Nad právní úpravou povinné maturity z matematiky se musí zamyslet Ústavní soud. Obdržel návrh skupiny poslanců na zrušení části školského zákona, na jehož základě smí vláda svým nařízením stanovit, na kterých oborech bude matematika povinnou součástí zkoušky. Terčem návrhu, který ČTK získala z přehledu plenárních věcí Ústavního soudu, je také aktuální znění vládního nařízení.
Ivana Dobešová (psp.cz) |
Poslanci nezpochybňují, že matematika je důležitá pro tvorbu logického myšlení a výchovu přemýšlivého člověka. "Její význam je nezpochybnitelný, nicméně to nezakládá důvod pro to, aby z tohoto předmětu 'museli' maturovat všichni studenti. Cílem by neměla být maturitní zkouška sama o sobě, ale naopak úspěšné zvládnutí obsahu učiva, kdy student prokáže jeho dostatečnou znalost. A to jistě lze i bez maturitní zkoušky v daném předmětu," stojí v návrhu.
Povinná matematika podle poslanců poškodí studenty s nadáním pro jiné předměty, ale také některé obory a školy, které kvůli povinné zkoušce mohou pocítit odliv zájemců o studium. Vzhledem k tomu, jak velkého počtu lidí se v současnosti maturity týkají, by podle poslanců měl rozsah zkoušky určovat přímo zákon, nikoliv vláda prostřednictvím svého nařízení.
Celý text naleznete zde
17 komentářů:
Nějak nechápu, proč to nevzali z jedné vody a vynechali povinnou maturitu z cizího jazyka...
A proč nejít o krok zpět a nepodívat se i na maturitu z češtiny? Tam nejde o úspěšné zvládnutí obsahu učiva? Nedochází u ní k poškozování studentů s nadáním na jiné předměty?
Je to odporná forma volební kampaně. Zlaté Zemanovo přibližování se lidu bagatelizováním následků kouření a konzumace alkoholu.
No jo, poslankyně za ANO musí nějak získat pozornost, jen je to na úkor konceptu. Chyba je už to, že matematiku nemusí mít absolventi konzervatoře a dalších zařízení.
Matematika je pro život všech nezbytná a kdo říká, že malíř pokojů ji nepotřebuje, tak neví, co dělá malíř pokojů.
Já si naopak myslím, že povinná maturita z matematiky je spíše hloupý nápad (aniž bych zpochybňoval význam matematiky jako takové). Jsem dokonce zcela přesvědčen, že na jaře 2021, půl roku před volbami, se žádná povinná maturita z matematiky neodehraje. Absolutně ale nechápu, proč má o této otázce rozhodovat ústavní soud a proč se na něj obrací poslankyně koaliční strany, která povinnou maturitu z matematiky pomáhala protlačit. Teda kromě toho, že je to poněkud legrační ředitelka zemědělské školy.
Dnešek je jak vánoce. Konečně. Ať maturují uchazeči o matfyz. Ostatním stačí matiku studovat dostatečně 13 let.
A z češtiny ať maturují uchazeči o fildu a pajdu. Ostatním stačí češtinu studovat dostatečně 13 let.
A vůbec.
Nejlíp celou maturitu zrušit.
Vždyť je to jen taková "společenská událost".
No, už jsem si začal myslet, že bych snad mohl volit ANO. Škoda. Jeden blbec nahradil druhého.
PR. Přesně tak. Děkuji za trefné pojmenování cílů. Nejlépe to shrnul pan Lippmann.
"Štěstí v plné náruči, vám jen počty zaručí. V nouzi bodne nejvíce, kvadratická rovnice.
Pochybuji, že se povinná maturita z matematiky udrží. Volební preference jsou důležitější a poslanci na to nemají koule.
Ale ono jim nic stejně nezbude, pokud chtějí konkurenceschopnou ekonomiku.
Všechno bude jinak:
https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/zachrana-pro-cesko-v-digitalnim-veku-prudce-snizte-pocet-uredniku-nejlepsi-mozky-do-skol-34956?dop-ab-variant=&seq-no=3&source=hp
Čj + M + CJ + školní část maturity. Nemám nic proti.
Čj + M + CJ + školní část maturity. Ano.
k čemu maturita z cizího jazyka ?
na dovolenou jezdí češi na slovensko a do chorvatska,k čemu potřebují cizí jazyk? a kdo ho potřebuje v zaměstnámí,nechť se jej soukromě naučí v jazykovce a upřimně řečeno, k čemu je dělníkovi v montovně? ikdyž i skladník si může přečíst ovidia v originále
ČJ+CIJ+MAT ano, ale za daného stavu, kdy maturují i učni, pouze v základní úrovni, a to VELMI základní, tedy ne matematika, ale počty, ne lingvistická teorie, ale praktická aplikace gramatiky, základních slohových postupů a porozumění textu. A hlavně, konečně už předělat učňovské školství a navazující legislativu tak, aby pro výkon povolání nemuseli dělat maturitu ti, kdo se budou živit rukama, a skládali místo toho mistrovskou zkoušku. Na to by měla navazovat možnost dalšího studia pro ty, kdo by si chtěli maturitu později dodělat, ale stav, kdy učni nejsou schopni své studium dovršit zkouškou, protože je nad jejich možnosti, je naprosto ostudný. Oni nepotřebují mít papír, který by je opravňoval ke studiu na vysoké, ale doklad, že jsou kvalifikováni ve svém oboru, na který se několik let připravovali.
Pro TU, laimesa28 a pár dalších: maturity netřeba vůbec, Češi nečtou, tak na co jim rodný jazyk, matematiku netřeba, neb logicky tu stejně nikdo nepřemýšlí a s tím cizím jazykem to už laimes28 rozlouskl.
---
Pro ostatní - rozhodnout aspoň jednou tak, aby to vydrželo více než deset let. My jsme jako škola v přípravě ŠVP respektovali tehdejší zákon a dodneška máme model M (4-3-3-2 s půlenou hodinou první tři roky a volitelnou matematikou ve 3. a 4. ročníku) a ZSV (2-2-2-2). Ten druhý předmět, přestože uzákoněný (spolu s přírodovědnětechnickým a informatickým základem) se nikdy maturitním skutečně nestal.
Celkem souhlasím s krtkem. Já osobně nejsem maturitě z matematiky nijak zvlášť nakloněn a tomu návrhu jsem svého času otevřeně oponoval. Ale jednou jsme to zavedli, dokonce i s docela velkým předstihem. Nemůžeme prostě pokaždé něco zavést a pak se hned leknout a demontovat to. Prostě volení zástupci na základě nějakých argumentů rozhodli, že matematika má být maturitní předmět. Tak pro to pojďme vytvořit podmínky. Možná se z politických důvodů ukáže, že v předvolebním roce 2021 se to prostě zavést nedá, to je celkem předvídatelný scénář. Ale proč bychom tu demontáž měli provádět záhy po tom, co jsme si to schválili?
Tentokrát souhlasím s Petrem.
Já sice matematiku jako povinný maturitní předmět podporuji, i když s dvojí úrovní, ale o tom už jsem psal dříve.
Souhlasím ale s tím, že není úplně nejlepší náš odezdikezdismus. Jednou schválit, pak odložit a nakonec zrušit. Nikdo pak pořádně neví, co bude a co ne.
S jednou výjimkou a to je "inkluze po česku". Tu kdyby se podařilo ještě zvrátit, tak by to jen prospělo. V opačném případě totiž hrozí nevratné škody. A některé už se i staly. Ale ještě pořád by to stálo za to vzít zpět.
Kdysi skládali učni závěrečnou učňovskou zkoušku. Nikdo po nich maturitu nechtěl a přesto byli odborníky ve svém oboru. V matematice jsme úzce spolupracovali s mistry OV a učiteli odborných předmětů, aby to, co potřebují z matematiky znát, opravdu uměli.
Pokud chtěli maturitu a měli na to, mohli dále studovat(např. večerní školu).
Ne všechno bylo dřív špatné.
A zrušit inkluzi - co nejdříve. Možná ani jiná možnost nebude. Těm, co umějí aspoň trochu kupecké počty, bylo hned zpočátku jasné, že to bude (nejen)finančně náročné. Dětem to víc ublíží, než pomůže.
Okomentovat