Jen několik dnů po nebývalém úspěchu Iniciativy Pedagogická komora v protestech proti kariérnímu řádu se rýsuje rozkol mezi skupinami aktivních učitelů. Iniciativa Pedagogická komora získala přes 21 tisíc podpisů učiteů pod protestní petici. Minulý týden se ale s ministrem školství sešla delegace vznikající Učitelské platformy. Jak situaci vidí spoluzakladatel Iniciativy Pedagogická komora a editor serveru pedagogike.info Janek Wagner?
Janek Wagner (facebook.com) |
Iniciativa Pedagogická komora ctí demokratické principy, odpovím pouze za sebe, nikoli za přípravný výbor spolku, ani za petiční výbor Petice za nepřijetí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, s kariérním systémem učitelů (tzv. kariérní řád). Přípravný výbor i petiční výbor jistě připraví stanoviska, které nejprve veřejně projednají.
Ale zpět k otázce: je to podle mne snaha několika jedinců a MŠMT rozdělit dosavadní učitelskou iniciativu ve stylu divide et impera. Řada aktérů, kteří měli dosud monopol na možnost vyjednávat s ministerstvem školství jménem pedagogické veřejnosti, a vedení ministerstva školství jsou znepokojeni úspěchem neformální iniciativy a petičního výboru, který získal přes 21000 petentů z řad učitelů a ředitelů škol.
Je to snaha vytvořit paralelní strukturu k Iniciativě Pedagogická komora? Proč?
Pokusy o paralelní struktury tu byly už dva: dvě stránky na sociální síti Facebook Chceme kariérní řád a Učitelé +. První měla tuším 119 členů a druhá jich má aktuálně 358. Tomáš Houška, který se jednání na ministerstvu školství zúčastnil, vede dlouhá léta zapsaný spolek Česká pedagogická komora. Jaké jsou záměry účastníků setkání nevíme, zápis publikovali týden po jednání.
Tomáš Houška to vysvětlil slovy: "Chceme jednat o komoře bez toho, že by se diskuse kalila jinými otázkami, na které se naše názory liší." Tím měl na mysli především akci za nepřijetí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Motivaci ostatních jen tuším.
Nebude to znamenat jedině oslabení učitelské pozice?
Mandát současného vedení ministerstva školství je už velmi časově omezený. Zároveň účastníci jednání využívají doby dovolených, kdy po zamítnutí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících došlo k určitému vyčerpání aktivistů.
Každé štěpení občanských iniciativ jejich pozici oslabuje.
Kdo účastníky schůzky s ministrem vybíral, jednali o tom nějak s Iniciativou?
Nevím, kdo účastníky jednání vybíral. S Iniciativou Pedagogická komora nikdo nejednal. O připravovaném jednání jsme ale byli informováni a nabízeli jsme ministrovi školství Stanislavu Štechovi jednání i jménem petičního výboru, který má určitý mandát více než 21000 učitelů.
Stanovisko členů diskusní skupiny v nejbližší době projednáme a budeme ho obratem publikovat.
41 komentářů:
Je evidentně vidět, že neschválení zmetku s názvem KŘ hnulo mnohým zainteresovaným žlučí. Penězovody již byly nastaveny, ale zdroj vyschl. To by naštvalo každého!
Je třeba si uvědomit, že Pedagogická komora neexistuje. Zároveň je třeba si uvědomit, že v rámci skupiny nejsou zachovávány demokratické principy - diskuze je povolena pouze s názorem konvenující názor lídrů. Jedinci, kteří projevili názor svůj, byli exkomunikováni. To jsou praktiky hodny předchozího režimu. Čeho docílila tato skupina? Ničeho - o KŘ rozhodli politici a nikoliv pan Wagner a Sarközi.
Pan Wagner by měl pochopit, že po neschválení KŘ, čehož se týkala petice, už je neudržitelné tvrzení, že jakékoliv jeho jednání podporuje 21 000 učitelů
stačí se jemně dotknout ješitnosti kolegy Wagnera a stanete se třídním nepřítelem,jeho jednání má k nějaké demokracii hodně daleko
"o KŘ rozhodli politici a nikoliv pan Wagner a Sarközi."
Politici by nejednali vůbec o ničem a KŘ by prošel bez problémů. A najednou se vám tady objeví oněch téměř 22 000 podpisů proti KŘ. Kdyby bylo více času, tak je tam těch podpisů možná 100 000. A nyní se nebavme o vznikající Pedagogické komoře. Tady někdo vůbec nechápe absolutní naštvanost učitelstva. A to je škoda, protože jinak by mohl být KŘ postaven úplně jinak ve prospěch všech učitelů. Byl a je pro většinu praktiků naprosto nepřijatelný v podobě v jaké byl představen.
Lukas Borovicka:
Pan Wagner by měl pochopit, že po neschválení KŘ, čehož se týkala petice, už je neudržitelné tvrzení, že jakékoliv jeho jednání podporuje 21 000 učitelů.
Pan Lukas Borovicka by měl pochopit, že pan Wagner netvrdí, že jeho jednání podporuje 21 000 učitelů.
Anebo se naučit číst bez despektu:
Janek Wagner:
Iniciativa Pedagogická komora ctí demokratické principy, odpovím pouze za sebe, nikoli za přípravný výbor spolku, ani za petiční výbor Petice za nepřijetí novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, s kariérním systémem učitelů (tzv. kariérní řád). Přípravný výbor i petiční výbor jistě připraví stanoviska, které nejprve veřejně projednají.
Jinak je situace vcelku jasná.
Pokud se MŠMT a ministr scházejí se zástupci reprezentující cca stovky hlasů, ale nemají čas pozvat k jednání organizátory iniciativy, kterou podpořilo téměř 22 000 hlasů, pak nejde o nic jiného, nežli o demonstrativní aroganci moci.
A zástupci "alternativních spolků" nechť si srovnají se svým svědomím a ledvím, proč jednají s MŠMT, místo aby kontaktovali představitele iniciativy a jednali především s nimi "o komoře bez toho, že by se diskuse kalila jinými otázkami"
Přitom nechť mají všichni účastníci na paměti "respekt a úctu", jaké nyní požívají představitelé školských odborů, jako důsledek jejich servilního postoje.
Ten kdo rozdělil iniciativu Pedagogická komora nebylo MŠMT - podobné konspirační uvažování je srandovní. Úplně stačil diktátorský styl R. Sarkózyho a jeho facebookového "čističe" J. Wagnera. Ještě teď se musím smát, když si vzpomenu na Wagnerovo opakované "já jsem považován za hrozně liberálního moderátora diskuze" - což doložil tím, že za několik týdnů své "správcovské" činnosti povyhazoval z FB skupiny Pedagogická komora přes 25 lidí. Mnoho dalších pak odešlo samo. A protože to byli aktivní lidé s názorem (což byl právě ten pravý důvod jejich eliminace), bylo naprosto jasné, že si pro své názory a aktivitu budou hledat jiný způsob. Každý, kdo spravoval FB skupinu ví, že není tak důležitý počet lajků, ale aktivita lidí a kvalita názorů. Ta je teď někde úplně jinde, než aby byla zavřená v zatuchlé "komoře". Ještě aby jim někdo meldoval, že jde za ministrem. Proč by to měl dělat?
A teď Wagner vědomě lže, že to byl nějaký komplot :-) Ne, Janku, nebyl to komplot, ale kompot, ze kterého jste s Radkem osobně vyházel všechno pestré ovoce a teď vám tam zbyly jen blumy :-)
Většina účastníků "diktátorské" diskuse na FB má o aktivitě "padesáti Pragováků" celkem jasno. Uvidíme, co vyjednají pro nás - učitele a další - a co pro sebe.
poste.restante Reagoval jsem zejména na následující pasáž: "O připravovaném jednání jsme ale byli informováni a nabízeli jsme ministrovi školství Stanislavu Štechovi jednání i jménem petičního výboru, který má určitý mandát více než 21000 učitelů." Jakož i na výroky JW a zejména RS v daném smyslu na FB.
Nezlobte se, ale ve slovech pana Wagnera čtu:
petičního výboru, který má určitý mandát více než 21000 učitelů
a ve Vašem příspěvku:
neudržitelné tvrzení, že jakékoliv jeho jednání podporuje 21 000 učitelů.
Myslím, že panu Wagnerovi podsouváte něco, co neřekl.
O důvodech nechci spekulovat.
Facebookovou diskusi sleduji jen příležitostně.
Nedělám si žádné iluze o ambicích jednotlivých aktérů celé kauzy. Všech.
Myslím také, že už samo načasování "jednání" a celkový postoj MŠMT jsou více než příznačné. Ale to není nic nového pod sluncem.
Řekl bych, že je to škoda.
Sotva se najde skupina lidí, kteří získají aktivní podporu alespoň části učitelů, hned se najde způsob, jak celou záležitost potopit. Díky osobním ambicím.
Takže by mne opravdu zajímalo, komu tady skutečně jde o učitele.
Ale docela rád si počkám na konkrétní výsledky. A podle nich pak bude možno hodnotit.
Zajímá někoho, proč vlastně ta paralelní iniciativa vznikla? Proč mají někteří kantoři problém s pány Janek Wagner nebo Radek Sárközi? Proc bylo dost lidí znechuceno diskusemi na FB "pedagogické komory"? Proč dávají profesní asociace ruce pryč od této iniciativy? Proč s nimi nechtějí jednat?
Vážený Poste restante. Nerad diskutuji s anonymy. Kdo prosím jste?
Asi bude nutné na MŠMT po volbách v říjnu "vymést stoleté pavučiny" a přerušit různé penězovody a podivné vazby.
"komu tady skutečně jde o učitele" - možná snad jenom tomu "negramotnému póvlu". Tzv. "pedagogické elitě" je to naprosto šumafuk.
"Nerad diskutuji s anonymy"
Typická podpásovka známá pouze zde na České škole. Je vidět Vaši odtrženost od reálného života na běžných školách. Na "demokratičnosti" mnohých ředitelů. Za mnohé názory, které nesedí ředitelům a zřizovatelům často následuje brzké propuštění pro "nadbytečnost". V tomto chaotickém školním prostředí plně pana inženýra chápu. Jinak je to člověk důvěryhodný a velmi slušný.
Zajímá někoho, proč vlastně ta paralelní iniciativa vznikla? Proč mají někteří kantoři problém s pány Janek Wagner nebo Radek Sárközi?
Zajímá. A sdělíte nám to?
Nerad diskutuji s anonymy.
Inu, k tomu Vás ale přece nikdo nenutí.
Váš profil na Bloggeru má uveden jako čas vzniku červenec 2017. Vězte tedy, že jste v tomto okamžiku pro stálé čtenáře tohoto webu větší neznámou, nežli moje maličkost, neboť zde diskutuji, páni, já vlastně nevím - 8 nebo 10 let.
Přesto si tipnu. Jste Vy RNDr. Jiří Kuhn, ředitel gymnázia Nymburk, bývalý kandidát do senátu za KDU-ČSL?
Bývalému redaktorovi tohoto webu, panu Wagnerovi, byla má identita známa.
V minulosti jsem mnohokrát uvedl důvody, které mne vedou k tomu, abych nezveřejňoval svou totožnost. Vězte, že nejde ani tak o mne, jako spíše o ochranu lidí z mého okolí. Většina ostatních diskutérů tohoto webu to respektuje.
Jinak jsem vzděláním informatik, posledních asi dvanáct let pracující ve školství, toho času na střední odborné škole. Předtím průmysl i státní správa.
Stačí Vám to pro představu, abychom se tedy mohli věnovat podstatě problému?
ve všech těchto debatách všem uniká podstata,kterou je zásadní reforma českého školství,které stále funguje na základech z roku 1948 a to je již ve 21. nefunkční systém,sepsání+realizace+korekce přesahují jedno funkční politické období,po svém případné, zavedení funguje cca 20 let,takže místo reformy máme a nejspíše ještě budeme mít mediální výkřiky typu pamlsková vyhlášky či kariérní řád
"facebookový čistič Wagner"?
Tak tuhle stránku pana Wagnera z dob jeho působení na České škole opravdu neznám.
kolega wagner "vyčistí" z fejsu každého kdo projeví odlišný názoz na činnost volného fejsbůkového sdružení "pedagogická komora" ,či snad si dovolí kritizovat samotného pana Wagnera,jelikož si tu fejsstránku založil,má samozřejmě právo vylučovat si koho se mu zlíbí,pak ať se ale nediví,že lidé odejdou na jiné,tolerantnější fejsstrany
Pan Wagner se choval na České škole vždy tolerantně. Nikdy jsem s Jankem problém neměl. Ostatně, Pedagogické info je toho příkladem.
Fanda Moudrý a Iaimes28: Nejzajímavější na tom je, že tohle se obecně tradovalo. Mnozí psali, že pan Wagner je velmi tolerantní a uváděli příklad České školy. Jenomže pak byli panem Wagnerem z FB Pedagogická komora vyhazováni lidi se silnými názory, včetně těch, co ho tak hájili. Úzká skupina "příznivců" mohla cokoliv, mnohem menší prohřešky byly trestány vyhazovem bez varování. A v osobních správách jakoby za toho "starého známého" pana Wagnera psal nějaké mírně hysterický a vztahovačný hater. V podstatě z té FB zmizela jakákoliv pluralita názorů a celá diskuze se zvrhla v oslavu strůjců petice (za kterého se pánové RS a JW prohlašují vlastně jen proto, že tam zbyli).
Jen malý příklad, abyste si, milí kolegové, udělali úsudek:
Napsal jsem Sarkózymu, že bych jednu maličkost v petici formuloval jinak.
On mi odpověděl: "Vy jste nějakej chytrej"
Já, zpolovic žertem, napsal něco jako: "Vybavuje se mi scéna ze třídy, kdy paní učitelka říká: Vem si Radku příklad z chytrých, můžeš se něco naučit."
Na to jsem byl ze skupiny vyhozen (bez varování) - za tykání!!!! :-D :-D :-D
Jiné vyhazovy byly ještě bizarnější a malichernější a už přesáhly počet 25 pedagogů.
Je to stále ten Wagner, o kterém píšete?
Nemohu a nechci soudit administrátorské zásahy představitelů facebookové skupiny dříve, nežli se seznámím podrobněji s celou genezí. Umím si představit, že sám sáhnu k tvrdým opatřením, když někdo systematicky narušuje chod diskuse.
Klíčová otázka je ale jiná.
Opravňují ale spory uvnitř nějaké skupiny k separátnímu jednání s MŠMT a činnosti "užitečných stávkokazů"?
Načasování celé akce je prostě až příliš zřejmé. A průhledné.
Nezlobte se na mne, ale pokud by někdy v budoucnu Pedagogická komora vznikla, pak to rozhodně nebude prostředí názorově jednotné až uniformní.
Pokud má efektivně fungovat, bude muset ctít určité demokratické principy.
Udrží si Pedagogická komora svou autoritu?
Kdo čekal, že se spontánní vznik v případě Kariérního řádu úspěšné Pedagogické komory obejde bez podobných proti akcí (vznik alternativní organizace spojený s napadáním té úspěšné organizace), je, myslím, dost naivní. Když jde o moc a peníze, jdou vždy "žerty stranou". Škoda by byla, kdyby si Pedagogická komora po tom, co právem získala důvěru značné části veřejnosti, z té protiakce nevzala ponaučení a nevyvarovala se v budoucnu toho, co je jí možná více či méně oprávněně vytýkáno (zejména nedemokratického jednání).
Pokud si má PK udržet svou autoritu, neměla by, myslím, "usnout na vavřínech" z úspěšného boje proti Kariérnímu neřádu.
J.Týř
Pokud někdo tvrdí, že počet vyloučených ze skupiny Pedagogická komora - diskuse je 25 nebo 30, ať je vyjmenuje.
Všichni byli vyloučeni po varování za osobní útoky, opakovaný off-topic, či vyslovený trolling, nikoli za názor. Někteří vyloučení do poslední chvíle provokovali či útočili na moderátora i po varování. Role moderátora je autokratická a něco jiného je diskuse zde a něco jiného diskuse na sociální síti ve skupině více než 3600 lidí, kde je nutný větší počet zásahů. Jako moderátor jsem ale nesmazal žádný příspěvek.
Tvrzení "Na to jsem byl ze skupiny vyhozen (bez varování) - za tykání!!!!" je sprostá lež.
nevím, co jen to ten topic a o organizovaném trolingu zpravodajských služeb na fb českých učitelů silně pochybuju, prostě jsem napsal, že se chováte jakhyserka,když náladově vyhazujete lidi pro nic za nic,to je vše
laimes28
A to je Vaše zkušenost, nebo to máte jen z doslechu a je to tak na hraně pomluvy? Hezký den!
No nevím... Nejsem učitel, takže se nebudu cpát do uzavřené skupiny Pedagogické komory. Navíc se mi nechce procházet stovky či tisíce komentářů.
Proto bych ocenil seznam těch vyhozených kacířů a třeba printscreeny těch vláken, které k jejich vyloučení.
Přiznám se bez mučení, že pár z těch lidí kolem těch alternativních iniciatic bych povyhazoval už podle jména...
---
Otevřená skupina Učitelé+ je - jak už tu někdo psal - takový Eduin II...
Na sto tupých hýknutí nad Kartousovým traktátem či Kmentovou agitkou jeden věcný Stanzel a jeden Krtek... Tam se ponořím leda tak se svářečskýma brýlema.
Argumentační fauly typu "organizovaném trolingu zpravodajských služeb" jsou docela hloupé, že?
Znovu opakuji: nikdo nebyl ze skupiny vyloučen pro nic za nic, ale za některý z výše uvedených důvodů.
Laimesi, no tak,...
"vyslovený trolling" je přece trochu něco jiného, nežli "organizovaný troling zpravodajských služeb na fb českých učitelů".
Takže buďto děláte hlupáka ze sebe, nebo se ho pokoušíte dělat z nás.
Vyberte si.
Koukám, že máme stejné myšlenky.
Pane Janečku, diskusi skupiny Učitelé+ znáte, do té jste se nacpal? Ty urážky máte tedy podložené? hezký den!
komárek/ vlastní zkušenost
těm ,pro které jest persvazivní komunikace španělskou vesnicí ,chci sdělit,že v čechách se skutečně profesionální persvazivní komunikace obávat nemusí,protože zde neexisuje,nefanděmě si,není důvod ji zde provozovat,provozuje se v británii,francii,usa...jedná se o vysoce profesionální a tudíž drahou záležitost,v česku na to odborníky nemáme a také není nikdo, kdo by do toho v českém prostředí investoval,v čechách se občas objeví jednoduché venkovské píárko v rámci politického marketingu nebo jen běžná markatingová promoušn kampaň,slovo trol a troling je moderní,anglické,in,kůl a trendy a mediálně vděčné označení pro ideového diverzanta
poste restante/ a copak je to ten vyslovený troling?
"Vyslovený trolling" já chápu stejně jako "vyslovený nesmysl".
Tedy přívlastek, který by šlo nahradit třeba slůvkem zřejmý, nebo očividný.
A opravdu nikoho tady - tedy kromě Vás, jak usuzuji z Vaší reakce - asi nenapadlo považovat trolling v učitelské skupině za organizovaný, natožpak "zahraničními diverzními centrálami". :-)
Možná Vaše nedorozumění plyne z mylného výkladu označení "internetový trol". Ne každý troll je totiž profesionál. Viz např. oblíbená wiki:
Troll je v internetovém slangu obvykle anonymní účastník online diskusních fór, chatů či blogů, který zasílá záměrně provokativní, urážlivé nebo irelevantní (off-topic) příspěvky k citlivým tématům, jejichž hlavním smyslem je vyprovokovat ostatní uživatele k emotivní odezvě nebo jinak narušit normální, věcnou diskusi. Činnost trolla bývá v internetovém diskurzu nazývána trollingem či trollováním.
Činnost trollů neunikla ani sociálním inženýrům. Tak se stává, že je troll placeným, nebo i dobrovolným (z přesvědčení) spolupracovníkem nějaké agentury a jejich činnost bývá za účelem dosažení nějakého cíle koordinována. Cíle mohou být rozličné, od propagace nějakého výrobku přes dezinformační činnost nějaké agentury až třeba k propagaci nějakého náboženství.
tyrjir řekl(a) 4. ledna 2016 3:34
Pro odlehčení: Příspěvek do teorie spiklštábů a námět na manuál pro paní ministryni a pana předsedu vlády:
Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky - brožurka"> (6.50 min)
https://www.youtube.com/watch?v=zyeS1bflo9w"
S pozdravem "My jsme to neměli brát. Viď, Pajdo"
štastný a veselý rok 2016 všem ještě jednou přeje
J. Týř :-)))))
Film Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky byl natočený v roce 1967
https://cs.wikipedia.org/wiki/Konec_agenta_W4C_prost%C5%99ednictv%C3%ADm_psa_pana_Foustky
Pokud se Pedagogická komora nepustí do tvrdé a zodpovědné práce a neodpustí si přitom argumentační fauly, bude proces ustavení skutečné Pedagogické komory ČR složitější.
J.Týř
"Pane Janečku, diskusi skupiny Učitelé+ znáte, do té jste se nacpal? Ty urážky máte tedy podložené? hezký den!"
Nevím, čemu říkáte urážky, ale do diskuze ve skupině Učitelé+ jsem se podíval a mé hodnocení je tedy podložené...
Myslím, že pan Komárek by mohl rozlišovat mezi pojmy "urážka" a legitimní "pokus o zestručnělou diagnózu". Někdy méně diplomacie šetří čas. I my tu totiž tolerujeme páně Komárkovy "pokusy o zestručnělou diagnózu" - viz výše například u záměny pojmů "podívat se někam" a "nacpat se tam".
Jen pro úplnost, pane Týři, "nacpat se" jsem použil já, jak správně píšete, kvůli zkratce...
Novinářskou zkratkou tu pan Komárek kdysi obhajoval třeba v případě pana Feřteka.
Pane Wagnere, vaše vyhazování lidí ze skupiny PK diskuze je čistě svévolné, ať se jakkoli snažíte tvářit jako "tolerantní" a "transparentní". Pravidla si vykládáte naprosto gumově, kritika vaší nebo páně Sárköziho práce je pro vás trolling apod. Např. Monika Stehlíková a Michal Kaderka neporušili vůbec nic. Naopak pro vás a vaše kamarády pravidla neplatí, můžete osobně napadat, koho se vám zachce a kolikrát se vám zachce, nic se nestane. Příspěvky do skupiny, které vám nejdou pod nos, prostě neschválíte. Ačkoli v názvu skupiny je diskuse, vytvořili jste tam prostředí, ve kterém je možné pouze nadávání na poměry a poplácávání po ramenou.
Okomentovat