Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy plánuje vyhlásit výzvu
Inkluzivní vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality (SVL).
Z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání je pro tuto
oblast připraveno 250 milionů korun. Výzva se zaměřuje
na zvýšení kvality vzdělávání dětí a žáků na území
sociálně vyloučených lokalit.
Obce a kraje budou podpořeny v roli koordinátora řešení problematiky společného vzdělávání na svém území, dále budou moci získat finanční prostředky pro mateřské, základní a střední školy a školská zařízení pro zájmové vzdělávání v oblasti individuální integrace. Výzva cílí také na osvětové aktivity pro veřejnost, podporuje vznik platforem a realizaci workshopů pro jednotlivé aktéry ve vzdělávání.
K povinnému řízení
projektu si žadatelé budou muset vybrat minimálně jednu z aktivit
na podporu obce či kraje při zavádění společného vzdělávání
a alespoň jednu aktivitu z oblasti předškolního vzdělávání
nebo prevence školní neúspěšnosti.
V prevenci školní
neúspěšnosti má tato výzva pomoci například prostřednictvím
doučování žáků ohrožených školním neúspěchem, včetně
doučování vrstevnického. Žáci mohou být podpořeni ve
vzdělávání i průvodcem pro žáka (tzv. starším kamarádem).
Další aktivity se mohou soustředit například na vzdělávání o
prázdninách, motivační aktivity z oblasti kariérového
poradenství, podporu rodičů při jednání s pedagogy a jejich
zapojování do aktivit školy, hospitace nebo sdílení dobré praxe
mezi pedagogickými i nepedagogickými pracovníky škol. Aktivity v
oblasti předškolního vzdělávání mají podpořit nástup dětí
ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného
prostředí do mateřských škol a zároveň dětem i rodičům
pomoci v adaptačním období po nástupu dětí do mateřské školy.
„Vzhledem k zavedení povinného předškolního vzdělávání u
dětí, které dosáhnou do 31. srpna daného roku pěti let, tato
výzva může přispět ke splnění uvedené povinnosti. K zápisu
se letos nedostavily stovky dětí. Věříme, že tato výzva pomůže
tuto situaci napravit,“ uvedl Václav Velčovský, náměstek pro
řízení sekce operačních programů. S cílem zavádění nových
metod do předškolního vzdělávání a výchovy budou podpořeni
také pedagogové. Podpora se zaměří i na aktivní rodiče dětí
ze znevýhodněného prostředí. Další aktivity mohou směřovat
do poradenství a podpory rodičů, vzdělávacích aktivit pro
rodiče nebo do aktivního vyhledávání a oslovování rodin dětí,
které se ještě předškolního vzdělávání neúčastní.
Podpora obce či
kraje při zavádění společného vzdělávání spočívá
například v organizaci seminářů a osvětových aktivit
zaměřených na tuto tematiku nebo v realizaci studijních stáží
v zemích EU. Podpořen bude také rozvoj systému komplexních
služeb, které budou zahrnovat poradenství a péči o děti a žáky
žijící v prostředí sociálně vyloučených lokalit, a jejichž
cílem je mimo jiné eliminace školního neúspěchu a prevence
předčasných odchodů ze vzdělávání u těchto dětí a žáků.
Dále může být financován např. koordinátor inkluze nebo
metodik asistentů pedagoga a školních asistentů.
O dotace v této
výzvě mohou žádat obce, sdružení či svazky obcí zapojené v
KPSVL, které nečerpají finanční prostředky z výzvy 02_16_021
Inkluzivní vzdělávání pro KPSVL, a kraje (včetně hlavního
města Prahy) se sociálně vyloučenými lokalitami nezapojenými v
KPSVL. Každý žadatel může předložit pouze jednu žádost o
podporu, a to v termínu od 22. srpna 2017 do vyčerpání alokace
nebo do rozhodnutí Řídicího orgánu OP VVV, nejpozději však do
29. prosince 2018.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
1 komentářů:
Okomentovat