„Nároky na vzdělání v Česku dlouhodobě oscilují mezi představou, že všichni mohou dělat všechno a nikdo žádný papír nepotřebuje (veselá 90. léta minulého století), a povinností vysokoškolského diplomu pro profese, o nichž politici v nějakou chvíli usoudí, že se bez diplomu naopak neobejdou (například učitelé, zdravotní sestry, policisté, státní úředníci apod.). Hlavním výsledkem pak není zlepšení vzdělávacího procesu, ale vznik řady soukromých vysokých škol. Ty dospělým nabízejí "potřebné vzdělání" (tedy to, co od nich aktuálně požaduje nějaký zákon), které víc než duši či mozek obohacuje peněženku zakladatelů těchto vzdělávacích ústavů,“ píše Julie Hrstková v komentáři pro Hospodářské noviny.
Hrstková pokračuje:
Julie Hrstková (repro ČT) |
Pokud nový trend flexibilního zaměstnání (doživotní práce v jednom podniku už dávno není trendy) vyžaduje vysokoškolský diplom a systém vzdělávání je na to nastaven − což znamená, že znalosti, které člověk získal před třiceti lety s maturitou, nyní nabude nejdřív s titulem bakaláře −, nerušme jej. Ale nechtějme doplnění vzdělání od lidí, kteří něco doopravdy umí. Takových nikdy není moc, nejen mezi pedagogy. Ani s diplomem, ani bez něj.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Diplom ne, ale třetí atestační stupeň udělá vynikajícího učitele...
Článek už ani nečtu. Dosaďte místo učitel cokoliv jiného a je to.
Řidičák neudělá dobrého řidiče, diplom neudělá dobrého právníka (a že se mu zákony za 30 let taky změní) a můžeme pokračovat.
S podobnými pitomostmi se setkáváme skoro periodicky přesně po..... měsících. Je na to někde vyčleněná nějaká osoba, která má na starost, aby se to pořád a pořád vytahovalo?
Jedna jediná věta - u ostatních vysokoškoláků NIKDO nezpochybňuje jejich vzdělání (dokonce ani u různě obskurních kvalifikací). Je pedagogové jsou pořád na přetřesu.
Shrňme si to- přestaňte kecat pořád o nepotřebnosti studia a já nevím ještě o čem. už vidím, jak se jaderný fyzik hrne do školy, nebo konstruktér! Bože, kdo na to přišel.
Je třeba lidi pořádně zaplatit!!!!!
Pak se tam pohrne spousta dobrých lidí. S pedagogickým vzděláním.
Proč si z toho Finska vždycky berem jen co potřebujeme a co se hodí do krámu?
Znalost češtiny taky neudělá dobrého novináře. Okurková sezóna začíná.
Obávám se, že s tímto článkem musím souhlasit. Diplom by měl zajistit aprobovanost učitele. Nezajistí ale ani náhodou jeho schopnost zaujmout, jeho schopnost rozumět dětem, psychickou odolnost, důslednost, zkrátka všechny ty měkké dovednosti, kterou jsou při výuce potřeba. Stejně jako já znám celou řadu vystudovaných matematiků v praxi nepoužitelných, znám i celou řadu učitelů v praxi nepoužitelných, i když s doktoráty z pedagogiky. Prostě je třeba se smířit s tím, že některé profese nejsou o tom, co kdo vychodil, ale o tom, co umí, zatímco v některých je nutnost minimalizovat chybu tak zásadní, že má smysl vyžadovat obojí (lékař, lékárník, soudce, apod.).
Okomentovat