Mezi alternativními směry ve vzdělávání v posledních letech k již klasickým Montessori a Waldorfským školám přibyly například takzvané svobodné školy nebo školy, které prosazují intuitivní pedagogiku. Iniciativa k zakládání alternativních tříd a škol dnes vychází hlavně od rodičů, kteří jsou nespokojeni s podobou běžné výuky. Kvalita těchto škol je různá. ČTK to řekl ředitel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Pavel Kraemer.
Pavel Kraemer (youtube.com) |
Montessori, jehož mezinárodní kongres ve čtvrtek začne v Praze, a Waldorf jsou dva nejrozšířenější alternativní směry výuky v ČR i na světě. Po roce 1989 do ČR pronikly i další směry, jako například Daltonský nebo Jenský plán či třeba model Začít spolu - Step by Step. Tyto směry jsou ale méně rozšířené a zároveň hodně podobné jako Montessori. Všechny kladou velký důraz na osobnost a rozvoj dítěte. Zohledňují jeho individuální vývoj a vedou ho k tomu, aby rozhodovalo o tom, kdy a jak se bude co učit.
V posledních třech letech se v ČR objevily i radikálnější vzdělávací alternativy. Z USA a Velké Británie pochází takzvané svobodné školy typu Sudbury a Summerhill, ve kterých děti sami rozhodují, co budou ve svém čase dělat. Neexistují zde žádné předem určené vzdělávací osnovy nebo předepsané učební plány, je to spíš způsob demokratické výchovy. Děti musí respektovat pouze určitá omezení v chování k ostatním.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
http://modernivzdelani.cz/o-nas/
Prosím, prosím, nechte něco na 1. dubna. "Ředitel institutu ... mentoruje učitele v inovativních školách a školám poskytuje supervizi."
A mnoho dalšího. Já nemůžu.
No, moc nevím, proč na tuto zprávu plýtvá ČTK osobohodinami, jsou to banality, které zjistím projitím článků za poslední měsíc na ČŠ.
Trochu to s těma alternativama připomíná reformování církve... Ta pravá a správná je samozřejmě škola tradiční, tereziánská, všichni ostatní jsou bludaři...
alternativní formy rozhodně ano,čím více,tím lépe ale v soukromých školách
stát má zasahovat do života lidí minimálně,má jim ponechat svobodu výběru a seberealizace,stát má mít státní školy vytvořené pro svou potřebu,pro potřebu státu,kde se budou žáci učit na základě vlastního rozhodnutí a budou akceptovat státem určený program,kdo do státní školy nechce,neměl by být nucen,otevře se velký prostor pro soukroné školy a pro pestrost ve vzdělání
" ...s podobou běžné výuky..." Zajímalo by mě, co to znamená... Učím na dvou školách, běžná výuka se v obou liší, záleží kupodivu ne na ředitelích, ale na učitelích konkrétního předmětu... Jsou to obě městské školy, které mají taky plné stavy (28-32 žáků ve třídách).
nezajímavá,fádní,běžná nemá nic čím se matka dítěte mohla pochlubit ve fitku,u kadežnice,v práci před svými kolegyněmi,takové fádní školy svou fádnost mohou nahrazovat pouze kroužky,ty jsou však většinou stejné,těmi neudivíš....
Ad laimes28:
Naprostou většinu základních škol zřizují obce - města - městské části. I když je to podle mě nepřesné, říkejme jim státní.
Tak tedy státní školy si vytvářejí školní vzdělávací program (podle rámce daného RVP) a proto můžeme mít a máme státní školu Waldorfskou, Montessori, Daltonskou či podle novějších alternativ Začít spolu aj. Nevidím důvod, proč by pedagogické alternativy měly být výsadou jen soukromých škol. Dokonce někde ve státních školách probíhá výuka paralelně tradičním způsobem a v jiné třídě alternativním způsobem.
To je současná realita. Myslím, že státní školy budou alternativní formy školní práce stále více využívat.
Nic jiného jim totiž nezbývá
jistě,používáme termín municipální ale ony svou podstatou municipální nejsou, jdou ze státní kasy
jinak budoucí realitu určí dostatek/nedostatek financí a probíhající jednání pilného s ministry ukazují,že nedá ani korunu navíc
Okomentovat