Vysoká koncentrace oxidu uhličitého, nedostatečná cirkulace čerstvého vzduchu, nevyhovující světelné a akustické podmínky, to jsou závěry vyplývající z měření České rady pro šetrné budovy (CZGBC) v českých školách. Že je stav vnitřního prostředí ve většině vzdělávacích zařízení nevyhovující až tristní, se podle CZGBC ví již delší dobu, nikdo se však tématu nevěnoval. Rada proto od letošního května provádí měření ve vybraných školách a navrhuje jim i vhodná řešení. Tiskovou zprácu CZGBC připomíná server Ekolist.
Simona Kalvoda (czgbc.org) |
Do projektu se v pilotní fázi zapojily dvě školy, ZŠ Komenského ve Slavkově u Brna a ZŠ Mikoláše Alše v pražském Suchdole. "V nich jsme po dobu čtyř dnů sledovali množství CO2, kvalitu denního a umělého osvětlení a hladinu hluku," říká Simona Kalvoda. CZGBC plánuje pořádat semináře a poskytovat poradenství všem zájemcům z řad škol a veřejné správy.
Správné osvětlení, vhodné akustické řešení, teplota a potřebná obměna čerstvého vzduchu v místnosti jsou stěžejní pro zdraví dětí a jejich učitelů. "Pokud tyto parametry nejsou dodrženy, mohou uživatelé těchto prostor trpět únavou, neschopností se plně soustředit a v krajních případech i značnými zdravotními obtížemi, souhrnně označovanými jako syndrom nezdravých budov," říká Simona Kalvoda.
Ten se podle statistických údajů Státního fondu životního prostředí týká až 75 % českých staveb. „Čím dál více se potýkáme s tím, že jsou děti během vyučování nesoustředěné, unavené a roztěkané. Kvalitní a zdravé prostředí pro práci si samozřejmě zaslouží i samotní učitelé,“ uvádí ředitel do výzkumu zapojené ZŠ Komenského Vladimír Soukop. „Sám jsem již dříve prováděl jednoduchá měření a už ta ukazovala, že bude nutné s tímto nevyhovujícím stavem něco dělat.“
Celý text naleznete zde
Tiskovou zprávu CZGBC naleznete zde
3 komentářů:
Plný text článku uvádí: "Podle hygienických norem pro školská zařízení pak musí být během výuky ve třídách zajištěn přívod vzduchu v množství 20 – 30 m3/hod. na žáka."
Staral se o to někdy někdo? Když v domě mého strýce otvírali malou kavárničku max. pro 20 hostů běžně daleko méně), tak mu řekli, že musí doložit, jakým způsobem je zajištěn odpovídající přívod vzduchu. Musel dodat zprávu odbroníka, kde bylo potvrzeno, že přívod vzduchu je zajištěn větravími otvory nad vstupními dveřmi a vydýchaný vzduch se odvádí větrákem do šachty nepoužívaného komína. Pak mohla proběhnout kolaudace a kavárna mohla být otevřena.
Školy byly hromadně zatepleny a tím dokonale utěsněny (nevyužité komínové otvory v nich nesjou nebo jsou dávno zazděné), nucené odvětrávání je na každém WC, o výměně vzduchu ve třídách nikdo nikde neuvažoval, otevření oken nic neřeší.
když jsem před lety napsal článek o záchvatu stupidity "svítící tabule do každé třídy",kdy se utrácely tisíce za interaktiv tabule a podobné pitomosti,byl jsem označován za zpátečnického ajdyjota,místo aby se investovalo do osvětlení,okenních skel, zdravých židlí,moderních tabulí......
celé roky se vedou přihlouplé diskuse o počtu žáků ve třídě,a jak je nutné jich mít málo,aby žáci byli chytřejší a kantor se méně nadřel,je úplně jedno jesti jich mám ve třídě 30 nebo 15,nadřu se stejně a výsledek je stejný,nízký počet je o hygieně výuky,na kterou se stále kašle
Okomentovat