Předseda studentské iniciativy Otevřeno a student Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Čakloš se snaží ukázat na nedostatky ve vzdělávání učitelů. Velký problém shledává především v jejich špatných platech. S finančním ohodnocením souvisí i prestiž povolání a samotná motivace stát se učitelem. Přestože je sám student pedagogiky, souhlasí s tím, aby se do škol vrátili vyučující, kteří nejsou absolventy pedagogických fakult. Rozhovor s Tomášem Čaklošem přináší server Aktuálně.cz.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Tomáš Čakloš (youtube.com) |
Přijde nám, že na fakultách není dostatečné množství prostoru věnované pedagogické praxi. Jde zejména o přemýšlení nad tím, jak pracovat se žáky, a rozvíjení dovedností, které učitel potřebuje. Jako studenti pedagogických fakult víme, že budeme poměrně dobře připravení, co se týče znalostí zeměpisu nebo biologie. Méně jistí si už však budeme v tom, jak pracovat s žáky a skutečně je něco naučit.
A jak chcete stávající situaci změnit?
Pořádáme různé akce a debaty. Zveme si tam učitele z praxe, ředitele škol a necháváme je diskutovat s představiteli fakult o tom, co reálná školní praxe potřebuje. Případně podporujeme to, o co se fakulty snaží samy. Není to tak, že by fakulty byly stojatými rybníky. Je zde spousta akademiků, kteří se snaží věci zlepšit, a my se s nimi snažíme spolupracovat.
Chcete zvednout prestiž povolání učitele. Může tuto snahu ohrozit skutečnost, že se zřejmě vyučujícími budou moci opět stát i lidé, kteří pedagogickou fakultu nevystudují?
Samozřejmě je rozumné, aby vyučující byli kompetentní a nemohl tak učit kdokoliv. Je ale naprostý omyl tvářit se, že toho docílíme tím, že monopol na produkování učitelů budou mít jen fakulty vzdělávající učitele. Když tady totiž má někdo monopol, tak není tolik tlačen, aby ty věci rozvíjel. Byla by to proto motivace pro fakulty, aby se snažily být konkurenceschopné. Fakulty navíc samy o sobě nejsou automatickou zárukou toho, že ten člověk bude skvělý pedagog.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
Tak jako přijímací řízení na školu nezaručuje, že žák bude dobrý student.
Praxe je důležitá, ale pokud je student ve svém oboru mimo, žádná praxe mu nepomůže. Praxe má smysl po zvládnutí teorie. Opačně je to nesmysl. Pak je to experiment na dětech.
V době, kdy máme vládu, která tají inflaci a učitelům přidá míň než ostatním, je výsměch, který vede skutečně k tomu, že se na peďáky z části a dosti velké, nahrnou ztroskotanci, kteří jinde s tím, mít jakoukoliv vejšku a nic nedělat, tak nějak neuspěli.
Předem vědí, že učit nikdy nebudou a ani nechtějí. K tomu přidáme dlouhodobě kritizovanou praktickou nepřipravenost učitele na své povolání.
V oboru, který chcete učit, byste měli být nejprve dobrým odborníkem a potom mít možnost si pedagogické vzdělání doplnit. Nic nového! Proč zmizelo takzvané Doplňkové pedagogické studium? Dálkově o sobotách na dva roky?
Iniciativě Otevřeno otevřeně tleskám. To že se najdou studenti, kteří sami upozorňují na do očí bijící nedostatky škol, na kterých sami studují, chce určitě značnou dávku odvahy i spoustu času, který tím stráví.
Jde o to, jestli je současné stále se zakomplikovávací a nic neřešící školství vůbec připraveno tyto názory od studentů slyšet.
Z článku pana Cakloše by se dalo vybrat mnohé, ale tak třeba od konce. Do kdy bude normální, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog dělá například dozor ve školní jídelně? Nebo ty praštěné projekty. A o stále se rozlézajícím a zcela zbytečném papírování ani nemluvě. Kdy necháme kantory prostě zcela normálně učit a kdy je zaplatíme stejně jako jiné podobné profese?
Okomentovat