„Stále se často považuje za samozřejmé, že české děti nemají být ve škole šťastné. Škola tu prý není od toho, aby činila žáky šťastnými, škola je tu od toho, aby předávala poznatky, vědění. Žáci se mají učit, nikoli mít radost z procesu učení.,“ píše Tajný učitel ve svém anglicky psaném blogu. Přinášíme několik podstatných ukázek.
Školy se zvolna probouzely z polospánku za komunistického režimu, když před několika lety pár politiků, učitelů a lobbyistů blízkých ministerstvu přišlo s myšlenkou podloženou chybnou interpretací testů PISA: Že žáci se učí málo, a že učitelé nehodnotí žáky objektivně, jelikož školy jsou finančně závislé na počtu žáků. Lobbyisté přesvědčili politiky, že v Česku je příliš mnoho studentů na gymnáziích a vysokých školách. Bez ohledu na to, že data OECD říkají něco jiného.
Snadno přesvědčili politiky, že hypertrofované vysokoškolské vzdělávání je špatné a že mnohem víc žáků má směřovat na učební obory a odborné střední školy. Argumentovali, že továrny potřebují dělníky a že hodnota vyššího vzdělání nesmí být znesvěcena přívalem "tupé chátry". Diplomy se rozdávají za nic. Standardy upadají. Je tedy třeba, aby ti, kteří směřují na jiné než odborné střední školy, byly pečlivěji vybíráni....
Bylo třeba najít levný, rychle dostupný a efektivní nástroj. A ten byl nabídnut dodavateli standardizovaných testů čekajících v předpokojích politiků. Experiment začal...
Experiment „Jak zničit relativně dobrý, byť trochu zastaralý školský systém během deseti let“...
Jsme nejhůře placení učitelé v Evropě. Ale neprotestujeme. Možná je to dědictví poslušnosti v době komunistického režimu. Možná pomůže jen generační výměna. Pro děti bylo ale už včera pozdě.
Celý text naleznete zde
(Překlad - mik)
Tajný učitel: Český experiment: Jak zničit relativně dobrý, byť trochu zastaralý školský systém během deseti let
neděle 2. července 2017
·
Štítky:
kvalita vzdělávání,
názory,
střední školy,
testování,
vysoké školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Text nepřináší nic, co by zde už Tajný opakovaně neprezentoval, včetně strašení situací, k níž máme opravdu hodně daleko. A nějak zapomíná, že velkým sociálním experimentem je už nekontrolovaná nivelizace pojmu být vzdělán.
Upozornění na zajímavý příspěvek v zajímavé skupině:
http://www.ascestinaru.cz/proc-zustavame-ve-skolstvi/
Nekontrolovaná nivelizace pojmu být vzdělán je dílo státu. Nyní stát řeší problém, který sám vytvořil, zavedením plošného testování, aniž by se hlouběji zabýval příčinami problému. Připomíná to situaci, kdy sestra podá pacientovi s horečkou před vizitou lék a horečku sníží. O stavu pacienta to vypovídá chybně a může vést k mylné diagnóze.
Prokrista!
No, alespoň jste poměrně přesně popsal výsledek svého vzdělávacího spolupůsobení.
Drahý pane Soukale, výsledkem mého vzdělávacího působení není státní cermaturta. Toto samo o sobě mi stačí k tomu, že se mohu sobě a svým žákům podívat do očí, aniž bych se musel stydět za lobování které vedlo ke změně osudů generací žáků směrem k horšímu. S takovým břemenem bych věru nechtěl dál učit. Už jen proto, že bych nemohl spát a nevyspalý učitel, jak známo, stojí za prd. Vás to evidentně netrápí, naopak, máte zřejmě pocit dobře vykonané práce. Budoucnost ukáže.
Že se stydět neumíte, ani za lhaní, manipulaci nebo urážky, to, Tajný, skutečně nemusíte nikomu na České škole vysvětlovat. Proto mne netrápí nic, co na moji adresu naplácáte.
Tajný, léto, dovolená, doporučuji Itálie, pomáhat bratrům z Afriky. Tam je tě třeba.
Okomentovat