„V typické třídě 20. století nebyly explicitní vzdělávací cíle sdíleny se
žáky. Místo toho učitel předkládal informace a žáci se je často učili
nazpaměť při přípravě na ústní zkoušky nebo testy, které učitel přichystal
a známkoval. Žáci často neuměli vysvětlit, co se vlastně učili
nebo proč je to důležité. V 21. století však žáci budou muset odpovídat za své vlastní vzdělávání.
Je třeba jim poskytnout jednoznačné vzdělávací cíle, tak aby
velmi jasně pochopili, co se od nich očekává a jak bude demonstrování
kompetentnosti vypadat. Budou muset být schopni měřit
a zaznamenávat své vlastní výsledky v hodnocení a evaluovat svůj
pokrok,“ píšou autoři knihy Vyučování a hodnocení dovedností pro 21. století.
Ve 20. století fungovala většina škol v USA, možná i všechny, na základě časového rozvrhu. To znamená, že žáci přecházeli z jednoho ročníku do dalšího převážně podle věku. S rostoucím věkem žáci postupovali ročníky až do ukončení školy v 18 letech. Jen ve výjimečných případech žáci opakovali nebo přeskočili ročník a většinou to pro ně bylo zdrojem velkého stressu. Navíc nebylo mnoho prostoru k manévrování mezi předmětovými oblastmi. Například žák, který exceloval v matematice, ale zápasil se slohy, byl často frustrován v kurzu tvůrčího psaní, který postupoval moc rychle, a nudil se v matematice, která pro něj probíhala moc pomalu. Tento systém byl obtížný i pro učitele, kteří měli v jedné třídě žáky pracující na různých úrovních kompetentnosti.
V systému založeném na kompetentnosti mohou žáci postoupit do další úrovně, jen když demonstrují kompetentnost. To znamená, že žáci nepostoupí do dalšího ročníku, když dostanou jen čtyřky = Ds (D – below average). Tento systém zaručuje, že se žáci opravdu učí, když postupují. Umožňuje také flexibilitu mezi předmětovými oblastmi. Žák může být například ve zvládnutí jazyka na 2. úrovni, na 5. úrovni v matematice a na 4. úrovni ve společenských vědách.
Mnozí pedagogové se obávají, že to vede k seskupování žáků různého věku. To je do určité míry pravda, avšak takové seskupování není nový koncept. Ve skutečnosti mnohé školy již řadu let využívají třídy se žáky různého věku a skupinové struktury s výbornými výsledky. Jsou-li tyto struktury zaváděny promyšleně a pečlivě, mohou omezit frustraci a zajistit všem žákům kvalitní vzdělávání.
Zdroj: Marzano, Robert J. & Heflebower, Tammy. Teaching and Assessing 21st Century Skills: The Classroom Strategies Series. Na knihu upozorňuje Zpravodaj NÚV
1 komentářů:
"Žák může být například ve zvládnutí jazyka na 2. úrovni, na 5. úrovni v matematice a na 4. úrovni ve společenských vědách."
Ano to by se mi také líbilo, ale mohl by tady někdo nastínit, jak by to probíhalo organizačně, aby se dala vůbec sestavit alespoň nějaká kostra rozvrhu? A aby to nepotřebovalo minimálně trojnásobný počet kantorů a tudíž i trojnásobný rozpočet pro kapitolu školství?
Bez toho jsou to totiž jen bezbřehé idealistické kecy.
Okomentovat