„Nechal bych učitelům svobodu, nesvazoval je tolik administrativou. A dal jim důvěru, jsou to vysokoškolsky vzdělaní lidé, když budou mít podporu, společnost a rodiče jim budou věřit, budou se zlepšovat,“ říká Radek Sárközi v rozhovoru pro server Respekt.cz o petici proti kariérnímu řádu a kariérním řádu samotném.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Radek Sárközi (facebook.com) |
Učitelům se vnucuje něco, na čem se nemohli podílet, to jim vadí nejvíc. Dříve existoval portál, na kterém se o změnách diskutovalo. Ministryně Kateřina Valachová ale diskuse přestala dělat, inkluze, jednotné přijímací zkoušky na střední školy ani kariérní řád neprošly otevřenou debatou. Učitelé mají pocit, že se rozhoduje o nich bez nich, navíc že se jim vnucuje něco nefunkčního.
Co hrozného by se jim po zavedení kariérního řádu stalo?
Ministerstvo tvrdí, že když učitel postoupí z prvního kariérního stupně (začínající učitel) do stupně druhého (samostatný učitel), dostane přidány dva tisíce korun. Zní to hezky, ale je to manipulace. Podle navrhovaného kariérního řádu může z prvního do druhého stupně postoupit učitel po dvou letech praxe. Musí ale doložit, že plní 49 kritérií - založit si portfolio, kde plnění těchto kritérií popíše a obhájit to u zkoušky. Pointa je v tom, že dnes po dvou letech dostane ty dva tisíce navíc také a plnit nemusí nic. Stejných 49 kritérií – jen na vyšší úrovni – musí splnit také ti, kdo chtějí z druhého stupně do třetího, nejvyššího (vynikající učitel). Podle návrhu zákona za to dostanou tři tisíce korun navíc. S touhle možností se ale – pro učitele s nejméně devítiletou praxí - počítá až od roku 2022, a navíc jen pro 1 600 z nich. Co když kritéria splní deset tisíc učitelů, to z nich budou losovat?
Není pochyb, že platy učitelů jsou nízké. Ale kariérní řád míří jinam, má hlídat, jestli jsou učitelé dobří a za to je odměňovat.
To chápu. Nejblíže učitelům je ředitel, ten by si měl nastavit pravidla, jak odměňovat lepší a pracovitější učitele. Dal bych mu k tomu dost peněz na jejich osobní ohodnocení. Žádný kariérní řád podle mého názoru nepotřebujeme. Úředníci přišli s 49 kritérii, ale ta k lepší kvalitě nepovedou. Celé to sklouzne k formalismu. Učitelé budou vykazovat něco, co nedělají – kritéria budou jen na papíře.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
On by ten postup do trojky byl daleko lukrativnější, než se na první pohled zdá.
Počítejte se mnou:
1. příplatek 3000 Kč za trojku
2. Příplatek 3000 Kč za funkci mentora školy a další 3000 Kč za koordinátora vlastního hodnocení školy (tyto funkce totiž může vykonávat jen trojkař a při náběhovém počtu 1600 ks víc než 1 ks trojkaře na školu nepřipadá v úvahu)
3. no a pak ještě pravděpodobný platový posun o 2000 Kč vlivem věkovému automatu.
4. a ještě se dá vcelku očekávat, že těmto lidem se přiklepne i uvádění, takže další 3000 Kč
To je celkem 14000 Kč, čímž se ve školách vytvoří jakási vyšší kasta čítající pár procent učitelů.
Takže funkce pro ředitele nebo zástupce. To je jasné.
Každý ředitel Vám paní Adamová odpoví, že takový "trojkař" je pro školu velmi drahý. Jsem ale zděšen z toho, že na většině škol nám přibudou 1-2 noví zástupci ředitele, kteří téměř nebudou vůbec učit. Většinu práce odedřou obyčejní učitelé s 22 hodinovým úvazkem a to úplně zadarmo. KŘ je absolutní a totální zmetek a strana , která jej tak vehementně prosazuje je mrtvou politickou stranou, které nepomůže ani ukecaný Lubomír.
"čímž se ve školách vytvoří jakási vyšší kasta čítající pár procent učitelů."
Jinými slovy, bude pár vyvolených, kteří se budou mít (a méně učit), a masa plebsu, kteří to odedřou a kariérní postup mít nebudou, protože s větším počtem vyvolených se nepočítá a škola na to stejně nebude mít peníze. No, to mě teda bude opravdu motivovat k profesnímu rozvoji.
Proboha, ať už ten paskvil konečně pošlou do kytek, nebo ještě lépe tam, kam slunce nesvítí.
LídrČip pohunků Společnosti 4.0 v pojetí resortu MŠMT?
... bude pár vyvolených, kteří se budou mít (a méně učit), a masa plebsu, kteří to odedřou a kariérní postup mít nebudou, protože s větším počtem vyvolených se nepočítá a škola na to stejně nebude mít peníze... napsala paní Ygrain 7. července 2017 7:34
Ke ztotožnění se s tímto stavem si příslušní týpkové začínají uvědomovat, jak důležitý je LídrČip v pojetí novodobých pohunků Společnosti 4.0 v resortu MŠMT:
1) Před zrušením nevolnictví tu byla robota, za níž nevolníky poháněli LídrČipisti zvaní drábové.*
2) V českém hrubě podfinancovaném a resortně mizerně řízeném školství se ve věku nástupu robotů státní rozpočet a EU dotace využívají v projektech Kariérní řád a IMKA na péči o novodobou lídrčipistickou drábovskou kastu novodobých pohunků českých zbídačelých učitelů. Ve spojení s tendencí umožnit učit i neučitelům se lídrčipisti dobře uplatní: Školský rozpočet a platy učitelů totiž nebude nutné zvětšovat na jinde obvyklou úroveň, pokud lídrčipisti dobře zvládnou svou "zodpovědnou" drábovskou úlohu pro rodící se Společnost 4.0... *
* Viz například
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/ondrej-andrys-prispevek-ceske-skolni.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/do-skol-se-zrejme-vrati-neucitele.html
J.Týř
PS: Česká republika má školský rozpočet zhruba dvoutřetinový oproti průměru zemí OECD. Čeští učitelé jsou přitom nejhůře placenými učiteli. Za tohoto stavu jsou učitelé v Česku zavalování další administrativou a dalšími povinnostmi aniž by za to dostali příslušnou odměnu. Kvalitní učitelé odcházejí a české školství je extrémně zfeminizované. Kdo a jak bude v Česku přicházet do škol a učit za pět deset let? Česko je extrémně závislé na exportu věcí s nízkou přidanou hodnotou, a to z více než 80 % do zemí EU. Jak asi dopadne Česká republika, budou-li tyto trendy pokračovat?
Okomentovat