Více než polovina učňů letos nezvládla maturitu z matematiky. Ministerstvo školství se rozhodlo tento problém řešit a na konci června zaslalo učilištím nové nařízení. Podle něj si budoucí pekaři, včelaři, zahradníci nebo kadeřnice během studia „užijí“ v jednom školním roce týdně o hodinu více matematiky než jejich předchůdci. Týká se to těch, kteří po prázdninách nastupují na 44 učňovských oborů, po jejichž absolvování si lze dodělat pomocí nástavbového studia maturitu. Informují Hospodářské noviny.
Jenže kvůli matematice navíc budou muset školy jinde ubrat – a to u hodin, ve kterých si sami ředitelé určují, co se v nich bude učit. „U žáka, který nepočítá s nástavbou, je to zásah do jeho přípravy na budoucí povolání. Mám zprávy z firem, které chtějí, aby žáci byli dobře připraveni na obor, který se učí. Jakékoliv navýšení počtu hodin matematiky na úkor odborného předmětu je pro mě cesta do pekla,“ rozčiluje se Karel Dvořák, předseda Sdružení učňovských škol a ředitel SOU Ohradní. Pro většinu žáků podle něj nemá další hodina počtů smysl.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
"Po získání výučního listu se o maturitu pokouší více než čtvrtina studentů. Z nich uspěje jen každý čtvrtý."
Kdo zná skladbu žáků, kteří zamíří po základce přímo na učňovské obory bez maturity, vůbec se tomu nediví. Jsou to žáci, kteří zvládají učivo matematiky na ZŠ na čtverku či pětku, no spíš na tu pětku. S těmi opravdu jedna hodina matematiky a ani nádstavbové studium žádné zázraky neudělá. Proto naprosto souhlasím s řediteli škol, kteří to vše v praxi velmi dobře vnímají. Ubrat hodin odborného výcviku žákům, kterí se (a to i když se jim náhodou podaří tu maturitu na nádstavbě udělat) budou živit rukama, je cesta do pekel.
Řekl bych, že MŠMT je prostě mimo mísu a nezvládá elementární úvahy o dopadech svých nařízení. Smutné je to, že to vymyslel konkrétní úředník, ale nemůžeme se zeptat, jak k příslušnému závěru došel. Velmi rád bych to zdůvodnění a logický řetězec úvah slyšel.
A takovíhle borci nám předkládají nařízení, kterými se musíme řídit...
Tak já jsem zvědavá i na tu věc, že do učňáků Ečkových oborů nyní nastupovali žáci praktických škol a slabí žáci základek. Znalci vyhlášky 27 tuší, že se nyní tyto děti spolu nesmí vzdělávat )co kdyby se třeba přišlo na to, že ti z praktických jsou na tom lépe). nesmí se společně vzdělávat, protože přeci máme inkluzi. Jak se tímto poperou učňáky, na to jsem zvědavá. Slabí žáci potřebují více hodin praktického výcviku. který třeba "zvláštňáci" měli už běžné škole (podle přílohy). Jestli ta děcka budou posedávat v lavicích běžných škol, budou mít 1 hodinu pracovek týdně a ještě to bude na škole, kde nemají ani dílny, ani kuchyň ani zahradu, jsem zvědavá, jak vybaveni půjdou do praktického života.
Opravdu by mě zajímalo jaká je pravda. Spíš novinář zjednodušil informaci, aniž by pochopil, co je podstatné. A pokud je to pravda, tak úředník, který s touto hloupostí přišel.
1. Ne učni, ale nástavby neudělali maturitu!
Některé důvody: a) Na učňáky jdou nejslabší žáci ze ZŠ, mnozí nezvládají násobilku o obsahu obdélníka nemluvě.
b) Na nástavby (místo na úřad práce) nastupují i žáci, kteří měli problém dodělat učební obor.
c) Na nástavby nastupují i žáci, z učebních oborů, které mají matematiky málo. Obsah matematiky v RVP je nevyhovující.
d) Některé obory nástaveb mají matematiku v RVP jako výběr, teoreticky by ji nemuseli mít vůbec.
e) Počet hodin matematiky na nástavbách je nedostatečný a na cvičení můžou zkušenější učitelé jen vzpomínat.
2. Pokud se mají podle toho učit od září, znamená to v přípravném týdnu překopat spousty ŠVP. Pro všechny učební obory na škole. Kdy to budou dělat a v jaké kvalitě?
3. Nevím, že by něco takového bylo konzultováno s odborníky na odborné školy a učiliště a s učitelskou veřejností. Poptám se.
Okomentovat