Romské děti se ve vzdělávání často setkávají se segregací. V posledním školním roce tvořily zhruba čtyři procenta žáků v ČR, v takzvaných zvláštních školách ale jejich podíl činil skoro 15 procent. Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové. Uvádí to zpráva o stavu romské menšiny v ČR za rok 2016, jejíž projednávání měla dnes ve svém programu vláda. Informuje ČTK.
Podle odhadů do základních škol chodilo v posledním školním roce zhruba 33.860 romských školáků a školaček. Představovali tak 3,7 procenta všech žáků. V takzvaných zvláštních školách "s nižší vzdělávací ambicí" se učilo zhruba 15 procent romských chlapců a děvčat, tedy přes 4900.
Ve třídách pro děti s lehkým mentálním postižením tvořili Romové a Romky celkem 30,9 procenta školáků, ve speciálních školách pro děti s těžším mentálním handicapem pak 9,4 procenta.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tak to mě dostalo. Moje dcera chodila do základní školy, kde všichni její spolužáci představovali bledé tváře. Jenom učitel byl indián.
Poznamenalo ji to na celý život a v noci ze spaní neustále vykřikuje: "Segregace, segregace...."
www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/vysledky-kvalifikovanych-odhadu-poctu-romskych-zaku-v-zs- zde jsou presnejsi udaje.
Od te doby se zadne dalsi streni neprovadelo, takze nechapu smysl tohoto clanku.
Ministerský úředník musí ukázat, že něco dělá.
A co nějaké šetření v procentech třeba o úspěšném zvládnutí 1. třídy, o vlivu výše absence na výsledek vzdělávání či o migraci romských dětí, která také ovlivňuje jejich úspěšnost?
Možná by stačilo, kdyby pravidelně chodili do školy. Jakékoli. Na naší základce (kde jsem učila loni a zanechala toho právě proto, že přeinkludované třídy jsou nevzdělavatelné - a to není o cikánech, ale o dětech s poruchami učení, lehkou mentální retardací, Aspergerovým syndromem, poruchami chování, ADHD.....až polovina ve třídě i více...... měli Romové svého asistenta,který se učil jen s nimi - luxus, který bílé děti nemají. Takže ano, diskriminace pozitivní.....Ono se totiž zjiš´tuje, že na inkluzi nejsou peníze - kvalitní inkluze je spočítána UP v Olomouci na deset miliard ročně, dostaneme milardu, možná.Nebude na asistenty, na pomůcky, o zmenšených třídách, které nám sliboval pan náměstek Fidrmuc, ani nemluvě. Takže učitelé budou chtít inkluzi zrušit, protože to žádná inkluze není,. jen chudinská péče. Tyhle články budou vycházet pořád, a zase z nás budou dělat rasisty, abychom nežádali zrušení inkluze počesku. Ale my to žádat budeme.... Přitom by fakt stačilo chodit do školy, v případě Romů. Popisuju jen vlastní zkušenosti.
" v takzvaných zvláštních školách"
Ty už pěkně dlouho neexistují. Jde o školy praktické, které vbrzku na mnoha místech přestanou existovat. Vše totiž souvisí s inkluzí po českém způsobu. Je zde prosazována myšlenka, že všechny děti z dané lokality mají navštěvovat jednu spádovou školu. Tento princip je samozřejmě porušen již v zárodku vznikem velkého množství soukromých škol a existencí víceletých gymnázií. Výsledkem inkluze po českém způsobu je pak pouze "přesun" žáků ze škol praktických do běžných ZŠ. Některé názory "odborníků" dokonce naléhaly na zrušení škol speciálních. Toho naštěstí nebylo dokončeno. I když dveře jsou pootevřeny - viz. "pátý stupeň pedagogické podpory".
Pak se nelze divit, že přibývá ZŠ s převahou romských dětí, protože neromské děti masivně "emigrovaly" do soukromých škol a na víceletá gymnázia.
No tak ono si stačí prostudovat připomínky paní ombudsmanky nebo ministerstva spravedlnosti k vyhlášce 27. Zase tam do toho motají rozsudek D.H., o kterém nás ministerstvo školství tak často upozorňovalo, že opravdu, ale opravdu nemá s inkluzivní vyhláškou nic společného. No asi má, když to v připomínkách rozebírají tak dopodrobna. Přitom by opravdu stačilo, kdyby do školy chodili, dnes mají možnost kdejakého doučování zdarma apod.
Okomentovat