Ale co nekvalitní práce učitele? Jak vypadá? Jaké je jeho jednání? Co může způsobit? A dokážete si představit kvalitní školu, ve které působí ne příliš kvalitní učitelé?... Ani odborná literatura se neshoduje na přesném vymezení odborné připravenosti učitelů. Toto stanovování znalostí a dovedností profilu učitele může mít mnohaoborový přesah. Učitel jako odborník na vyučované téma, učitel jako odborník na proces výuky a využité metody, učitel jako odborník na obecné vzdělávání – pohled pedagogický, dále pohled psychologický – učitel jako jeden z hlavních hybatelů (po rodičích) rozvoje osobnosti člověka, učitel jako partner a pomocník, či pohled sociologický – učitel jako prostředek začleňování do společnosti, učitel jako klíč přípravy k budoucímu povolání a uplatnění ve společnosti.
A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti? Nebo je to člověk, který na konci vzdělávání ví, co chce, má osvojené hodnoty a ví, v čem jsou jeho přednosti a nedostatky? A jak vypadá „produkt“ nekvalitního učitele?
Kvalitní učitel je především dílem nadání a formování. První složku příliš ovlivnit nemůžeme. S tou druhou můžeme velice dobře pracovat, pakliže jsou splněny dvě základní podmínky – smysl a motivace. Je výhodou, že tyto podmínky spolu souvisejí.
Co je však důležité, že kvalitní učitel je výsledkem procesu, který můžete výrazně ovlivnit také Vy. Na vysoké škole je učitel formován způsobem, který stanovuje akreditační komise a následně jednotlivé katedry a vyučující. Bohužel tento způsob není v mnoha ohledech vyhovující a ředitelé na něj k velkému neprospěchu věci nemají vliv.
Alespoň zatím. V Norsku, které nám může být velkou inspirací, tento proces probíhá v úzké spolupráci se školami. Ale to by bylo na jiné povídání. Důležité však je, jak může ovlivnit proces formování kvalitního učitele ředitel...
(Ukázka z publikace Výběr z aktuálních školských témat)
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
No, k článku jsem přistupoval s nedůvěrou už kvůli příjmení autora...
Po přečtení musím přiznat, že si nejsem jist, jestli ho bylo nutné číst...
Ale když už se stalo, asi bych se zeptal, jestli se to dá posunout o úroveň výš a aplikovat na učitele učitelů. Neměli by být schopni poznat kvalitního budoucího učitele a ty případné nekvalitní nasměrovat na jinou dráhu (odhalit jejich opravdový potenciál) či je vnitřně tak dobře namotivovat, aby se z nich kvalitní učitelé stali.
Netvrďte mi, že to nejde. Stačí jen chtít a víc se snažit... :=)
---
"Velice důležitý je však Váš pohled. Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu."
No, z toho mála, co znám ze školského zákona a zákoníku práce, bych asi nemluvil o týmu ředitele...
Dokud budou učitelé učitelů míchat v kýblu prázdnotu s manžerskými frázemi, kvalita přípravy budoucích učitelů se nezlepší...
Ano, to je skutečně přístup vysoce čtenářsky gramotný: Přistupovat k článku s nedůvěrou na základě příjmení autora! Hezký den!
Ještě se objeví jeden článek, kde nás někdo bude srovnávat s Norskem, aniž by nejdřív srovanal platy, a vezmu do ruky hůl.
Souhlasím s panem Janečkem.
Hezká teorie.
Ale našel jsem informace k revizím RVP. Nestálo by to za samostatný odkaz?
Informace a otazník na:
http://www.nuv.cz/t/navrh
Můžete se vyjádřit.
m vanek
Na České škole jsme to publikovali před 8 dny. I tam to lze najít :-)
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/moznost-vyjadreni-k-navrhum-revizi-rvp.html
Děkuji! Hezký den!
No, hodnotit příspěvek podle první věty taky není nic moc...
Ale uznávám, asi by bylo lepší napsat až na konci, že je to stejně prázdné a jalové nic jako by to napsal Vl. Václavík...
...a nebo spousta jiných lidí z kterékoli jiné pedagogické fakulty...
Pane Janečku, urážíte autora textu i pana Vl. Václavíka, tento způsob diskuse sem nepatří. Vaše diskusní příspěvky jsou často urážlivé, nevěcné, arogantní... Diskutujte, prosím bez urážek a k věci. Děkuji! Hezký den!
http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-prazdninove-zamysleni-do3-/p_spolecnost.aspx?c=A170726_230237_p_spolecnost_wag
Okomentovat