazykem) selhávají a leckdy vyzní směšně.
Psavý pan Kartous tohle jistě zná, ale nedokáže v konkrétním případě přijmout.
Okomentovat