Žádné třídy podle věku, žádné předměty, žádný rozvrh a žádné známky. Dospělí tu nejsou učitelé, ale „průvodci“, mentoři, kteří se se studenty setkávají jednou týdně nebo jednou za čtrnáct dní, aby si společně prošli jejich práci a sestavili další plán učení. Tak popisuje první Montessori střední školu deník The Guardian. Upozorňuje server scio.cz.
Škola je v bývalém konferenčním centru s rozsáhlou zahradou, kde studenti tráví většinu svého času. S pedagogy mají trošku jiný vztah – jsou spíš jejich kouči, jak popisuje Paul Pillai, setkávají se k stanovení vzdělávacích cílů a probrání způsobů, jak jich dosáhnout – a později k revizi, jestli se za nimi daří jít.
Rozhodování, na čem bude který student pracovat, je o hledání toho, co je podněcuje a naplňuje. Plán aktivit jen volně navazuje na klasické středoškolské předměty a je doplňován skutečnou prací a komunitní spoluprací jako důležitou součástí studentských zkušeností. Tyto aktivity odlišují školy od ostatních středních, kde se v důsledku snižování rozpočtu od netradičních aktivit upouští.
Montessori přístup není bez kritiky. Je mu vyčítán příliš individualistický přístup, příliš praktické zaměření a dostupnost jen pro elity – i první Montessori střední škola je soukromá a dostupná jen pro ty, kdo mohou zaplatit vysoké školné.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Oni ten Montessori zázrak v zahraničí na středních školách ještě nemají? No tak to nechápu, když ten systém existuje už 100 let, na základkách se zázračně osvědčil a naši experti na školství na něj pějí takovou chválu. Neudělali soudruzi ve Velké Británii někde chybu?
Che, přesně tohle mě taky okamžitě napadlo. První střední škola po sto letech? A bude mít celých sedm žáků? Sorry, totally unimpressed.
Okomentovat