Deset let trvalo, než se politikům podařilo prosadit nařízení, podle kterého musí mít každý kantor pedagogické vzdělání. Zákon začal platit v lednu 2015. Po dvou letech je ale zřejmé, že se po volbách jeho přísné kontury změní. Důvody jsou dva. Kvalifikovaných učitelů hlavně přírodovědných předmětů je stále větší nedostatek. Politici navíc volají po tom, aby se do vzdělávání žáků zapojili i odborníci z praxe, jako tomu je na vysokých školách. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Jiří Zlatuška (psp.cz) |
Snahu nějakým způsobem zmírnit nařízení má ve svých předvolebních programech většina parlamentních stran. Prakticky totéž co Zlatuška prosazuje i TOP 09 a ODS. Pro částečnou změnu jsou i lidovci.
Hlavním oponentem změn tak je ČSSD, která zákon vytvořila ještě v dobách ministryně školství Petry Buzkové a před dvěma roky jej po letech odkladů uvedla do praxe. „Když máte špatný žlučník, také nechcete, aby vám ho operoval ranhojič bez lékařské fakulty,“ opakuje často používanou paralelu ministr školství Stanislav Štech.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
A všiml si někdo toho, že Zlatuškův návrh obsahuje i takovou zhovadilost, že pokud začínající učitel absolvuje dvouleté adaptační období na střední škole stane se dvojkařem jen pro tento typ školy, přestože podle zákona je kvalifikován i pro druhý stupeň základní školy?
A všiml si někdo toho, že člověk z praxe, který bude chtít učit bude muset absolvovat dvouleté adaptační období, což obnáší smlouvu na dobu určitou?
No už vidím lidi z praxe, absolventy, jak se za těchto podmínek do škol pohrnou, zvláště když k tomu připočítáme platové podmínky.
Pana profesora Zlatušky si vážím a tuším, že se jedná o velmi pragmatický návrh... Na druhou stranu jako zastánce profese učitele jsem naopak pro její větší transparentnost. V dlouhodobém měřítku chceme přeci měnit celé vzdělávání učitelů ve smyslu profesní přípravy a celoživotního učení se učitelů a jejich podpory jako takové. Toto dílčí opatření tedy není dlouhodobá koncepce, ale jen řešení momentální krize, kdy školy marně shánějí kvalitně připravené učitele.
Namísto zlepšení podmínek ve vzdělávání a při práci učitelů ve školách budeme zachraňovat školy programy jako je Teach First, ačkoliv veškerý impaktový výzkum učitelské profese ukazuje, že dobrým se stává učitel až po 8-10 letech praxe, během níž má dostatečnou podporu a možnost učit se na základě evaluace výsledků své práce.
Teach First a podobné iniciativy jsou hašení požáru, nikoliv dlouhodobá koncepce napravující stav, kdy učitelská profese není vyhledávána kvalitními středoškoláky, kteří by šli standardní trajektorií: všeobecného učitelství, magisterského učitelství s dlouhou reflektovanou učitelskou praxí, obhajobou práce o vzdělávání (vyučování a učení) ve škole, následného adaptačního cyklu a postupným, podporovaným formováním učitelské osobnosti a přesvědčení. To je mainstream, ten musíme podpořit, jinak se systém položí! Neučitelé ve školách jsou samozřejmě důležití, ale zákon č. 563 již dnes umožňuje velmi flexibilní kariéry. Nač ho úplně zdevastovat?
"Přestaňme řešit papíry a zabývejme se tím, co ti lidé opravdu umí nebo neumí," vyzývá Tomáš Feřtek ze think-tanku EDUin. Kruh se uzavřel a Feřtek dává za pravdu známé charakteristice "experta" - je to člověk, který vám zítra vysvětlí, proč dnes nefunguje to, co vám poradil včera.
To bylo keců o finské cestě a teď tohle. Fakt obrovské chucpe.
Tank možná, ale think?
Zlatuškův návrh blíže neznám, ale to, že podmínky dalšího vzdělání určí ředitel školy může znamenat taky, že odborník z praxe dostane za úkol číst pravidelně Učitelské noviny a bude z něj učitel. A smlouva na dobu určitou? Jak jinak? Ředitel přijme ing.-strojaře, o kterém nic neví a dá mu hned smlouvu natrvalo?
Jenže ono to obnáší:
1. Smlouvu na dobu určitou ne na jeden, ale na dva roky.
2. Po svou letech atestační řízení.
3. Nástupní učitelský plat.
Už vidím skutečného odborníka z praxe jak se do ředitelny střední školy žene, div že nezakopne o práh.
Možná se tam objeví sem tam nějaký čerstvý absolvent strojařiny, který zjistil, že se tím nechce živit, i když i o tom dost silně pochybuji.
Finská cesta funguje za předpokladu finské přípravy učitelů. Nelze aplikovat finskou cestu s českou přípravou a českými korunami.
Okomentovat