Stanislav Štech: Pokud bude schválen nárůst platů státních zaměstnanců, měli by učitelé dostat o třetinu víc. Pokud to bude deset procent, měli by učitelé dostat patnáct

čtvrtek 20. července 2017 ·

„Příčin pro to, co se stalo s kariérním řádem, bylo více. U učitelů to možná byla pověstná poslední kapka. Přišla celá řada změn a další se anoncují. A do toho přišel kariérní řád. Odmítám tvrzení, že je byrokratický, ale přece jen to znamená něco nového. Navíc konec školního roku je nejcitlivější období, finišuje se se zkoušením, připravují se vysvědčení, je třeba jednat s nespokojenými rodiči. Pak přijde někdo s peticí, ve které označí kariérní řád za katastrofu, a jako důvod uvede pár věcí, které jsou podle mého soudu zveličené, nepřesné a posunuté. Kdybych si přečetl jen tu petici, podepíšu to taky,“ říká ministr školství Stanislav Štech v rozhovoru pro MF DNES. Mluví mimo jiné o snaze ministerstva zachránit některé prvky neschváleného kariérního řádu nebo o vyjednávání s ministrem financí o rozpočtu.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Stanislav Štech (twitter.com)
Považujete v tuto chvíli kariérní řád za mrtvý projekt?

Začali jsme pracovat na tom, abychom některé z důležitých prvků, které byly v novele obsaženy, mohli zachránit. Háček je v tom, že to budeme muset udělat nesystémovými prostředky.

Které z nich to jsou?

První věc je urychlené zavedení příplatku pro výchovné poradce, ideálně od 1. října. Podmínkou je, že se nám podaří včas změnit vyhlášku o vzdělávání pedagogických pracovníků, kde jejich pozice není v tuto chvíli uvedena. Pokud jde o zavedení role uvádějících učitelů (zkušení učitelé, kteří podle kariérního řádu měli pomáhat učitelům s méně než dvěma lety praxe – pozn. red.), do toho rozhodně půjdeme.

Když už mluvíme o změnách, které vyvolaly silné reakce, jak to vypadá po prvním školním roce s inkluzí?

Změny jsou dobře akceptovány především rodiči, jejichž děti mají nějakou speciální vzdělávací potřebu a jsou v normální škole. Průběžně sledujeme a snažíme se řešit situaci v přetížených poradenských zařízeních nebo vývoj v přidělovaných podpůrných opatřeních. Důkladnou analýzu budeme mít na podzim, zatím nemám k dispozici přesná čísla z matrik, ta budeme mít od škol až na konci září.

Sporně je vnímána i povinná maturita z matematiky. Už nyní propadá vysoký počet těch, kdo z ní maturují dobrovolně. Vím, že máte připravenou řadu změn včetně dělení hodiny matematiky na menší skupiny. Ale nebylo by lepší nejdřív je vyzkoušet?

To by byla povinná maturita z matematiky nejdřív v roce 2030, podívejte se, jak dlouho se o ní mluví. Je to klacek i na stát, musíme řadu věcí včas zajistit... Je pravda, že bych si představoval hlubší analýzu. Poznatky o tom, v jakých úlohách studenti selhávají, ale Cermat má. Ještě než skončím v úřadě, chci naléhat na to, aby se změnila koncepce práce Cermatu, chci více analytické práce, srozumitelnou zpětnou vazbu.


Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES

5 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
20. července 2017 v 8:42  

Myslel jsem, že je to patlalství novinářky z Mladé Fronty...

Ale Štech opravdu říká: "Držím se toho, že pokud bude schválen nárůst platů státních zaměstnanců, měli by učitelé dostat o třetinu víc. Pokud to bude deset procent, měli by učitelé dostat patnáct."

To je celkem síla... Ale možná to jsou mimikry, aby se lidé raději nehrabali v tom zbytku, co říká.

Eva Adamová řekl(a)...
20. července 2017 v 9:11  

Neuvěřitelné, ministerstvo si prostě nehodlá připustit, že vypustili do parlamentu ke schválení naprostý zmetek. Přečetla jsem si úplně původní verzi, která přišla do parlamentu, a v ní se nachází třeba taková šílenost, že třídní na prvním stupni a střední škole by měl mít příplatek 500 až 1000 Kč, kdežto třídní na druhém stupni 1000 až 2000 Kč. Zajímalo by mne, kdo na ministerstvu takovéto perličky vymýšlí.

Dále mne zaráží ministrovo tvrzení, že pozice výchovného poradce není vedena ve vyhlášce o vzdělávání pedagogických pracovníků. Uvedena tam samozřejmě je, a to i s popisem potřebného vzdělávání.

No a co tak říct té jedné třetině navíc? Nedávno se všichni pozastavovali nad tím, že deváťáci u přijímaček nevědí, co je o polovinu více. Ví to snad ministr? A je docela zábavné, když se potom takovýto člověk zasvěceně vyjadřuje k maturitě z matematiky.

tyrjir řekl(a)...
20. července 2017 v 13:51  

Tu máš dudlík a nevrň! :)))

Unknown řekl(a)...
20. července 2017 v 17:56  

"Ale možná to jsou mimikry...."

Již delší dobu jsem ohledně přidávání učitelům a rétorikou o prioritě školství hodně nedůvěřivý.

Unknown řekl(a)...
20. července 2017 v 23:18  

Já se už ničemu nedivím. Stačil mi minulý týden v televizi rektor MU, což byla logická tortura, abych ztratil iluze o akademicích v politice.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.