Zpráva o menšině: Romové se ve vzdělávání setkávají se segregací

pondělí 24. července 2017 ·

Romské děti se ve vzdělávání často setkávají se segregací. V posledním školním roce tvořily zhruba čtyři procenta žáků v ČR, v takzvaných zvláštních školách ale jejich podíl činil skoro 15 procent. Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové. Uvádí to zpráva o stavu romské menšiny v ČR za rok 2016, jejíž projednávání měla dnes ve svém programu vláda. Informuje ČTK.


"Romští žáci se často v procesu vzdělávání setkávají s diskriminací, segregací a v mnohých případech bývají vyučováni mimo hlavní vzdělávací proud podle vzdělávacího programu s nižší vzdělávací ambicí," uvádí zpráva. Podle ní přitom právě základní vzdělávání a úspěšnost při něm hraje rozhodující roli v tom, zda budou děti dál studovat a jaké bude jejich uplatnění na trhu práce.

Podle odhadů do základních škol chodilo v posledním školním roce zhruba 33.860 romských školáků a školaček. Představovali tak 3,7 procenta všech žáků. V takzvaných zvláštních školách "s nižší vzdělávací ambicí" se učilo zhruba 15 procent romských chlapců a děvčat, tedy přes 4900.

Ve třídách pro děti s lehkým mentálním postižením tvořili Romové a Romky celkem 30,9 procenta školáků, ve speciálních školách pro děti s těžším mentálním handicapem pak 9,4 procenta.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
24. července 2017 v 17:24  

Téměř čtvrtina romských chlapců a děvčat také chodila do základní školy, kde většinu jejich spolužáků představovali Romové.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tak to mě dostalo. Moje dcera chodila do základní školy, kde všichni její spolužáci představovali bledé tváře. Jenom učitel byl indián.
Poznamenalo ji to na celý život a v noci ze spaní neustále vykřikuje: "Segregace, segregace...."

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. července 2017 v 17:55  

www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/vysledky-kvalifikovanych-odhadu-poctu-romskych-zaku-v-zs- zde jsou presnejsi udaje.

Od te doby se zadne dalsi streni neprovadelo, takze nechapu smysl tohoto clanku.

Unknown řekl(a)...
24. července 2017 v 22:05  

Ministerský úředník musí ukázat, že něco dělá.

Romča Kří řekl(a)...
25. července 2017 v 8:59  

A co nějaké šetření v procentech třeba o úspěšném zvládnutí 1. třídy, o vlivu výše absence na výsledek vzdělávání či o migraci romských dětí, která také ovlivňuje jejich úspěšnost?

janak řekl(a)...
25. července 2017 v 9:58  

Možná by stačilo, kdyby pravidelně chodili do školy. Jakékoli. Na naší základce (kde jsem učila loni a zanechala toho právě proto, že přeinkludované třídy jsou nevzdělavatelné - a to není o cikánech, ale o dětech s poruchami učení, lehkou mentální retardací, Aspergerovým syndromem, poruchami chování, ADHD.....až polovina ve třídě i více...... měli Romové svého asistenta,který se učil jen s nimi - luxus, který bílé děti nemají. Takže ano, diskriminace pozitivní.....Ono se totiž zjiš´tuje, že na inkluzi nejsou peníze - kvalitní inkluze je spočítána UP v Olomouci na deset miliard ročně, dostaneme milardu, možná.Nebude na asistenty, na pomůcky, o zmenšených třídách, které nám sliboval pan náměstek Fidrmuc, ani nemluvě. Takže učitelé budou chtít inkluzi zrušit, protože to žádná inkluze není,. jen chudinská péče. Tyhle články budou vycházet pořád, a zase z nás budou dělat rasisty, abychom nežádali zrušení inkluze počesku. Ale my to žádat budeme.... Přitom by fakt stačilo chodit do školy, v případě Romů. Popisuju jen vlastní zkušenosti.

Unknown řekl(a)...
25. července 2017 v 10:04  

" v takzvaných zvláštních školách"

Ty už pěkně dlouho neexistují. Jde o školy praktické, které vbrzku na mnoha místech přestanou existovat. Vše totiž souvisí s inkluzí po českém způsobu. Je zde prosazována myšlenka, že všechny děti z dané lokality mají navštěvovat jednu spádovou školu. Tento princip je samozřejmě porušen již v zárodku vznikem velkého množství soukromých škol a existencí víceletých gymnázií. Výsledkem inkluze po českém způsobu je pak pouze "přesun" žáků ze škol praktických do běžných ZŠ. Některé názory "odborníků" dokonce naléhaly na zrušení škol speciálních. Toho naštěstí nebylo dokončeno. I když dveře jsou pootevřeny - viz. "pátý stupeň pedagogické podpory".
Pak se nelze divit, že přibývá ZŠ s převahou romských dětí, protože neromské děti masivně "emigrovaly" do soukromých škol a na víceletá gymnázia.

Jana Karvaiová řekl(a)...
25. července 2017 v 11:42  

No tak ono si stačí prostudovat připomínky paní ombudsmanky nebo ministerstva spravedlnosti k vyhlášce 27. Zase tam do toho motají rozsudek D.H., o kterém nás ministerstvo školství tak často upozorňovalo, že opravdu, ale opravdu nemá s inkluzivní vyhláškou nic společného. No asi má, když to v připomínkách rozebírají tak dopodrobna. Přitom by opravdu stačilo, kdyby do školy chodili, dnes mají možnost kdejakého doučování zdarma apod.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.