Žádné třídy, žádné hodiny, žádné domácí úkoly. Na Novém Zélandě od ledna otevřeli novou nezávislou „lesní“ školu, kde děti tráví většinu času venku a učí se třeba rybařit, lovit nebo chytat vačice, popisuje deník The Guardian. Upozorňuje server scio.cz.
Joey Moncarz (deepgreenbushschool.org) |
Děti tráví většinu dne v přírodě, kde si z vlastních úlovků samy připravují oběd. Poznávají místní přírodu, učí se o zdejší flóře a fauně. Tradiční dovednosti jako čtení, psaní a počítání se učí vlastním tempem a tehdy, kdy o ně projeví zájem, ne když jim učitel řekne, že je čas.
Moncarz věří, že takové uspořádání je pro děti nejlepší. Nejde podle něj o žádný experiment, ale o využití moudrosti, podle které vychovávali rodiče své děti dva miliony let. Zavírat děti do tříd a nutit je učit se podle něj způsobuje jen problémy. Rodiče žáků lesní školy viděli, jak jsou děti v běžných školách stresované a nešťastné.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Mám pocit, že pán nepostřehl, že pro 21. století děti potřebují jiné dovednosti. :)
Že by škola verze -10 000.1?
"...využití moudrosti, podle které vychovávali rodiče své děti dva miliony let"
Přesně tak, rodiče by měli své děti vychovávat, mamky by je mohli vzít jako pomocníky k vaření a tátové s nimi třeba něco vyrobit! Dovednosti např. v oborech, o kterých je v článku řeč, bych nechala i na mimoškolních zařízeních (kroužky, kluby, domy dětí, letní tábory, ...).
A ve škole by se děti MĚLY UČIT. Proboha, na co si to pořád hrajeme?
Ony ty děti, až budou dospělé, tak si také něco k jídlu uloví (čti: ukradnou)? Budou dělat, co se jim líbí a tehdy, až se jim bude chtít? Už vidím takového pekaře, kterému se nechtělo brzo ráno vstávat, nebo chirurga, co se chce zrovna jít jen tak projít. Mno, pravda, sama jsem kdysi "narazila" na gynekologa, který měl pocit, že bych neměla rodit v noci, když slušný člověk spí...
Plně souhlasím s aknelkou. Na školu se pořád navaluje to, za co má odpovídat někdo jiný.
Ach jo, to je zase vyjadrování bez porozumění procesu učení a života s ním spojeného: "A ve škole by se děti MĚLY UČIT. Proboha, na co si to pořád hrajeme?
Ony ty děti, až budou dospělé, tak si také něco k jídlu uloví (čti: ukradnou)? Budou dělat, co se jim líbí a tehdy, až se jim bude chtít?"
Co je škola vlastně za instituci? Něco, co měli lidé již miliony let????
Děti se učí vším, co dělají. Ale musí mít prostor pro své vlastní učení - nebo každý bude chirurgem, či každá bude pekařkou? Proč se mají děti učit všechny to samé? Abychom z nich měli šroubečky v pásové tovární výrobě?
Vy jste neviděli pekaře, truhláře, lékaře či zástupce jiné profese, kterého skutečně něco baví, má radost a uspokojení ze své práce? Jak asi získali svou lásku ke své profesi? Nekonečným seděním ve škole a pasivním nasloucháním výkladu učitele, který v životě ani sám nic neupekl, nevytvořil?
Paní Howe, článek je o základní škole, dokonce bych řekl, že o prvním stupni. Ten je stejně důležitý pro chirurgy i pro pekaře. Jistě je možné individualizovat, ale za sebe odmítám názor, že se dítě má učit číst nebo psát, až když se mu samo chce.
"Nekonečným seděním ve škole a pasivním nasloucháním výkladu učitele, který v životě ani sám nic neupekl, nevytvořil?"
Že Vy sama nic neupečete a nevytvoříte, s tím se musíte vyrovnat zase Vy sama. Nepodsouvejte to ovšem i jiným učitelům. Já už toho upekl i vytvořil dost, stejně tak kolegové, které znám.
"...že se dítě má učit číst a psát, až když se mu samo chce."
Z těch, kterým se nechce nejpozději v sedmi letech učit číst a psát, chirurgové nikdy nebudou, pekaři a tesaři možná. Museli bychom se ovšem smířit s tím, že by se negramotnost vyšplhala na nějakých 30 %. No a v případě školy popisované v článku, kde by pravděpodobně došlo k částečné izolaci od vnějších podnětů, by byla i vyšší. Zase na druhou stranu si připusťme, že v populaci je dobrých 20 % lidí, kteří sice číst umí, ale do funkčního čtení s porozuměním to má daleko a v podstatě ani umět číst nepotřebují. A možná, že kdyby se u některých dětí s výukou čtení počkalo až budou samy alespoň trochu chtít, tak by v populaci ubylo neurotiků a dětí s poruchami chování a učení. On ten systém, že v podstatě všechny děti v tu a tu samou dobu musí dělat to a to asi také není úplně ideální. Leč konspekt opakování ročníku, který by pomalejší postup některým dětem umožnil, jsme v tomto státě nikdy vnitřně nepřijali a propadnutí se stalo stigmatem. No a inkluze tuto možnost vlastně popírá úplně, u té se tváříme, že všichni zvládnou všechno a sluníčko na obloze se na všechny děti mile usmívá. Ona se ta inkluze z deklarovaného přizpůsobení se schopnostem dětí zvrtla spíše v to, že se musí přizpůsobit děti. Kecy o tom, že lmp děcko, které nezvládá počty do sta, si v šesté třídě za pomoci asistenta poradí s dělitelností, a to nemluvím o učivu vyšších ročníků, ať si inkluzionisté laskavě vetknou za klobouk.
Rozrůznění výuky by určitě prospět mohlo, ale zrušit výuku s tím, že civilizace za chvíli stejně padne, tak se budeme raději učit lovit, je praštěný extrém.
"Nekonečným seděním ve škole a pasivním nasloucháním výkladu učitele, který v životě ani sám nic neupekl, nevytvořil"
Mluvíte o sobě? Pokud ne, laskavě nepodsouvejte.
No, hodně asi dělá mizerný překlad, ale i tak jsou ty řeči - pro kriticky myslícího člověka jako jsem třeba já - celkem nekonzistentní.
"Zakladatel školy Deep Green Bush School a její současný ředitel Joey Moncarz učil pět let na klasických základních školách, kde získal přesvědčení, že nastavený školský systém nepřipravuje děti na výzvy budoucnosti, např. změnu klimatu."
To je celkem mizerné PR vlastní prozíravosti. Ono člověk, který projde klasickým školním systémem a pak potřebuje ještě pět let na to, aby poznal, na co je nastavený, je myslím celkem hlupák... Bohužel, na urvání dostatečné části trhu, který by trhem nikdy být neměl, tohle hloupé PR stačí.
"Rozhodl se proto založit vlastní školu primárně založenou na základních lidských dovednostech, jako je lov, sběr a schopnost přežití."
Jedním ze základních předpokladů pro přežití je schopnost eliminace konkurentů o zdroje... Nedovedu si představit, jak to skloubit s nějakými RVP a těmi humanistickými tezemi v nich...
"Tradiční dovednosti jako čtení, psaní a počítání se učí vlastním tempem a tehdy, kdy o ně projeví zájem, ne když jim učitel řekne, že je čas."
Ale stažení králíka do konce září v první třídě, zabití slepice do pololetí...
Míří to poněkud jinam, ale nenacházím vhodnější příspěvek:
https://psychologie.cz/svet-patri-mne/
https://psychologie.cz/nejdrazsi-druzina/
Okomentovat